Vad är en expedition?

Fel forum förstås, men en av livets stora frågor måste få ett svar...

Nästan varje gång en för mig okänd skribent skriver i något av de forum jag brukar läsa, så klickar jag för att se deras medlemsprofil. Inte så få säger sig vara intresserade av expeditioner...

Jag skulle gissa att vi har ganska oilka syn på vad en expedition är. Trots MÅNGA års fjällvandrande och kajakpaddlande anser jag mig aldrig ha deltagit i någon expedition.

Kan någon förklara för mig var gränsen går mellan en "vanlig" fjällvandring och en expedition...?

HåkanF

Enligt Svensa Akademins Ordbok:
"BETYDELSE: i vetenskapligt l. kommersiellt syfte o. d. företagen (längre) färd (i sht till avlägsna länder);"

Utgår vi från detta måste en expedition fylla dessa kriterier.
1. vetenskaplig alt. komersiell.
2. vara en längre färd.

Gör man en längre färd är det en expedition, oavsett var man gör färden. Oftast blir den komersiell eftersom man måste ha sponsorer och exponeras i media. En webbplats är ett måste, även om den inte uppdateras under expeditionens gång :)

Efter att man kommit hem - om man gör det - skriver man böcker, håller föredrag och hackar lite på dom man inte tycker gör några expeditioner.

Sedan kvarstår några definitioner.
3. Hur lång är en längre färd?
4. Om man vare sig är vetenskaplig eller komersiell men gör en längre färd. Är det en expedition?
5. Måste man vistas i vildmark eller kan man vandra/cykla E4?

Lästips

De liftar och ploggar igenom Europa: ”Alla hjälpsamma får oss att orka”

Utsidan mötte upp Michaela och Jiří Dolan under deras Stockholmsbesök, och plockade skräp på ett lite annorlunda sätt – från kajak.

Stabil sikt för skarpa naturupplevelser – Nikons nya kikare lyfter blicken

STABILIZED S ger stadig bild i varje ögonblick. Skarp optik, låg vikt och lång batteritid gör dig redo att se mer.

Vinn skor och startplatser till Merrell Göteborg Trailrun för två!

Delta i Göteborgs stora trailfest den 6 september! Nu har du chansen att vinna både startplatser och nya MTL ADAPT från Merrell åt dig och en vän.

Prisade prylar: här är vinnarna av Scandinavian Outdoor Award

Bland de vinnande produkterna finns bland annat en slittålig lättviktsryggsäck och en designklassiker i rostfritt stål.
Jag har gjort en del längre tjänsteresor. Det var i alla fall meningen att de skulle vara kommersiella...
Vi har ju dessutom en websida på företaget.

Shit! Skinnarmo, Nordenskiöld och Andrée - släng er i väggen!

intresse..

man kan ju kanske anta att många är intresserade utan att nödvändigtvis kuta runt själva på varenda pol och topp. själv följer jag till exempel skinnarmos expeditioner med stort intresse utan att vara delaktig på något sätt. mer än så behövs väl inte för att man ska vara intresserad..?

Expedition

Det beror på för vem.

För mig är en expedition mer än 14 dagars övernattning i okänd terräng, för Elin Engerström http://www3.utsidan.se/engerstrom/ är det nog betydligt längre (hon kallar sin vandring en lågtur, 750 mil;-) och för Mikael Strandberg någonting helt annat.

Varför måste man alltid definera ord så förbannat. Det är så och inte så, kan det inte få vara flytande en expedition är olika för olika människor...

Sen kan vissa definitioner vara bra tex glaciär, styrbord, on-sight...

Sen blir det ju en snårighet utan like, om man skall ha deldefinitioner, jämför diskussionerna ang alpin klättring och "aid - fritt - flash" eller vad som är bästa kniven!

Hintar på hemsidan

Om hemsidan säger "Swedish geografisk plats expedition årtal" så är det en bra indikation på att det är en expedition. Även om det är med guide till ett berg fyllt av turister och sålunda av ringa vetenskapligt intresse. Helst ska det även vara en presentation av deltagarna, lite text om att uppfylla sina mål mm.

Om hemsidan handlar om "Vår resa till geografisk plats" så är det altså en längre resa och ingen expedition. Det är OK med text om drömmar mm, men dom ska mer handla om själva upplevelsen och inte så mycket om att klara av det man ställer in sig på eller liknande.

En världsomsegling med familjen är altså ingen expedition även om den är sponsrad.

Re: Hintar på hemsidan

Vandrare; sa:
Om hemsidan säger "Swedish geografisk plats expedition årtal" så är det en bra indikation på att det är en expedition.

Så; beroende på hur du beskriver din kommande upplevelse på din eventuella hemsida kan det sägas vara en expedition, eller kanske rentav inte. I princip räcker det med att kalla den långresa som har mål för expedition så är det en sådan.

Fine with me!

Den sortens subjektivitet passar mig ypperligt. Jag tror nämligen inte att vi kan komma överens om en skarpare definition...
Såsom begreppet används, så blir betydelsen. En ny språktråd på Fritt forum? ;-)

Peace!
-p-

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg

Lästips