Vad är en havskajak?

Havskajak nämns inte i dokumentet.

Många brittiska och andra "havskajaker" faller ifrån enligt ovannstående dokument p g a hög stäv på regeln "Däcket får inte vara högre än högsta punkten, mätt horisontellt, på den första sittbrunnssargens framkant."

Thure

Reglerna ser ut att vara nyskrivna. SKF har haft lite för bråttom när de slog samman havskajak och maraton.
Havskajakreglerna publicerades kring 2004 och har vad jag vet varit orörda till nu. Långfärdskajak är nytt.

Det fanns en del kommersiella intressent när reglerna skrevs och de ville ge möjlighet till utveckling av klasserna. Tycker dock inte att dessa regler är någon bra definition av en havskajak.
 
Se upp vad du lägger citat runt.

Dina svar ska inte gömmas i citatet så det ser ut som jag har sagt det. Mitt namn står under hela citatet.

Ursprungligen postat av Kal-P-Dal
Ju mer specifik befintlig definition är, desto mer missbrukas begreppet, eftersom folk kallar alla långfärdskajaker för "havskajaker". Att sen säga att lämpliga kajaker för havet är en annan fråga, gör väl inte kommunikationen tydligare
.

Magnus_74:
Frågan var vad specifikationen av en havskajak är. Sedan finns det bra och dåliga havskajaker. En dålig havskajak är fortfarande en havskajak.


Ursprungligen postat av Kal-P-Dal
När Mats Bengtsson säger att VKV', kajaker inte är "riktiga havskajaker" så är min första tolkning att han menar att de inte duger på havet. Nu förstår jag att VKV's kajaker inte mäter in eller exakt svarar mot den specifika definitionen. Varför behålla ett begrepp och en icke allmänt erkänd definition som bara skapar missförstånd.

Magnus_74:
Några av VKVs kajaker är skärgårdskajaker och några är havskajaker. Visst de är gränsfall enligt många. Sedan råder det delade menigar huruvida det är bra havskajaker.


Ursprungligen postat av Kal-P-Dal
En surfski är ju en surfski var den än paddlas, visst. Men de är ritade och byggda för att användas i havet (till skillnad från många andra kajaker, paddlas de också i riktiga hav) så varför är det inte ok att kalla en surfski för en (visserligen speciell form av) "havskajak"?
Bara för att den inte har däckslinor?

thomas


Som sagt havskajak är bara en specifikation. Man kan beskriva en surfski som en kajak med öppen sittbrunn som är konstruerad för att paddlas på havet.

Innan denhär tråden började så var det ingen som kallade sin Surfski eller SOT för havskajak på forumet eller någon annanstans. Det finns en almänt erkänd definition av havskajak som de flesta använder. Så problemet är egentligen bara ett ickeproblem.

Nja det tycker inte jag stämmer riktigt. Den definitionen verkar inte vara så allmänt känd som du påstår. Vilket alltså framgår av denna tråd. Nu har du dessutom lagt till begreppet "skärgårdskajak". Då undrar jag finns det någon "allmänt erkänd" definition för den kajaktypen?

Ovan säger du "Sedan råder det delade menigar huruvida det är bra havskajaker". Det var ju det vi skulle undvika i den här tråden. Att värdera kajaker.

thomas
 
...Orsaken att jag nämnde just det testet var att påvisa...

Ge oss länken till texten så vi får se vad de skrev. Det enda vi ser är ju vad du skriver om att de som skriver är, och du är ju inte neutral. Ni har esignat och marknadsför och säljer kajaken.

Låt oss läsa själva, visst finns det en länk?

--- Mats --
 
Ge oss länken till texten så vi får se vad de skrev. Det enda vi ser är ju vad du skriver om att de som skriver är, och du är ju inte neutral. Ni har esignat och marknadsför och säljer kajaken.

Låt oss läsa själva, visst finns det en länk?

--- Mats --

Jag har ingen länk och sitter hemma och källan är Utemagasintets senaste pappers-nr som ligger på jobbet om du vill nagelfara så gå och handla.

Varken jag eller Ingvar har designat Sport 600 eller på något vis påverkat designen, men medverkade tillsammans med Stockholm Kajak och Seabird till att tillhanda hålla kajak. Ansvarig för testet var Lars Larson om jag mins rätt samt att vi skrivit till redaktionen och påpekat avsaknad om uppgifter ang det genomgående röret samt att vi inte fått något svar.

Som jag skrev så var det mentaliteten jag var efter och inte detaljer.
1 Havskajak är endast en kajak enligt Micke Rosén och SWIMAS definitioner och allt annat utan för detta protokoll skall med förakt bespottas.

2 Nya ideér eller tankar är olagliga då protokollet är bindande för all framtid.

3. Protokollet får ej i frågasättas och kättare bör brännas eller brännmärkas för all framtid.

Det är denna mentalitet jag ifrågasätter och som jag tydligt har observerat i skrift och gärning.

En diktator är någon som dikterar och tydligen har Mikael och SWIMA skrivit ett diktat, samt förväntar sig rättning i leden eftersom du så hövligt befaller mig "ge oss..."


/Kåre
 
Nu har du dessutom lagt till begreppet "skärgårdskajak". Då undrar jag finns det någon "allmänt erkänd" definition för den kajaktypen?

Ovan säger du "Sedan råder det delade menigar huruvida det är bra havskajaker". Det var ju det vi skulle undvika i den här tråden. Att värdera kajaker.

thomas



Wikipedia nämner bl a Sven Thorell's Åland som ett exempel på skärgårdskajak. Kul, för då vet jag att pappa byggde och paddlade en skärgårdskajak runt 1935. Fast han gjorde misstaget att tro att man kunde använda den till eskimåsväng ;-)
http://sv.wikipedia.org/wiki/Skärgårdskajak

Då (1935) kunde man köpa spantsatser på postorder (Åhlen & Åkerlund?). Duk följde med men ribben köpte man på hemmaplan liksom fernissa.
 
Jag har ingen länk och sitter hemma och källan är Utemagasintets senaste pappers-nr som ligger på jobbet om du vill nagelfara så gå och handla....

Jag ville gärna se vad du ondgjorde dig så mycket över för att försöka förstå vad som var deras hemska brott. Men jag vill inte betala för att läsa om de saker du marknadsför.

Förstår jag det rätt att deras brott består i att välja att inte nämna ett järnrör som du tycker de är skyldiga att beskriva? Och att det leder till att du bedömmer deras mentalitet som fixerade vid något gammalt? ;)

Eller är deras hemskhet att de håller med er när Ni inte kallar den en havskajak? :)

--- Mats ---
 
Jag ville gärna se vad du ondgjorde dig så mycket över för att försöka förstå vad som var deras hemska brott. Men jag vill inte betala för att läsa om de saker du marknadsför.

Förstår jag det rätt att deras brott består i att välja att inte nämna ett järnrör som du tycker de är skyldiga att beskriva? Och att det leder till att du bedömmer deras mentalitet som fixerade vid något gammalt? ;)

Eller är deras hemskhet att de håller med er när Ni inte kallar den en havskajak? :)

--- Mats ---

Tack Mats för att du förgyller min vardag!

Kåre
 
Wikipedia nämner bl a Sven Thorell's Åland som ett exempel på skärgårdskajak. Kul, för då vet jag att pappa byggde och paddlade en skärgårdskajak runt 1935. Fast han gjorde misstaget att tro att man kunde använda den till eskimåsväng ;-)
http://sv.wikipedia.org/wiki/Skärgårdskajak

Då (1935) kunde man köpa spantsatser på postorder (Åhlen & Åkerlund?). Duk följde med men ribben köpte man på hemmaplan liksom fernissa.

Skärgårdskajak tycker jag är bra benämning på den stora och blandade grupp som nu kallas för "havskajak". Det må vara rätt eller fel. Bara det nu inte finns någon "allmänt erkänd" strikt definition som kapar begreppet och stipulerar minsta höjd över havet, högsta pris eller kragnummer på flytvästen ;)

thomas
 
Skärgårdskajak tycker jag är bra benämning på den stora och blandade grupp som nu kallas för "havskajak". Det må vara rätt eller fel. Bara det nu inte finns någon "allmänt erkänd" strikt definition som kapar begreppet och stipulerar minsta höjd över havet, högsta pris eller kragnummer på flytvästen ;)

thomas

Hade det här varit Facebook hade jag tryckt "Gilla" på det ;-)
 
Skärgårdskajak tycker jag är bra benämning på den stora och blandade grupp som nu kallas för "havskajak". Det må vara rätt eller fel. Bara det nu inte finns någon "allmänt erkänd" strikt definition som kapar begreppet och stipulerar minsta höjd över havet, högsta pris eller kragnummer på flytvästen ;)

thomas

Det är en möjlighet, den kan jag tro på. Om inte definitionen redan finns skulle den kunna innehålla både riktiga havskajaker, och VKVer och en massa annat.

Problemet med att ta befintliga begrepp och försöka ge dem en egen tolkning är att skälet till att begreppet finns ofta är att det redan finns någon som gett det en innebörd. Så det är bättre att uppfinna ett eget än att stjäla och omdefiniera någon annans. Så "icke svart täckbar kanot" skulle kunna fungera. Utesluter en del eskimåkajaker och fungerar rätt bra. Dock lite för långt att säga.

Men en kajak är en undergrupp till kanoter, ofta med någon typ av roder pedaler, eller stöd, eller.. Så mitt förslag är "P-Dal kanot". Ditt alldeles egna begrepp. Du kan själv fylla det med innehåll. Ingen har definierat det före dig och talar om hur fel du har och gör när du försöker stjäla och omdefiniera befintliga termer. Dessutom fungerar det bra för dig att använda här i forumet. Ingen tvivlar på din rätt att definiera det, med eller utan kragnummer. ;)

--- Mats ---
 
Det är en möjlighet, den kan jag tro på. Om inte definitionen redan finns skulle den kunna innehålla både riktiga havskajaker, och VKVer och en massa annat.
Enligt vad jag tidigare redan bestämt mig för så finns inget som heter "havskajak". Bara myt och bullshit. Som du tydligen har gått på. ;)

Problemet med att ta befintliga begrepp och försöka ge dem en egen tolkning är att skälet till att begreppet finns ofta är att det redan finns någon som gett det en innebörd. Så det är bättre att uppfinna ett eget än att stjäla och omdefiniera någon annans. Så "icke svart täckbar kanot" skulle kunna fungera. Utesluter en del eskimåkajaker och fungerar rätt bra. Dock lite för långt att säga.
Som du vet byter begrepp innebörd och språket är levande. Är det bara du och några få nördar från 80-talet som minns vad "havskajak" stod för, så är ni i minoritet och räknas inte längre. Bara en tidsfråga innan det inträffar. Utveckling av kajaker rullar på och tar ingen hänsyn till gamla definitioner. Nästa man till rakning är väl "expeditionskajak". Vem kapar begreppet? När kommer kanotförbundet med tillåtna mått?

Men en kajak är en undergrupp till kanoter, ofta med någon typ av roder pedaler, eller stöd, eller.. Så mitt förslag är "P-Dal kanot". Ditt alldeles egna begrepp. Du kan själv fylla det med innehåll. Ingen har definierat det före dig och talar om hur fel du har och gör när du försöker stjäla och omdefiniera befintliga termer. Dessutom fungerar det bra för dig att använda här i forumet. Ingen tvivlar på din rätt att definiera det, med eller utan kragnummer. ;)
Någon har redan typat min farkost som trampebåt och där är väl frågan snarast om den är kajak (eller ens kanot) överhuvudtaget. ;)

Du har helt fel när du tror att jag försöker stjäla eller omdefiniera befintliga termer. För det första är väl "havskajak" tjyvgods från början, för det andra vill jag faktiskt skrota begreppet. På fullt allvar.

thomas
 
Jag har ingen länk och sitter hemma och källan är Utemagasintets senaste pappers-nr som ligger på jobbet om du vill nagelfara så gå och handla.

Varken jag eller Ingvar har designat Sport 600 eller på något vis påverkat designen, men medverkade tillsammans med Stockholm Kajak och Seabird till att tillhanda hålla kajak. Ansvarig för testet var Lars Larson om jag mins rätt samt att vi skrivit till redaktionen och påpekat avsaknad om uppgifter ang det genomgående röret samt att vi inte fått något svar.

Som jag skrev så var det mentaliteten jag var efter och inte detaljer.
1 Havskajak är endast en kajak enligt Micke Rosén och SWIMAS definitioner och allt annat utan för detta protokoll skall med förakt bespottas.

2 Nya ideér eller tankar är olagliga då protokollet är bindande för all framtid.

3. Protokollet får ej i frågasättas och kättare bör brännas eller brännmärkas för all framtid.

Det är denna mentalitet jag ifrågasätter och som jag tydligt har observerat i skrift och gärning.

En diktator är någon som dikterar och tydligen har Mikael och SWIMA skrivit ett diktat, samt förväntar sig rättning i leden eftersom du så hövligt befaller mig "ge oss..."


/Kåre

Vilken fruktansvärt kall, fientlig och hård värld ni verkar leva i där nere i Västervik. I krig är ni, motarbetade är ni av förbund, andra ondsinta kajakmånglare i Solna, kajakpress och diverse individer med mer eller mindre inflytande över oss godtrogna och lättlurade kajakkonsumenter. Måste vara jobbigt att vara utsatt för en sådan konspiration av diverse ondsinta makter som enbart sysslar med desinformation.

Eller, kanske det vore på sin plats med läsning av historian om Don Quijote? Ett exempel, den problematik, den "systematiska mobbing" ni är utsatta för, det förtigande om viktiga uppgifter ni skrivit till Utemagasinets redaktion och påpekat (att de inte tar upp att er kajak har ett järnrör genom skrovet), låt oss titta närmare på den "mobbing" ni är utsatta för.

Senaste numret av Utemagasinet. Test av 5 "Lättdrivna milslukare för sportiga långfärdspaddlare. Alla kajaker beskrivs i en enspaltare och det hela avslutas med ett plus och ett minus. "Saknar handtag och däckslinor" anges under minus på er kajak, Seabirden. ALLA 5 kajaker får ett minus, för att ta ett exempel, P 65 XP 18: "Låg kursstabilitet. Svårt att få till bra sittställning". På vilket sätt är det ni i Västervik som är utsatta för "systematisk mobbing", alla får ju något uppräknat under minus?

Sen får man minsann inte missa att skriva att just er kajak har ett järnrör genom skrovet vilket ni då uppenbarligen har skrivit och påtalat, utan respons från redaktionen. Vilket hedrar dem. Kan tänka mig att alla representanter för de kajaker som är med anser att någon detalj i just deras konstruktion är extra bra, extra värd att påtala vilket står dem fritt i sin egen marknadsföring.

Med vilken logik är det just ert järnrör (som ni skriver mycket om i er marknadsföring) som man inte får missa att skriva om? Point 65 missar aldrig i sin marknadsföring att skriva om designprocessen och designern bakom XP 18, inte heller det skriver Utemagasinet om men jag har svårt att tänka mig att de därför skriver brev till redaktionen med klagomål om det. De fortsätter i stället att utveckla nya och befintliga produkter. Samma sak lär väl gälla alla andra kajakmärken som är med i testen men, det är bara ni i Västervik som återigen är motarbetade och mobbade.

Det där s.k. "kriget" ni utkämpar tycks ni vara rätt ensamma om, "Nya ideér eller tankar är olagliga då protokollet är bindande för all framtid" skriver du t.ex. Inget kunde väl vara mer fel. Medan ni utkämpar ert krig är resten av branschen upptagen med att designa och utveckla nya modeller och koncept, de verkar helt sonika skita fullständigt i er och ert krig. För oss paddlare betyder det att gränserna för hur, var och på vilket sätt man paddlar hela tiden flyttas framåt, vi tar tacksamt emot den utvecklingen, alltmedan Västervik gräver ner sig i skyttegravarna och drar på stålhjälmen.

För övrigt tänker jag fortsätta att paddla havskajak så länge jag tycker det är en sådan, detta oavsett om jag sitter i en plastbalja för lek och surf eller en roderförsedd milslukare. I godan ro och utan att ens skänka det faktum att någon i Västervik eller någon annan stans i världen inte skulle definiera det jag sitter i som en sådan. I couldn't care less som man säger.
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
cjfriman Havskajak med utrymme för att arbeta med benen Paddling allmänt 5
WästyKajaky Expedition/ Långfärdspaddling Norge-Sverige.... Paddling allmänt 2
Blixten10 Havskajak med fotplatta? Paddling allmänt 12
Skafto_nordstrommarna Val av havskajak för paddling vid västkusten Paddling allmänt 17
GAVIAARCTICA Skäligt pris för en havskajak Artisan millennium 2000? Paddling allmänt 8
fredolund Tre dagars havskajak Paddling allmänt 6
Madmoustache Havskajak köptips Paddling allmänt 0
CamillaiSkåne tips vid val av havskajak - är själv kort & lätt Paddling allmänt 19
enlitendelfin Höj- och sänkbar sits till havskajak Paddling allmänt 1
Vaxholmarn Havskajak vs. Surfski Paddling allmänt 60
Neonz Havskajak köpråd 'lång paddlare' Paddling allmänt 23
Helsing Packa havskajak Paddling allmänt 21
manlan 148 dagar i havskajak Paddling allmänt 6
fson Tips på prisvärd havskajak? Paddling allmänt 16
trollstoll Ucpa havskajak i Sormiou Paddling allmänt 4
Benken84 Köpa havskajak Paddling allmänt 7
Linda111 Vilken storlek på havskajak? Paddling allmänt 24
Niklaski Funderar på att köpa en havskajak Paddling allmänt 2
Jonlund Havskajak för paddling i fjällen? Paddling allmänt 16
Blaise Rolig havskajak för mindre tjej? Paddling allmänt 16
höjdrädd Paddeltur i Skellefteå (havskajak) Paddling allmänt 7
Calidris Någon som har en havskajak att hyra ut i sommar? Paddling allmänt 5
LR97 Ny havskajak - Råd önskas! Paddling allmänt 30
Gröngöling X-LITE RS havskajak, nybörjar vänlig?? Paddling allmänt 4
OptimusHawK Havskajak i Dalälven Paddling allmänt 2
Alex_S23 Surf med havskajak Paddling allmänt 39
torger Tips på lös sits för snabb havskajak Paddling allmänt 21
Joran Havskajak till 190 cm Paddling allmänt 15
Timo M Havskajak + vingpaddel. Rätt eller fel? Paddling allmänt 24
matsh Havskajak kurser,Örebro Paddling allmänt 1
hassex Rollning av Havskajak Filmtajm Paddling allmänt 0
hassex Havskajak i forssurf filmtajm Paddling allmänt 4
~sweet~ Havskajak Phala coona? Paddling allmänt 0
marie82jonsson Hyra havskajak GBG - tips!?! Paddling allmänt 1
hassex Plastex Havskajak?? Paddling allmänt 8
frarol Bavari havskajak, ngt att satsa på? Paddling allmänt 0
freetime Riktigt snabb havskajak...Vilka fabrikat/modeller ska jag titta på? Paddling allmänt 21
idaljung Explorer havskajak-nybörjar frågor Paddling allmänt 4
Karrobarro Friluftsklubb i Umeåtrakten? (med havskajak) Paddling allmänt 6
barfotahippien Havskajak pris? Paddling allmänt 23
Anders Oak Tips om havskajak som är bra i surf och lek? Paddling allmänt 18
mingves Havskajak-nybörjare.. Paddling allmänt 2
kenzo00 Skall köpa havskajak Paddling allmänt 0
marshen Tips sökes för havskajak och barn Paddling allmänt 9
Mike C Tips på lättpaddlad havskajak av plast? Paddling allmänt 3
vete köpråd havskajak - snäppet bättre än brittany och reval Paddling allmänt 1
NBC2 Tips på plast-havskajak Paddling allmänt 12
veramolin kurs vågsurfing med havskajak Paddling allmänt 3
å_re Nybörjarkurs havskajak i Norge? Paddling allmänt 3
Sjöbacken behöver tips om havskajak paddling i frankrike Paddling allmänt 0

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.