Vad är en havskajak?

Jag tycker att det verkar kul med paddling. Jag ämnar paddla på havet. Jag vill alltså köpa mig en havskajak. Säkerhet är viktigt för mig. Och havet. Jag är 186cm och 82kg.

Vilken havskajak skall jag köpa? Har ni några bra tips?

Den här tråden har övertygat mig om att en havsfidra är det bästa valet.
 
Jag tycker att det verkar kul med paddling. Jag ämnar paddla på havet. Jag vill alltså köpa mig en havskajak. Säkerhet är viktigt för mig. Och havet. Jag är 186cm och 82kg.

Vilken havskajak skall jag köpa? Har ni några bra tips?

Just som jag trodde att brasan skulle slockna så måste du hälla på en dunk bensin....:)
Att fråga om kajakköp av utsidans läsare är nog det sista jag skulle göra här efter att följt med ett gäng trådar.
Hur man än ställer frågan så varierar rekommendationerna från surfski- till motions- till hav-, till skärgårds- kajaker...och "alla" verkar sitta på den enda "sanningen"...;)
 
...En "havskajak"...Den har 2 vattentäta skott och däckslinor. Enligt kanotförbundet har den vissa mått...Denna tråd släpper jag nu...

Hoppsan, vad oväntat, du råkade göra en omdefinition, både la till och drog ifrån. Och det precis innan du lämade tråden. Så likt en medicinman provar jag en formel, det vill säga jag upprepar definitionen utan omdefinition. ;)

...
1. Utformningen av skrovet. Köllinjen skall vara långt utdragen. Stävarna uppsvängda.
2. Liten sittbrunn(Eskimåsväng skall vara möjlig i normal sittställning).
3. Kajaken skall vara uppdelad i sittbrunn och minst två packutrymmen/vattentäta skott.
4. På däcket skall linor finnas för fastsättning av karta, reservpaddel mm....

--- Mats ---
 
Just som jag trodde att brasan skulle slockna så måste du hälla på en dunk bensin....:)
Att fråga om kajakköp av utsidans läsare är nog det sista jag skulle göra här efter att följt med ett gäng trådar.

Vad säger NIL-handboken att du skall rekommendera denna paddlare? Detta måste vara den vanligaste frågan en instruktör får.:)
 
Vad säger NIL-handboken att du skall rekommendera denna paddlare? Detta måste vara den vanligaste frågan en instruktör får.:)

Forumet skulle säkert gärna kasta sig över en rad rekommendationer. Jag tror det är helt rätt att det är olika definitioner (måste jag tro, jag skriver nästan alltid saker som måste prova själv, beror på vad du vill göra, och där det passar in, mina favoriter, ...). Eftersom olika personer vill och tycker olika, är svaren som passar också olika.

Men som med så många andra trådar med den typen av fråga som vi redan har, bör det vara i en annan tråd, helst en egen tråd. Den handlar inte om vad en havskajak är, den handlar om en kajak som passar just trådskaparen.

--- Mats ---
 
Vad säger NIL-handboken att du skall rekommendera denna paddlare? Detta måste vara den vanligaste frågan en instruktör får.:)

Trots att vi fått läsa här om krig och olika konspirationsteorier kring olika kajaker och företag så är det så fint att NIL inte har någon "handbok för bra kajaker" utan, som en av mina examinationer sa en gång, "varje blomma måste få blomma bara de blommar tillräckligt högt". Själv har jag slagit mej lös från sponsoravtal och andra band för att, efter min bästa förmåga, kunna förmedla paddelkunskap åt paddlare så att de senare bla skall kunna hitta rätt i kajakdjungeln beroende på vad de är ute efter för tillfället.

Kajakflottan vi använder är också en mix av många toppkajaker för att kunderna (på kurser, guidade turer eller vid uthyrning) skall ha en möjlighet att testa många olika modeller...vad kunden väljer eller var de köper sin kajak bryr jag mej inte om.
 
Senast ändrad:
Jag försörjer mig på att bygga och sälja kajaker.
Jag säljer och bygger både kajaker och sådana som enligt Roséns definition är havskajaker.
Jag kan välja att enbart bygga och sälja havskajaker enligt reglementet och där med stryka alla auktoriserade och utbildade kritiker medhårs, men här möter jag på patrull av mitt samvete eftersom jag vet att dessa enligt egna och andras erfarenheter kan vara rent farliga då inte rollen behärskas till fullo eller utmattning är ett faktum samt om inte kvalificerad räddningspersonal finns i anslutning till turen.

Eftersom jag älskar mina medmänniskor och mitt yrke känner jag ett visst dåligt samvete om jag skulle göras ansvarig för ev olycka som kunde ha undvikits med rätt material och därför känner jag det som en plikt att informera och varna utifrån mina erfarenheter och kunskaper, då jag är naiv nog att tro att jag besitter lite sådant inom detta område

De flesta har väl noterat vid det här laget att jag inte gör mig så populär då jag framför mina åsikter och att jag hamnar som någon skrev på kollisionskurs med hela världen, men det skiter jag i då kärleken till mina medmänniskor måste gå före personlig vinning, för gör det inte den principen det så går det bokstavligt åt helvete

Dvs jobba enligt reglementet=bra för plånboken men dåligt för samvetet. Jobba mot reglementet=dåligt för plånboken men bra för samvetet.

Nu skall väl i ärlighetens namn inte farorna med de skl havskajakerna överdrivas men de skall häller inte sopas under mattan och en ständigt pågående diskussion för att förbättra säkerhet måste få finnas utan att någon får munkavel bara för personliga ekonomiska eller makt intressens skull som kanske inte är organiserat i en tydlig hierarki annat en än löst sammansatt grupp med gemensamt intresse av att vrida information till sin resp personliga och inom löst sammansatta guppens fördel dvs inte en tydlig ondsint kalkylerande konspiration utan snarare en grupp individer med gemensamt intresse i affärer.

Älska din nästa av hela ditt hjärta är sålunda den viktigaste moraliska lagen och principen enligt mina erfarenheter och som vi bör följa gemensamt, för alla andra regler, principer och lagar är som kryckor som hjälper en sjuk man att gå i brist på kärlek.

Visst har jag inte kliniskt rent samvete och nog kan säkert någon hitta lik i min garderob men tillsammans kan vi hjälpas åt att öka säkerheten genom en öppen dialog och respekt på sjön och i samtal samt njuta av att älska varandra för vi är alla unika och lika.

Fridens önskar Ankan
 
Har aldrig förut varit särskilt sugen på en VKV-kajak, tyckt de ser lite "gammalmodiga" ut och stor sittbrunn med begränsat knä/lårstöd skulle inte passa mig för klipplek och surf.

Men å andra sidan, här är väl ett gott "bevis" för att det är väl så dugliga som "havskajaker" :
http://www.havspaddlarnasblaband.se/b/s_kayak_12.html

Blivit klart mer intresserad av VKV efter denna långa tråd om ett diffust begrepp. På sätt och vis är de rätt snygga och har en "klassisk" look. Pontonsystemet skulle också passa rätt bra för kajaksegling tippar jag. Även om det verkar ta väl lång tid att använda i skarpt läge om man slagit runt.

Hursomhaver, bra att du är med i tråden K-Anka, behövs litet olika synsätt för ett givande diskussion.
 
det tar betydligt längre tid att klättra upp efter en vurpa, å sen tro man är upp. å sen plurra igen när nästa våg sköljer över kajaken, å så börja om igen. än det tar att blåsa upp 2 flottörer å sen åla sej upp. det är jävligt bra med flottörerna när man ska tömma kajaken å hålla på och krångla med prylar å kapell.
har man sen varit så listig att man satt fast dom i kajaken med telefonsladdspaddelsäkringslinor. då kan man bara släppa dom å ta rätt på skiten när man kommer i bättre läge. visst, dom kommer att funka som 2 trålar å man kommer att fånga en massa tångräkor. men man slipper att dom drivet bort.

att ni bara orkar tjafsa om vad som är havskajak eller inte. jag orkar inte ensläsa allt tjöööt.

men alla med liten sittbrunn tror väl att dom hur lätt som helst fixar att rolla upp den dag dom plurrar????
å när dom inte kommer ända upp utan plurrar igen så tror dom att dom kommer upp på andra försöket. men efter det brukar luften vara slut för många ofrivilliga badare : )

vkv-flottörer är bra!
 
Skulle vara kul att testa att paddla en VKV, kanske känns jätte bra. Dess utseende kanske man också börjar gilla vem vet!
 
Nah... misslyckas rollen så finns ju alltid "re-entry and roll", "cowboy", kamraträddningar, paddelflottör... och råkar man nu behöva en utriggare för att frakta bort en som brutit benet på strandstenarna (det farligaste momentet i paddlingssporten verkar vara strandmanövrarna) så finns ju alltid paddelflottören och reservpaddeln som tillsammans bildar en stadig utriggare. Är man fler kan man ju bygga en trimaran av vad man har och segla iväg med tältbottnet om ingen orkar paddla. :)

Hellre än ett dedikerat rör och dedikerad ponton tar jag utrustning som kan användas till olika syften. Den bästa och säkraste säkerhetsutrustningen är en paddlingskamrat eller två.
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
cjfriman Havskajak med utrymme för att arbeta med benen Paddling allmänt 5
WästyKajaky Expedition/ Långfärdspaddling Norge-Sverige.... Paddling allmänt 2
Blixten10 Havskajak med fotplatta? Paddling allmänt 12
Skafto_nordstrommarna Val av havskajak för paddling vid västkusten Paddling allmänt 17
GAVIAARCTICA Skäligt pris för en havskajak Artisan millennium 2000? Paddling allmänt 8
fredolund Tre dagars havskajak Paddling allmänt 6
Madmoustache Havskajak köptips Paddling allmänt 0
CamillaiSkåne tips vid val av havskajak - är själv kort & lätt Paddling allmänt 19
enlitendelfin Höj- och sänkbar sits till havskajak Paddling allmänt 1
Vaxholmarn Havskajak vs. Surfski Paddling allmänt 60
Neonz Havskajak köpråd 'lång paddlare' Paddling allmänt 23
Helsing Packa havskajak Paddling allmänt 21
manlan 148 dagar i havskajak Paddling allmänt 6
fson Tips på prisvärd havskajak? Paddling allmänt 16
trollstoll Ucpa havskajak i Sormiou Paddling allmänt 4
Benken84 Köpa havskajak Paddling allmänt 7
Linda111 Vilken storlek på havskajak? Paddling allmänt 24
Niklaski Funderar på att köpa en havskajak Paddling allmänt 2
Jonlund Havskajak för paddling i fjällen? Paddling allmänt 16
Blaise Rolig havskajak för mindre tjej? Paddling allmänt 16
höjdrädd Paddeltur i Skellefteå (havskajak) Paddling allmänt 7
Calidris Någon som har en havskajak att hyra ut i sommar? Paddling allmänt 5
LR97 Ny havskajak - Råd önskas! Paddling allmänt 30
Gröngöling X-LITE RS havskajak, nybörjar vänlig?? Paddling allmänt 4
OptimusHawK Havskajak i Dalälven Paddling allmänt 2
Alex_S23 Surf med havskajak Paddling allmänt 39
torger Tips på lös sits för snabb havskajak Paddling allmänt 21
Joran Havskajak till 190 cm Paddling allmänt 15
Timo M Havskajak + vingpaddel. Rätt eller fel? Paddling allmänt 24
matsh Havskajak kurser,Örebro Paddling allmänt 1
hassex Rollning av Havskajak Filmtajm Paddling allmänt 0
hassex Havskajak i forssurf filmtajm Paddling allmänt 4
~sweet~ Havskajak Phala coona? Paddling allmänt 0
marie82jonsson Hyra havskajak GBG - tips!?! Paddling allmänt 1
hassex Plastex Havskajak?? Paddling allmänt 8
frarol Bavari havskajak, ngt att satsa på? Paddling allmänt 0
freetime Riktigt snabb havskajak...Vilka fabrikat/modeller ska jag titta på? Paddling allmänt 21
idaljung Explorer havskajak-nybörjar frågor Paddling allmänt 4
Karrobarro Friluftsklubb i Umeåtrakten? (med havskajak) Paddling allmänt 6
barfotahippien Havskajak pris? Paddling allmänt 23
Anders Oak Tips om havskajak som är bra i surf och lek? Paddling allmänt 18
mingves Havskajak-nybörjare.. Paddling allmänt 2
kenzo00 Skall köpa havskajak Paddling allmänt 0
marshen Tips sökes för havskajak och barn Paddling allmänt 9
Mike C Tips på lättpaddlad havskajak av plast? Paddling allmänt 3
vete köpråd havskajak - snäppet bättre än brittany och reval Paddling allmänt 1
NBC2 Tips på plast-havskajak Paddling allmänt 12
veramolin kurs vågsurfing med havskajak Paddling allmänt 3
å_re Nybörjarkurs havskajak i Norge? Paddling allmänt 3
Sjöbacken behöver tips om havskajak paddling i frankrike Paddling allmänt 0

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.