avslutad210712
Gäst
Inser att det inte var mina kläder som luktade.................
Är ju för fasiken den STORA dagen idag om jag förstått saken rätt
Är ju för fasiken den STORA dagen idag om jag förstått saken rätt
Antibaktierell behandling är bara toppen på det isberg med miljöbelastningar som friluftsintresserade drar på sig. Petrokemiska kläder, säckar, remmar mm. Resor etc, allt går att studera ur miljöbelastningssynpunkt....
//J
... men hur kan antbakteriella kläder sabba miljön?... är det något ämne som inte är nedbrytbart eller kan ämnena skada djur?... jag förstår ju att antibakteriella medel/tyger även hämmar/ tar bort de goda bakterierna, är det detta som menas att djur kan fara illa?
//T
Jag vet, det är drygt att bara länka och säga "läs här", men det är jobbigt att citera tabeller, hela sidor, etc
http://www.kemi.se/upload/Trycksaker/Pdf/PM/PM5_05.pdf
Kolla på sida 9 om Trichlosan, t ex, och de efterföljande sidorna om silver (just underställ verkar vara en vanlig produkt). Slutsatsavsnittet sida 14 också.
Jörgen Fjaderlatt.se;315859 sa:Som jag uppfattat ullens egenskaper:
Det brukar anses att främsta skälet till att ull inte luktar lika illa som syntet är just att fibern absorberar fuktighet. Syntet absoberar inte fuktighet vilket innebär att det skapas en varm och fuktig miljö utanpå fibrerna, vilket är idealiskt för bakterietillväxt.
Keratinet i ull-fibern har istället antibakteriella egenskaper som gör att bakterietillväxten i den vätska som lagras inuti ullfibern blir mindre. Det är denna antibakteriella effekt man försöker efterlikna genom att inkorporera t ex silver i syntetfibrerna.
Till skillnad från siden så behåller också ullfibern mycket av sin "krusighet" när det blir blött, vilket gör att isolerande luft kan stanna kvar i materialet. Siden, liksom bomull, kollapsar när det blir vått och fibrerna blir liksom platta utan nämnvärt innehåll av luft. Av det skälet anses sidenunderkläder inte särskilt lämpliga för friluftsbruk.
Jörgen
Förstår personligen inte varför ull skulle vara det enda rätta. Var sak på sin plats.Precis som Jörgen säger så har man börjat blanda i silvertrådar i kläderna för dess anti-baktriella verkan. Det är något som man inte bara använder i kläder utan även i kompresser för att minska risken för sjukdomar. Jag har testat båda delarna och måste säga att jag var mer nöjd med kompresserna än med tröjan. Har testat en från Craft men den började luktat riktigt illa redan efter någon dag.
Kör på Ull, det enda rätta
Mer ull åt folket!