Vad använda som roderlinskydd?

Badbords roderlina har fått gnagskada där den kommer ut ur sitt rör i aktre änden. Där har suttit någon form av skydd, som kan ses i svart på styrbords sida. Vad kan man köpa för att sätta som skydd i utgångshålet för att skydda linan från nytt skav? Nu är det en lite vass glasfiberkant som linan rör sig mot.
Tänkte först en stump trädgårdsslang men det är lite för stor diameter. Gissar att roderlinan är 3mm i diameter och röret 4 eller 5 mm.
Finns någon annan slang eller rör med låg friktion inuti som jag kan sätta ditt med lite marinlim/byggklet eller liknande?
Eller något annat man kanske redan har hemma?

/Patrik
roderlina.JPG
 
Pneumatikslang funkar bra, 6x1 mm har jag använt. gå till nån firma som sysslar med pneumatik eller automation
och tigg en liten snutt.
 
Tack för tipsen, ska kolla efter slang, först i hålet på kajaken, men undrar hur jag ska få ut den då?
Om den inte finns där så får det bli besök hos något av "gubbdagesen" i blandade slanghyllan, kanske bland båt-sakerna.

För framtida bruk kan jag tipsa om att ifall man ska dra ut gammal lina, så ska man koppla ihopa den gamla med nya linan ( t ex sy eller använda en liten säkerhetsnål, lika smal som roderlinan - sätt den på rätt håll så den inte fastnar) och samtidigt dra ut gamla och in nya. Annars kan det bli lite klurigt att få in nya linan. Min lösning var "dragfjäder", dvs en sådan som elektriker använder för att dra nya kablar i befintliga el-rör (VP-rör).
Här är min räddare, men finns nog även hos andra:
Pianotråd kan nog också funka eller kanske en lång läsklina.

/Patrik
 
Liknande trådar

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.