Vad, Ännonjalmme till Skarja

Hej,
Säkrast är att följa Padjelantaleden fram till treparksmötet och sedan gå söder om Sjnjuvtjudisjåhkå.
Enligt vad jag hört skall det vara något lite lättare att vada upp högre upp. Dock inte helt lätt.
Vid varm väderlek (mycket smältvatten) eller regn lär även det vara svårt.
Mvh RN
Tack Ricke. Turen blir sista veckorna i aug, kollar vädret nån dag innan för ett bestämma mig vilken rutt.
MVH JE

Precis som fler säger, här ställer man sig bara uppe på stenarna för att ta en vilopaus, inte att balansera på. Och vilopaus behövs! Lååångt vad, lårdjupt i hålorna, inte jätteströmt men tillräckligt i kombination med djup och oförutsägbarhet för att vara rejält ansträngande.

Lästips

Paddla i sommar: Tips och inspiration från Utsidans medlemmar

Utsidans redaktion tipsar om fem bloggar och forumtrådar som får oss att längta efter att färdas fram på vattenytan.

Stabil sikt för skarpa naturupplevelser – Nikons nya kikare lyfter blicken

STABILIZED S ger stadig bild i varje ögonblick. Skarp optik, låg vikt och lång batteritid gör dig redo att se mer.

De liftar och ploggar igenom Europa: ”Alla hjälpsamma får oss att orka”

Utsidan mötte upp Michaela och Jiří Dolan under deras Stockholmsbesök, och plockade skräp på ett lite annorlunda sätt – från kajak.

Vinn skor och startplatser till Merrell Göteborg Trailrun för två!

Delta i Göteborgs stora trailfest den 6 september! Nu har du chansen att vinna både startplatser och nya MTL ADAPT från Merrell åt dig och en vän.
Precis som fler säger, här ställer man sig bara uppe på stenarna för att ta en vilopaus, inte att balansera på. Och vilopaus behövs! Lååångt vad, lårdjupt i hålorna, inte jätteströmt men tillräckligt i kombination med djup och oförutsägbarhet för att vara rejält ansträngande.

Stort tack för videon, den va sevärd. Bra när man kan få bild elr video. Vet du på ett ungefär vart vadet var? Nära utloppet till Sjnjuvtjudisjåhkå? MVH/ JE.

Tack. Valde du ett vad högre uppströms då? Har vattenståndet varierat de gånger du går där, så du kan ge en vägledning, vart det är bäst att vada beroende på vattenståndet?
MVH/JE
Jag har inget minne av den första passagen överhuvudtaget vilket tyder på att den var helt odramatisk. Andra gången gick vi någon km uppströms innan vi hittade ett ställe som funkade.
Om jag idag skulle stå i valet och kvalet mellan denna ingång till Routesvagge eller den vanliga via Padjelantaleden och broarna så skulle jag välja det sistnämnda alternativet.

Jag har inget minne av den första passagen överhuvudtaget vilket tyder på att den var helt odramatisk. Andra gången gick vi någon km uppströms innan vi hittade ett ställe som funkade.
Om jag idag skulle stå i valet och kvalet mellan denna ingång till Routesvagge eller den vanliga via Padjelantaleden och broarna så skulle jag välja det sistnämnda alternativet.
Tack. Ja det kanske blir det alternativet, tycker annars att alternativet genom dalgången ser mysig ut ;)

Stort tack för videon, den va sevärd. Bra när man kan få bild elr video. Vet du på ett ungefär vart vadet var? Nära utloppet till Sjnjuvtjudisjåhkå? MVH/ JE.
Nej, inte vid utloppet, detta är ett par km högre upp, närmare bestämt exakt här.

Jag kom rakt söderifrån, tältade på Nijáks sluttning och kunde därifrån se att detta såg ut som ett bra ställe att testa gå ner vid. Om det inte hade funkat hade jag dragit mig ännu högre upp för att kolla in förgreningen.

Nej, inte vid utloppet, detta är ett par km högre upp, närmare bestämt exakt här.

Jag kom rakt söderifrån, tältade på Nijáks sluttning och kunde därifrån se att detta såg ut som ett bra ställe att testa gå ner vid. Om det inte hade funkat hade jag dragit mig ännu högre upp för att kolla in förgreningen.
Tack för info. /JE

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg

Lästips