Vad är det för fel på Pikmakarns skridskor?

Hej!
Jag har hört mycket bra om Pikmakarns skridskor, men nu när jag testade (både Pikmakarns Snabb och Pikmakarns Fri med lös häl) blev jag förvånad.

De gick knappt att åka på. De slirade och fick inget grepp i isen. jag provde att justera inställningarna och tänkte att det kanske berodde på balanen, men icke.

Kan det bero på slipningen eller vad är det som är fel?

Kan bero på slipning. Dels om kurvan är rätt slipad (sätt skridskorna med skenorna mot varandra och kolla så att kurvan är snygg), dels om eggen är dåligt slipad (skrapa med nagel eller liknande). Låter som om det är felaktigt slipad kurva.

-Palle

Lästips

Europas okända pärlor – 10 vandringar bortom turiststråken

Sugen på att packa väskan och vandra utanför Sverige? Då är den här listan för dig!

Stabil sikt för skarpa naturupplevelser – Nikons nya kikare lyfter blicken

STABILIZED S ger stadig bild i varje ögonblick. Skarp optik, låg vikt och lång batteritid gör dig redo att se mer.

Vinn skor och startplatser till Merrell Göteborg Trailrun för två!

Delta i Göteborgs stora trailfest den 6 september! Nu har du chansen att vinna både startplatser och nya MTL ADAPT från Merrell åt dig och en vän.

Prisade prylar: här är vinnarna av Scandinavian Outdoor Award

Bland de vinnande produkterna finns bland annat en slittålig lättviktsryggsäck och en designklassiker i rostfritt stål.
Jag reklamerade mina Pikmakarn skridskor förra året. Första gången lossnade skenan och andra gången jag reklamerade dem var det för att utbytesparet hade olika höjd på skenorna. Jag tror att han har lite problem med kvaliten på det stora hela eller så har jag bara otur. Reklamerade förövrigt mina Turbopikar också då jag fick slipa spettsen efter varje tur.

partyfrasse; sa:
Hej!
Jag har hört mycket bra om Pikmakarns skridskor, men nu när jag testade (både Pikmakarns Snabb och Pikmakarns Fri med lös häl) blev jag förvånad.

De gick knappt att åka på. De slirade och fick inget grepp i isen. jag provde att justera inställningarna och tänkte att det kanske berodde på balanen, men icke.

Kan det bero på slipningen eller vad är det som är fel?

Jag anar att du har försökt åka på konstis? Inte alls samma sak riktigt, annars har jag aldrig hört nåt...
Men stavarna är som dom är så jag skulle inte bli förvånad

boe skates; sa:
Var har du hört något bra om dom??

Se:

http://www.veckorevyn.com/ebbasblogg/november/index.xml

Jag citerar:

"Pikmakarn har öppnat sin webshop! Som jag har längtat!
Inte för min egen skull, hey - tack vare mitt nya drömjobb så kan jag sticka till Pikmakarn på lunchen (vilket jag för övrigt gjorde igår efter lunchen på Gripp, suktade lite över ett par svarta dubbelpikar som efterrätt...). Men nu kan äntligen alla snygga girls i hela Sverige shoppa loss på en av Stockholms bästa butiker. Sånt gillar jag. Så hur funkar den? Riktigt bra, som det ser ut nu. Och här är min topp-5 önskelista från siten:
1. Pikmakarn Snabb. Perfekt med mörka Earnest Sewn-jeans och högklackade, bruna stövlar på Magelungen.
2. Pikmakarn Fri ("Vann 1:a platsen i Expressens stora skridskotest 2005", står det visst - hihi). De ser inte ut att ha min favvobindning "XC Adventure Access" på hemsidan? Hm, såg den i butiken igår. Men "SNS Profil" ser också fin ut, måste försöka prova snarast."

-Palle

Hallå där Jenny!!!

Jag har oxå börjat rota i skridsko lådan efter att ha skrapat bilen några dar i rad nu!!! Ni får komma ner till Norrköping någon gång så kan vi åka lite.

Hällsa Anders //David

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg

Lästips