Vad är detta för kajak?

Hej,
som rubriken lyder tar jag tacksamt emot tips om vad detta är för en kajak jag köpt 😉?

Verkar vara tillverkad av glasfiber i två halvor (under/över) med med ett par skumklossar som stabiliserar skrovet. Sitsen sitter ihop med sargkanten runt sittbrunnen. Säljaren nämnde att det kan vara en 60-tals träningskajak. För mig son hyffsat grön paddlare (har paddlat lite stabilare havskajaker tidigare) är den omöjlig att paddla längre än 15m innan jag slår runt.

Funderar på att istället skaffa en surfski typ Nelo 510/520 eller Epic V7/V8/V10, men mitt självförtroende har fått sig en rejäl törn...

Bilagor

• 20190724_203324.jpg
    20190724_203324.jpg
    30.5 KB · Visningar: 894
Kan du visa en bild från sidan? Har den roder? Mått?

Jag funderar på om vingarna bakom sittbrunnen är ett sätt att kringgå regeln om minimibredd på en K1 Racer eller om det är en "downhill" för rakt ned för forsar.

Thure

Lästips

Paddla i sommar: Tips och inspiration från Utsidans medlemmar

Utsidans redaktion tipsar om fem bloggar och forumtrådar som får oss att längta efter att färdas fram på vattenytan.

Stabil sikt för skarpa naturupplevelser – Nikons nya kikare lyfter blicken

STABILIZED S ger stadig bild i varje ögonblick. Skarp optik, låg vikt och lång batteritid gör dig redo att se mer.

De liftar och ploggar igenom Europa: ”Alla hjälpsamma får oss att orka”

Utsidan mötte upp Michaela och Jiří Dolan under deras Stockholmsbesök, och plockade skräp på ett lite annorlunda sätt – från kajak.

Vinn skor och startplatser till Merrell Göteborg Trailrun för två!

Delta i Göteborgs stora trailfest den 6 september! Nu har du chansen att vinna både startplatser och nya MTL ADAPT från Merrell åt dig och en vän.
Det är en störtloppskajak gjord för att paddla i forsar. 450x60 cm. Ganska gammal modell.Kan vara rank om man ej är van. Går att använda även på lugna vatten. Vingarna är på grund av ett breddmått. Lutar man åt vänster svänger man höger.

Tack för svar, kajaken mäter 450x65 (bredden över "vingen"), inget roder eller förberedelse till något, skickar med några bilder till (vadderingen på insidan har jag satt dit samt lackjobb). Vad tror ni om ålder på den?

Bilagor

• 20190727_155709.jpg
    20190727_155709.jpg
    30.6 KB · Visningar: 651
  • 20190727_155729.jpg
    20190727_155729.jpg
    26.1 KB · Visningar: 665
  • 20190727_155647.jpg
    20190727_155647.jpg
    61.4 KB · Visningar: 665
80-tal. kanske äldre. Den är kul att paddla men kan vara knepig på sjön när det går vågor. Det är betydligt lättare med t ex en surfski eller annan kajak som har roder. Däremot på lugna vatten går den fint.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg

Lästips