Vad är detta för konstig insekt?

Ingen insekt...

schroder; sa:
Hej, hittade denna idag och har aldrig sett något liknande ser ut som en korsning mellan en fästing och en hummer?!

Är ingen insektskunnig person men däremot väldigt nyfiken.

Tacksam för hjälp identifiering och gärna beskrivning.

Klistra in HELA länken för att komma tillm bilden:

https://secure.storegate.se/USER/Share.aspx?id=7e169b2b-dd6a-4f59-98e5-a996d700eebc

För mânga ben för att vara en insekt.

Det borde vara nâgon typ av psedoskorpion men vilken art vet jag inte.

/stellan

Skorpion?

tack för snabbt svar.

Men var kommer insekten ifrån, är den vanlig i Sverige? Hittade den i mitt kök... Det är ju inte var dag man hittar en skorpion i sitt kök.

Gissar att den inte är så farlig men tanke på storleken. Den är ca 3 mm lång.

Bättre bild

Har tyvärr inget mikroskop men jag har mailat till en kompis som är fotograf och hoppas på att han kan ta en bättre bild på den. Lovar i så fall lägga bilden här.

Aktuellt

Nytt avsnitt: vad kan friluftslivet lära av idrotten?

Nytt avsnitt: vad kan friluftslivet lära av idrotten?
Kan naturområden gynnas genom att talas om likt idrottsanläggningar? Det och mycket mer diskuteras i det senaste avsnittet av Outdoor & Friluftsliv!

Från karta till horisont – behåll fokus med rätt sorts kontaktlinser

Från karta till horisont – behåll fokus med rätt sorts kontaktlinser
Synen förändras gradvis – men skärpan går att få tillbaka. Progressiva kontaktlinser är utvecklade för att låta blicken hänga med utan avbrott.

Utsidan blir mediapartner till Outdoor Festival STHLM

En stor tältkåta med många människor samlade runt
Den 23–24 maj 2026 samlas friluftsintresserade på Djurgården i Stockholm. Som Plus‑medlem kan du boka festivalens äventyrspass gratis!

”Att få tillverka Jörnkängan är en gåva”

”Att få tillverka Jörnkängan är en gåva”
I över 40 år har den kultförklarade Jörnkängan tillverkats av Anders Dernebo i Jörn. Nu har det unika hantverket förts vidare: till Myrene Fjellström.
Tack för länk

Länken var bra. Nu vet man betydligt mer. Konstigt att jag aldrig har sett dem tidigare om de är så vanliga. De har ju ett ovanligt utseende som man inte glömmer.

Nu skall jag som sagt försöka få en bättre bild på den.

Lästips

Alltid
gratis!
Bli medlem!

Var med i Sveriges största outdoor-community och få Månadens Utsidan.