Vad använda för rep till lägerbygge?

Men tänker mig något tunnare för att fästa de mindre delarna, tänkte prova sisalgarn till det :)

Tjärad märling kanske?

Sisal använder vi mycket i scouterna, men som löst garn är det inte så hårt slaget så fibrerna glider nog isär med tiden. Men tvinnar man det och sen viker på mitten så man får en tvåslagen lina så håller det nog bättre.
 
Tjärad märling kanske?

Sisal använder vi mycket i scouterna, men som löst garn är det inte så hårt slaget så fibrerna glider nog isär med tiden. Men tvinnar man det och sen viker på mitten så man får en tvåslagen lina så håller det nog bättre.
Tre- och fyrslagen lina av sisal brukar gå att hitta och är helt ok att jobba med, men även det brukar töja sig på sikt förstås. Det kan säkert hålla en sommar, men konstruktionen kan nog bli lite svajjig på längre sikt.
 
Jo men då är det väl sisalrep? Här var det ju frågan om att ha nåt tunnare än flagglina för surrning av klenare pinnar.

Iofs har jag nog nån gång sett typ paketsnöre av sisal, så det går kanske att hitta nåt tunnare.
 
Tack för bra tips! Ja när skyddet är klart är tanken att bygga något för veden 😊

Eftersom du bygger permanent skulle jag råda dig att komma upp från marken är viktigt och att övernattningsvindskydden har golvet såpass högt upp som de har har ett praktiskt syfte. I FM repade vi med märling till dv lägersyften. Kan ytvatten rinna in till lägerplatsen gräv ett avledningsdike. Även vedboden behöver ett tak.

go tur
 
Tjärad märling som du tvinnar och viker med sin härliga doft är kanske det bästa...
Om man då menar själva doften.😊
Annars har väl plastindustrin sedan länge tagit över tillverkning av både tågvirke och klenlina.
 
En följsam, bra och hållbar lina är annars ankarlina till båt.

Skulle jag bygga för långsiktigt bruk så skulle jag överväga naja med rostfri tråd.
 
Jo men då är det väl sisalrep? Här var det ju frågan om att ha nåt tunnare än flagglina för surrning av klenare pinnar.

Iofs har jag nog nån gång sett typ paketsnöre av sisal, så det går kanske att hitta nåt tunnare.
Nja, rep är väl att ta i, det är inte tjockare än flagglina men det är slaget. Det gick trögt med googlandet när jag letade men det exempel jag hittade är länkat nedanför (har brukat gå att hitta på byggvaruhus men nu var det svårt).

 
Flera har föreslagit sisal och jag håller med. Nu har du ju redan köpt flagglina men fördelen med naturmaterial är att det inte gör så mycket om du tappar stumpar eller om det nöts sönder av väder och vind. När jag har elever med mig i skogen använder jag alltid sisal för att inte riskera spill och skräp men det är klart att du kan använda det som känns bäst för dig bara du tänker på vad som händer med "skräpet". Roligt bygge du håller på med, ser fram emot att följa detta!
 
Inte kommit längre på vindskyddet, men byggde en reflektor idag och satte precis igång brasan för att se hur väl det funkar. Vet inte hur långt ifrån den ska vara, vi få väl se om det blir bra 😊 Hämtade hem massa granris idag men är inte helt hundra på hur jag ska fästa det. Känns som om jag måste sätta några vågräta pinnar också, eller är det nån som har en bra lösning? Fick bli en regnponcho över skyddet idag för att slippa småregnet 😁
 

Bilagor

  • IMG_20210314_182036.jpg
    14.5 MB · Visningar: 230
  • IMG_20210314_181940.jpg
    13.2 MB · Visningar: 214
Granris på nåt som ska vara permanent tror jag inte det fungerar, granris fungerar bara så länge det är färskt så barren sitter kvar.
 
Permanent vindskydd och lägerplats bör väl byggas av barkat rundvirke, klyft till golv och tak, papp på taket. Arbetsinsatsen avgör oftast livslängden vid byggen.
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
avkoppad Material för att skapa egna rep Bushcraft 3

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.