Vad är detta för en svamp, går den att äta ?

Var ute och gick i helgen i Falsterbo, såg den här märkliga svampen, är den ätlig ( all svamp går att äta en gång 😂 )
någon som vet vad det är för en svamp.

Bilagor

• IMG_3210.jpeg
    7.2 MB · Visningar: 82
Jag är ingen svampexpert så jag frågade ChatGPT. Det sista delen om ätlighet är väl värd att tänka på. Plockar aldrig skivlingar men råkades ut för att hamna på akuten efter att ha ätit en sopp som tidigare ansågs vara en matsvamp och inte bara det utan en god matsvamp. Men som efter ett atal fall numera anses ska tillagas ordentligt länge. Hur det kändes? Tja magen värkte, bubblade och det kom ut från alla ställen på kroppen där det kan komma ut. Nåväl efter fyra timmar på akuten utan att några värden var dåliga så fick jag åka hem. Ska kolla om jag hittar vad svampen heter. Nämnas ska också att min sambo som åt samma svamp inte blev dålig så det var uppenbarligen rätt individuellt.

Lite sök gav att svampen heter Tegelsopp och mycket riktigt är rekommendationen att den ska upphettas ordentligt länge. Det konstiga är att vi åt av den på söndag utan problem men när jag tog med resterna som matlåda till jobbet så blev det riktigt obra.

==============================================================

Det du har hittat ser ut att vara honungsskivling (Armillaria mellea eller närliggande arter, t.ex. Armillaria ostoyae).

Här är några kännetecken som stämmer med bilden:

• Växer i stora knippen på stubbar, träd eller rötter.
  • Brun till honungsfärgad hatt med lite mörkare mitt och ljusare kant.
  • Hatten är ofta vågig och lite fjällig eller sträv.
  • Växer gärna på lövträd men kan även finnas på barr.

Ätlighet​

Honungsskivling är ätlig men kräver noggrann tillagning:

• Måste förvällas minst 10–15 minuter och spadet hällas bort innan den steks eller tillagas vidare.
  • Vissa personer får magbesvär även efter tillagning.
  • Viktigt att inte blanda ihop med vissa giftiga arter som kan växa i klungor (t.ex. svavelgul slöjskivling), så man bör vara helt säker innan man äter den.

💡 Rekommendation:
Om du inte är mycket van svampplockare bör du låta bli att äta den — särskilt eftersom flera Armillaria-arter är svåra att skilja åt och kan ge illamående.

Senast ändrad:
Honungsskivling har inte ansetts ätlig på många år. Men jag tycker inte det där ser som en honungsskivling.

Din svampförgiftning, det kan ju vara så att det är att just att det var rester som är nyckeln till att du blev dålig. Maten kanske stod framme för länge innan den kyldes. Jag drabbades av kraftig matförgiftning en gång, som du beskrev, det var att bosätta sig på toa med kräkhinken mellan knäna. Chili con carne, som förvarats i kylen över natten. Tror varken bönorna, köttfärsen eller löken var giftiga från början. Ingen som varit med på festen dagen innan blev dålig.

Senast ändrad:
Jag är ingen svampexpert så jag frågade ChatGPT. Det sista delen om ätlighet är väl värd att tänka på. Plockar aldrig skivlingar men råkades ut för att hamna på akuten efter att ha ätit en sopp som tidigare ansågs vara en matsvamp och inte bara det utan en god matsvamp. Men som efter ett atal fall numera anses ska tillagas ordentligt länge. Hur det kändes? Tja magen värkte, bubblade och det kom ut från alla ställen på kroppen där det kan komma ut. Nåväl efter fyra timmar på akuten utan att några värden var dåliga så fick jag åka hem. Ska kolla om jag hittar vad svampen heter. Nämnas ska också att min sambo som åt samma svamp inte blev dålig så det var uppenbarligen rätt individuellt.

Lite sök gav att svampen heter Tegelsopp och mycket riktigt är rekommendationen att den ska upphettas ordentligt länge. Det konstiga är att vi åt av den på söndag utan problem men när jag tog med resterna som matlåda till jobbet så blev det riktigt obra.

==============================================================

Det du har hittat ser ut att vara honungsskivling (Armillaria mellea eller närliggande arter, t.ex. Armillaria ostoyae).

Här är några kännetecken som stämmer med bilden:

• Växer i stora knippen på stubbar, träd eller rötter.
  • Brun till honungsfärgad hatt med lite mörkare mitt och ljusare kant.
  • Hatten är ofta vågig och lite fjällig eller sträv.
  • Växer gärna på lövträd men kan även finnas på barr.

Ätlighet​

Honungsskivling är ätlig men kräver noggrann tillagning:

• Måste förvällas minst 10–15 minuter och spadet hällas bort innan den steks eller tillagas vidare.
  • Vissa personer får magbesvär även efter tillagning.
  • Viktigt att inte blanda ihop med vissa giftiga arter som kan växa i klungor (t.ex. svavelgul slöjskivling), så man bör vara helt säker innan man äter den.

💡 Rekommendation:
Om du inte är mycket van svampplockare bör du låta bli att äta den — särskilt eftersom flera Armillaria-arter är svåra att skilja åt och kan ge illamående.
Tror inte att någon seriös svampexpert rekommenderar eller förlitar sig på AI för identifikation. En genuint dålig idé.

Nej. Använd en bra svampbok från senare år. Väldigt mycket har omvärderats. Riktigt gamla svampböcker är livsfarliga. Gamla gurus som Cortin åt helt enkelt själv lite av svampen och blev han inte sjuk klassades den som ätligt.

Även svampar som man inte blir akut sjuk av kan vara mindre nyttiga. Sen en 15 år eller så vet man t.ex. att champinjoner - alla champinjoner, odlade som vilda - innehåller ett ganska kraftigt cancerframkallande ämne.

Man verkar ha nedgraderat farligheten nu. För några år sen hade man mycket mer restriktiva rekommendationer.

Jag tycker inte heller den ser ut som honungsskivling. Var (på vad och i vilken miljö) växer den? Hur ser undersidan ut?

Aktuellt

Springa, vandra, fascineras – redaktörens möte med platåberget

Utsidans redaktör Philipp spenderar en helg på Billingen, Västergötlands största platåberg och en av nyckelplatserna i Sveriges första UNESCO-geopark.

Upplev Halmstads kust: Vandra Prins Bertils stig

Leden som på 18 kilometer förenar stadspuls, rogivande natur och slående vyer över havet.

Till minne: Lars Fält, överlevnadsexpert och författare

Lars Fält, en av Sveriges största profiler inom friluftslivet, har gått bort. Utsidans medarbetare Gabriel Arthur berättar om möten med författaren.

Vinn Haglöfs Breeze Mimic Hood!

Nu har du chansen att vinna vinterns nya favoritjacka från Haglöfs. Vi tävlar ut en vardera av dam- och herrmodellen i valfri färg och storlek!
Vill man ha hjälp med artbestämning av svamp så är facebookgruppen Svamp-klapp helt outstanding, där får man också uppdaterade tips om ätlighet om man frågar efter det. Kräver ju dock att man använder facebook förstås och att man noga läser gruppens regler för hur svampar ska presenteras för artning.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg

Lästips