Vad är ett boulderinsteg?

Hej!

I bland stöter man på termen boulderinsteg i ledbeskrivningar.
Vad menas egentligen med det?
Saknas där säkringsmöjligheter eller menas avancerad abrobatik eller vadå?

/Örjan -- idkar inte boulderklätring
 
Att en led startar med ett "boulderinsteg" menas att insteget på leden är av boulderkaraktär. Alltså, ett mycket tekniskt och/eller tungt insteg. Lösningen till insteget på leden är alltså inte helt trivial utan kräver lite tankeverksammhet.
 
... och en del akrobatik kan alltså ibland behövas för att göra det också. Bra att tänka på kan vara att ha med en sån där pinne att klippa första bulten med, alternativt en padda att lägga under, så blir det inte så läskigt till första klippet. (Försöker komma på om jag någonsin sett att det stått boulderinsteg på en trad-tur, men jag tror inte jag sett det. Det är dock fullt möjligt att jag har fel och är det så... tja, försök klämma i en säkring eller två från backen innan du börjar och paddan är inte dum här heller förstås.)
 
pusselbiten

Pusselbiten 7-/7, en fin led på Vårdberget vars beskrivning i stockholmsföraren är:

"Spricklinjen tv om den breda sprickan i väggens vänstra del. Desperat boulderbetonat insteg. Successivt lättare mot toppen."

För övrigt en väldigt fin led med en stjärna i boken.

Hårt, balansigt, insteg med enfinger pockets har denna led och det tycker jag passar in på beskrivningen väl.

Mvh Kai
 
Re: pusselbiten

Aiki-Kai; sa:
Pusselbiten 7-/7, en fin led på Vårdberget vars beskrivning i stockholmsföraren är:

"Spricklinjen tv om den breda sprickan i väggens vänstra del. Desperat boulderbetonat insteg. Successivt lättare mot toppen."

För övrigt en väldigt fin led med en stjärna i boken.

Hårt, balansigt, insteg med enfinger pockets har denna led och det tycker jag passar in på beskrivningen väl.

Mvh Kai

Jo, den där Pusselbiten ledde jag förra året. Läste visst inte så noga i föraren. Då står det nog klart att termen betyder akrobatik även om jag kan tycka att de där två pitongerna i starten på just Pusselbiten inte såg något vidare ut. Men de klarade min hopptester i alla fall.

Over and out.

/Örjan
 
Den enda 5+ leden i Runsa har en beskrivning åt det hållet. Det var några år sen jag var där och Stockholmsföraren har gått och gömt sig. Den ligger en bit till vänster om Vampyren och jag har för mig att man gör stand i en tallrot!

/K
 
carvingkimbo; sa:
Den enda 5+ leden i Runsa har en beskrivning åt det hållet. Det var några år sen jag var där och Stockholmsföraren har gått och gömt sig. Den ligger en bit till vänster om Vampyren och jag har för mig att man gör stand i en tallrot!

/K

Tjena Kim

Ingen förare här heller(på jobbet) men kan det vara 'dubbeldiedret'?

Mvh
Kai
 
Aiki-Kai; sa:
carvingkimbo; sa:
Den enda 5+ leden i Runsa har en beskrivning åt det hållet. Det var några år sen jag var där och Stockholmsföraren har gått och gömt sig. Den ligger en bit till vänster om Vampyren och jag har för mig att man gör stand i en tallrot!

/K

Tjena Kim

Ingen förare här heller(på jobbet) men kan det vara 'dubbeldiedret'?

Mvh
Kai

Kan ju stämma Dubbeldiedret en satans hård start.
 
pucko; sa:
I bland stöter man på termen boulderinsteg i ledbeskrivningar.
Vad menas egentligen med det?
Saknas där säkringsmöjligheter eller menas avancerad abrobatik eller vadå?

Står det "boulderinsteg" innebär det också (oftast) att om du klarar insteget så klarar du leden. Tyngsta moven först och sen en stege till toppen.
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
sfrge När går ett rep av? Klättring allmänt 10
Swerun Livslängd på ett klättersele och klätterskor? Klättring allmänt 3
plupp27 Kan ni hjälpa mig med ett startpaket för utomhusklättring? Klättring allmänt 11
Åkepappan Sportklättring ett nödvändigt ont för nybörjare? Klättring allmänt 17
Trötter Hur kan man fira från ett sånt här ankare utan att lämna grejor Klättring allmänt 9
Lantbo Utveckla ett strenbrott för klättring Klättring allmänt 12
seon Vilka klätteresmål är ett måste? Klättring allmänt 27
e8mikael Någon som saknar ett par klätterskor? Klättring allmänt 0
Mike C Saknar du en offset kil sedan... ett bra tag sen? Klättring allmänt 2
Ghost Ett problem med Petzl Klättring allmänt 5
SWEPADDLER Tvätta ett par LaSportiva Miura Klättring allmänt 9
Mike C Klättra med ett halvrep och ett twinrep? Klättring allmänt 12
lobo2me 8-ögla o karbin för att fira på ena tampen av ett dubbelrep Klättring allmänt 12
Bettega Ska man undvika att köpa ett svart klätterrep? Klättring allmänt 14
Jonas Paulsson Svensk gradering - snart ett minne blott? Klättring allmänt 23
chrtur Någon med ett stort rack? Klättring allmänt 10
Cim_GoodFella Ett blåbärs betraktelser och frågor (Långläsning) Klättring allmänt 5
Johan R Vill slå ett slag för tävling i tranås Klättring allmänt 0
avslutad120814 klätterskolan.se - ett par frågor Klättring allmänt 5
0la Nu e jag fast!! Ska fixa ett rack (så småningom)!! Klättring allmänt 10
sesami Troll, ett bra märke eller? Klättring allmänt 5
kotten. Ett stort bakslag for aventyrssverige Klättring allmänt 0
klätterpojken gå ner i vikt ett par kilo Klättring allmänt 4
Daavid Kilplacerin- Ett hantverk Klättring allmänt 4
zap Ett tips... Klättring allmänt 0
jimkaa Önskar hjälp med ett träningsprogram Klättring allmänt 1
SKAFFA ETT NYTT FORUM HÄR - KLÄTTERKOMPIS SÖKES Klättring allmänt 0

Liknande trådar


Glöm allt du lärt dig om vandringsskor

Sneakers och löparskor kan vara bekväma för enklare promenader, men de är inte designade för de utmaningar som vandring kan erbjuda. Ojämn terräng, ...