Vad är en havskajak?

Jag tror du blandar ihop de två begreppen "hav" och "öppet hav". För havet börjar där land slutar, men det öppna havet når man först då man styr rakt ut från land. Så många i sverige paddlar i havet, få ger sig dock ut på det öppna eftersom de håller sig längs kusten eller i skärgården.

Ja för vi snacker väl kustkajak och inte havskajak ;-)
 
namnbyte

Lösningen på "problemet" är inte att byta namn från havskajak till kustkajak. Namnbyten löser sällan problem. Det kommer fortfarande vara de som tycker att någon kajak inte är en riktig kustkajak ochsåvidare.

Kollar man in hur begreppet havskajak brukar användas i kataloger, tidningar och hamsidor så ser man ett mönster. De har alla minst 2 skott med luckor, ett sittbrunn där man har knäkontakt med sittbrunnen osv.
Ser man på testet i senaste Utemagasinet så står Seabird kajaken bland havskajaker.

Ska man kolla rent vetenskapligt på det hela så samlar man in den text där ordet använts och se på vilka sett ordet brukar användas oftast. Sedan finns det något som heter språkglidning vilket innebär att betydelsenn av ett ord ändrar betydelse över en längre tid.

Jag har läst många inlägg, böcker och artiklarom havskajak och hitills har jag inte sett någon som använt ordet havskajak för att beskriva surfski eller SOT. Finns det någon så är det ett undantag.

Sedan är det lite löjligt att säga att havskajaker är finare än andra kajaker.
 
Skärgårdskajak är ett gammalt begrepp som inte använts på ett tag. För oss som var med redan i början på -90 talet kommer nog de flesta ihåg begreppet. Det användes för kajaker som inte platsade in som havskajaker men endå inte var långfärdskajaker (sen kan man ha åsikter om huruvida det var bra).

I början av -80 talet fanns inte många havskajakmodeller i Sverige, det var typ Nordkapp, Baidarka, Icefloe och någon enstaka Anas Acuta. Det var snarare så att "eskimkajakerna" med kaklådor inte platsade bland skärgårdskajaker.
När jag började paddla Nordkapp i början av 80 talet var begreppet havskajak inte inarbetat. Det var lättare att benämna dem eskimåkajak. Jag kan inte påminna mig om att någon då opponerade sig mot begreppet havskajak. T.ex Nordkapp hade extremt långa spröt och rund sittsbrunnsöppning. Den såg helt annorlunda ut än dåtidens skärgårdskajaker.
 
Sedan är det lite löjligt att säga att havskajaker är finare än andra kajaker.

Det är där jag tror skon klämmer... "Havskajak" har i vissa kretsar fått en status att den är högre i rang än t.ex. skärgårdskajak eller motionskajak och det är ju helt korrekt... men många glömmer att det gäller endast i en specifik miljö och i andra miljöer gäller det motsatta. Av någon orsak vill vissa ge skärgårdskajaker, motionskajaker m.fl. havskajakstatus, andra försöker smutskasta havskajaker då egen kajak saknar "havskajakstatus", men varför inte istället sätta energin på att lyfta fram t.ex. skärgårdskajaken och bygga "skärgårdskajakstatus" som går förbi "havskajakstatus"? Man tycker ju det borde vara rätt enkelt med den skärgård som finns i Östersjön, men att sälja idén till britterna kan vara svårare.

Själv har jag valt havskajak (brittisk bananbåt) för att jag trivs bäst på veckoturer bland småkobbar där havet möter himlen och gärna då det är lite stökigt i vattnet. Visst vill jag sluka kilometrar, men jag behöver inte göra det på det effektivaste sättet då jag vill leka lite på vägen. Tyvärr har jag inte alltid möjlighet att paddla där jag vill men paddlar ändå, och på dagsturer och motionsrundor i bekant innerskärgård tänker jag ofta att en annan kajakmodell kunde vara mer ändamålsenlig, men ute på det öppna vill jag vara bäst förberedd för allt som kan komma emot... Statusen hindrar inte nyanskaffningar men utrymmesbristen försvårar utökning av flottan, och mitt under långfärd är det svårt att byta kajakmodell. Jag kompromissar utgående från personliga behov i brist på perfekta lösningar.

Är man ute efter status kan man ju försöka med att skaffa en Nordkapp och paddla i floder och sjöar, men i mina ögon ser det helt tokigt ut. (Inte miljön eller kajaken, men den kajaken i den miljön.) Försökte på 90-talet förgäves övertala en flod/sjö paddlare att byta bort sin Nordkapp... detta trots att jag fortfarande anser att Nordkappen (i dess otaliga generationer) är det bästa paddelsporten har att erbjuda mig.
 
Magnus_74 sa:
Sedan är det lite löjligt att säga att havskajaker är finare än andra kajaker.

-Det är där jag tror skon klämmer... "Havskajak" har i vissa kretsar fått en status att den är högre i rang än t.ex. skärgårdskajanemot...

Det här i alla fall nya "fakta" i målet för mig. Det är alltså en statusfråga? Jag kommer ihåg 80-talet då "havskajaker" var nytt i Sverige. Hyrde en Icefloe på Svima en gång. Då var "havskajak" nytt, fräscht och coolt. Möjligen hade de högre status än en vanlig skärgårdskajak, men det är inget jag minns.

Idag är allt fler kajaker "expeditionskajaker". Också.
Tex Commander type S är enligt Revals hemsida både och. Det finns inte mycket likhet mellan en Icefloe och Commandern men båda är "havskajaker". Fast Commandern kanske faller på otillräckligt med däckslinor?

Om någon tror att jag ifrågasatt begreppet "havskajak" för att min egen kajak inte har den statusen, så vill jag förtydliga att min kajak har absolut inget med saken att göra. Där är väl frågan snarast om det är en kajak överhuvudtaget.

I övrigt hoppas jag att isen i Edsviken försvinner snarast. :cool:

thomas
 
Lösningen på "problemet" är inte att byta namn från havskajak till kustkajak. Namnbyten löser sällan problem. Det kommer fortfarande vara de som tycker att någon kajak inte är en riktig kustkajak ochsåvidare.

Kollar man in hur begreppet havskajak brukar användas i kataloger, tidningar och hamsidor så ser man ett mönster. De har alla minst 2 skott med luckor, ett sittbrunn där man har knäkontakt med sittbrunnen osv.
Ser man på testet i senaste Utemagasinet så står Seabird kajaken bland havskajaker....

Det är knappast att betrakta som ett kajakrelaterat problem. Den vanliga användningen av havskajak stämmer ofta rätt väl med definitionen. Det har i sin tur troligen mycket att göra med att definitionen kom ungefär samtidigt med att havskajakerna började bli vanliga här.

Det är inte ovanligt att begrepp leder till ändlösa diskussioner för att någon inte gillar antingen vad det associeras med, eller vad det inte associeras med. "Jag bryr mig inte om vad det egentligen heter, jag tänker ändå..."

Ord är förmodligen viktigast i säljsammanhang, eller för marknadsföring. Det kan vara dyrt för ett företag att bli associerad med något som inte är "inne". Dock är ju kajaker knappast så otroligt "inne" i vilket fall så här borde det göra mindre.

--- Mats ---
 
Det är där jag tror skon klämmer... "Havskajak" har i vissa kretsar fått en status att den är högre i rang än t.ex. skärgårdskajak eller motionskajak och det är ju helt korrekt...

Nja, många av de kajaker som benämns "havskajaker" är ju praktiskt eller säkerhetsmässigt direkt olämpliga för längre turer på havet. Det ligger mycket i det som Dowd säger (min upplaga skiljer sig lite från det Kåre citerar):

The most obvious disadvantage besides their limited stowage space, which makes them less suitable for journeys on which food and equipment must be carried in quantity, is the fact that they are neither stable enough nor roomy enough to provide real relaxation...

Nordkapp har jag paddlat en del och den är förvånansvärt stabil för sina 53 cm - men den och andra s.k. "berömda" havskajaker kan knappast anses vara lämpliga farkoster för ändamålet om man följer Dowds resonemang.

Jag som många andra ifrågasätter hur vissa tillverkare/intressegrupperingar har inmutat termen "havskajak". En seriös funktionsanalys torde ge vid handen att de egentliga havskajakerna i stället är kajaker som VKV Seagull Ocean, VKV Seagull Offshore, Kruger Dreamcatcher, Klepper Aerius/Quattro, Nautiraid Grand Raid, Superior Canoes o.s.v.

/Mats
 
Dowds resonemang haltar en del och ett "seriöst resonemang" kan göras på många vis...

Visst är det så. Men lastförmåga/-volym, stabilitet och t.o.m. övernattningsbarhet är knappast långsökta parametrar för den som ska ge sig ut på en lång expedition till havs.

/Mats
 
Visst är det så. Men lastförmåga/-volym, stabilitet och t.o.m. övernattningsbarhet är knappast långsökta parametrar för den som ska ge sig ut på en lång expedition till havs.

/Mats

Menar du till "havs" eller till "öppet havs"? Det är skillnad på en tratt.

Hjältarna paddlar på "öppet hav" men vi svennar paddlar på "hav" (alltså kust o skärgård).
Har jag fått lära mig i denna tråd. Förlåt mig för att jag blandade ihop dessa begrepp.

En "havskajak" paddlas på "hav", dvs det som jag hittills har kallat kust eller ytterskärgård.
Den har 2 vattentäta skott och däckslinor. Enligt kanotförbundet har den vissa mått.
Inte behöver man sova i dessa kajaker. Ta iland på närmsta kobbe och smäll upp ett tält.

Du talar nog riktiga "öppethavskajaker" (hahaha) som paddlas på "öppna hav".
Menar du på allvar att det finns "havskajaker" som inte är lämpade för detta?

Fatta mig rätt, jag håller med dig och har ganska roligt.
Begreppet "havskajak" är inget någon behöver skrota.
Det kommer skrota sig självt.

Denna tråd släpper jag nu, jag måste fixa lite med "Hjärtat av Guld" som ska ta mig till
Svenska Högarna (är det tänkt) i sommar. Huruvida jag måste paddla i "havet" för att komma dit,
får någon annan utreda. ;)

thomas
 
Du talar nog riktiga "öppethavskajaker" (hahaha) som paddlas på "öppna hav". Menar du på allvar att det finns "havskajaker" som inte är lämpade för detta?

Ja, det måste man väl säga att det finns. Alla kajaker som inte är övernattningsbara, inte kan lasta ett par hundra kilo förnödenheter och inte är tillräckligt stabila för flytta runt i utan att slå runt får väl anses "inte lämpade för detta". Under förutsättning att att man med "havskajak" menar "kajak ämnad för lång färd på öppet hav", som var min - medvetet provokativa - definition.

Men diskussionen känns egentligen inte jätteviktigt för mig. Jag bryr mig inte så mycket huruvida min Klepper-bestar eller någon annans kajak anses som "riktiga" havskajaker eller inte. Empiri slår alltid knockout på teori.

/Mats
 
Hoppas jag kommit rätt?

Jag tycker att det verkar kul med paddling. Jag ämnar paddla på havet. Jag vill alltså köpa mig en havskajak. Säkerhet är viktigt för mig. Och havet. Jag är 186cm och 82kg.

Vilken havskajak skall jag köpa? Har ni några bra tips?
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
cjfriman Havskajak med utrymme för att arbeta med benen Paddling allmänt 5
WästyKajaky Expedition/ Långfärdspaddling Norge-Sverige.... Paddling allmänt 2
Blixten10 Havskajak med fotplatta? Paddling allmänt 12
Skafto_nordstrommarna Val av havskajak för paddling vid västkusten Paddling allmänt 17
GAVIAARCTICA Skäligt pris för en havskajak Artisan millennium 2000? Paddling allmänt 8
fredolund Tre dagars havskajak Paddling allmänt 6
Madmoustache Havskajak köptips Paddling allmänt 0
CamillaiSkåne tips vid val av havskajak - är själv kort & lätt Paddling allmänt 19
enlitendelfin Höj- och sänkbar sits till havskajak Paddling allmänt 1
Vaxholmarn Havskajak vs. Surfski Paddling allmänt 60
Neonz Havskajak köpråd 'lång paddlare' Paddling allmänt 23
Helsing Packa havskajak Paddling allmänt 21
manlan 148 dagar i havskajak Paddling allmänt 6
fson Tips på prisvärd havskajak? Paddling allmänt 16
trollstoll Ucpa havskajak i Sormiou Paddling allmänt 4
Benken84 Köpa havskajak Paddling allmänt 7
Linda111 Vilken storlek på havskajak? Paddling allmänt 24
Niklaski Funderar på att köpa en havskajak Paddling allmänt 2
Jonlund Havskajak för paddling i fjällen? Paddling allmänt 16
Blaise Rolig havskajak för mindre tjej? Paddling allmänt 16
höjdrädd Paddeltur i Skellefteå (havskajak) Paddling allmänt 7
Calidris Någon som har en havskajak att hyra ut i sommar? Paddling allmänt 5
LR97 Ny havskajak - Råd önskas! Paddling allmänt 30
Gröngöling X-LITE RS havskajak, nybörjar vänlig?? Paddling allmänt 4
OptimusHawK Havskajak i Dalälven Paddling allmänt 2
Alex_S23 Surf med havskajak Paddling allmänt 39
torger Tips på lös sits för snabb havskajak Paddling allmänt 21
Joran Havskajak till 190 cm Paddling allmänt 15
Timo M Havskajak + vingpaddel. Rätt eller fel? Paddling allmänt 24
matsh Havskajak kurser,Örebro Paddling allmänt 1
hassex Rollning av Havskajak Filmtajm Paddling allmänt 0
hassex Havskajak i forssurf filmtajm Paddling allmänt 4
~sweet~ Havskajak Phala coona? Paddling allmänt 0
marie82jonsson Hyra havskajak GBG - tips!?! Paddling allmänt 1
hassex Plastex Havskajak?? Paddling allmänt 8
frarol Bavari havskajak, ngt att satsa på? Paddling allmänt 0
freetime Riktigt snabb havskajak...Vilka fabrikat/modeller ska jag titta på? Paddling allmänt 21
idaljung Explorer havskajak-nybörjar frågor Paddling allmänt 4
Karrobarro Friluftsklubb i Umeåtrakten? (med havskajak) Paddling allmänt 6
barfotahippien Havskajak pris? Paddling allmänt 23
Anders Oak Tips om havskajak som är bra i surf och lek? Paddling allmänt 18
mingves Havskajak-nybörjare.. Paddling allmänt 2
kenzo00 Skall köpa havskajak Paddling allmänt 0
marshen Tips sökes för havskajak och barn Paddling allmänt 9
Mike C Tips på lättpaddlad havskajak av plast? Paddling allmänt 3
vete köpråd havskajak - snäppet bättre än brittany och reval Paddling allmänt 1
NBC2 Tips på plast-havskajak Paddling allmänt 12
veramolin kurs vågsurfing med havskajak Paddling allmänt 3
å_re Nybörjarkurs havskajak i Norge? Paddling allmänt 3
Sjöbacken behöver tips om havskajak paddling i frankrike Paddling allmänt 0

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.