Vad använda för rep till lägerbygge?

Hej, jag har köpt mig en gård med ca 2,5 ha mark och är nu svintaggad på att bygga mig en liten lägerplats. Har redan en eldplats med sittstubbar runt omkring och nu är jag sugen på att göra ett skydd. Har hittat en ritning jag tänkte utgå ifrån i överlevnadshandboken, men känner mig helt lost när det kommer till rep :rolleyes: Någon som kan hjälpa mig med vad jag bör använda för rep till denna konstruktion? Tjocklek, material och längd-ish?
Vänligen Cim
 

Bilagor

  • IMG_20210310_193820.jpg
    IMG_20210310_193820.jpg
    1 MB · Visningar: 366
Hej, jag har köpt mig en gård med ca 2,5 ha mark och är nu svintaggad på att bygga mig en liten lägerplats. Har redan en eldplats med sittstubbar runt omkring och nu är jag sugen på att göra ett skydd. Har hittat en ritning jag tänkte utgå ifrån i överlevnadshandboken, men känner mig helt lost när det kommer till rep :rolleyes: Någon som kan hjälpa mig med vad jag bör använda för rep till denna konstruktion? Tjocklek, material och längd-ish?
Vänligen Cim

Här en billig och bra lina.

 
Sisalgarn använde vi alltid för lägerbyggen i scouterna iallafall. (Finns på granngården och liknande butiker)
 
PP-lina håller väl längre än vad slanorna gör?

Tar man tryckt virke (staketstolpar) för att göra det till ett permanent bygge blir det annorlunda. Kanske naja med rostfri ståltråd?

Annars håller det många år i solen med enkelt polyestersilkelina, persiennsnöre eller liknande.
 
Har du testat den i långvarig användning utomhus?
Bryts inte PP ned av solljus...?

/M

Hej.
Jag har provat den sedan den kom ut för flera år sedan och gjort av med flera rullar eftersom jag haft olika behov av en enkel och lagomt tunn lina. Den bleks förvisso i solljuset efter nått år men funktion och pris är helt ok.
Sedan har Spikbjörn ett bra förslag på en polyestersilkelina som också är bra kvalité till bra pris.
 
Det blev flagglina! Men tänker mig något tunnare för att fästa de mindre delarna, tänkte prova sisalgarn till det :)
 
Här är en bild på så långt jag kom idag

Det blir kul att följa.
Kanske tipsa landets friluftsorganisationer och kommunernas fritidsavdelningar att det behöver inte vara svårare att göra enkla trevliga vindskydd till glädje om markägaren tillåter det. Kanske ett enkelt centralt framtaget byggkit så det blir lite hållbarare.
Landet behöver skyddas. Vindskyddadas!
😊
 
Eftersom du bygger permanent skulle jag råda dig att komma upp från marken är viktigt och att övernattningsvindskydden har golvet såpass högt upp som de har har ett praktiskt syfte. I FM repade vi med märling till dv lägersyften. Kan ytvatten rinna in till lägerplatsen gräv ett avledningsdike. Även vedboden behöver ett tak.

go tur
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
avkoppad Material för att skapa egna rep Bushcraft 3

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.