utsidans debattörer-ensamvandrande ensamvargar?

Är majoriteten av de aktiva på utsidan personer som föredrar att gå ensam på tur,eller uppfattar jag det bara så,då man skriver i "jag"-form?
Det är mycket enmanstält,enmanskök (aldrig riktigt fattat att man tyckerTrangia är tungt tex,men jag tänker alltid Trangia för två,och tex Pocket-rocket och kokburk för en).
Eller bara,att man spenderar extra mycket tid vid datorn om man är ensam eller ens sällskap inte delar ens intresse för vandring etc?
För egen del gillar jag att vara ute med min sambo,men går gärna själv kortare svängar då jag är mer "tältningssugen" än han,och knattrar på datorn samtidigt med annat då jag inte finner TV så underhållande etc.

Ja säg det.
Naturligtvis finns det berättelser i 'vi-form'. Men då måste man ju enas om att upplevelsen var likadan, då man skriver om den. Många berättselser i 'jag-form' är säkert utförda av vandrare som gått med någon annan, men av någon anledning valt att skildra det hela utifrån sin egen synvinkel.
Läser man exempelvis Axel Hambergs berättselser så tror man ju att han ensam knallade runt på Sareks toppar.. så var det naturligtvis inte.. Men idag upplever man ju starkt att han kanske gjorde det.. Skulle man frågat någon om hur dom tolkat Hamberg på trettiotalet skulle ju svaret blivit, 'Att han gick i grupp'.. Och visst..Det var en hel trupp som han förde kommando över.
På något sätt hör det unika 'jaget' ihop med ensamvandringen och den romantiska bilden och på någotvis uppskattas 'jag-formen' nog mer än en berättelse skriven i 'gruppform.. En hel skolklass vandringsberättelse genom Sareks dalar blir ju ofta en väldigt generell beskrivning.
Idag häpnar ju folk över om dom ser en hel grupp knalla runt..
Idag är kollektiva vandringsbeskrivningar ganska ute.. Dom fanns på tjugo- och trettio-talet då det var 'inne med kollektiva' lösningar.. bo ihop, vandra ihop. äta ihop och just uppleva naturen ihop.

Trendmässigt kan man gott säga att det i dagens läge går åt individens håll igen precis som under Romantikens era, vid förra sekelskiftet då 'kraftkarlar' och ensamvargar slet hårt. Men idag är det inte romantiken vi speglar oss i utan mer jämförelsen med andra individualister.
Vi värdesätter helt enkelt idag mer individens soloprestation, mer än kollektivets. Se bara på hur Mount Everset expeditionerna utvecklats.. Förr var det, en grupp som gemensamt erövrade berget. Idag klättrar ensamma själar upp..även om dom gör det i grupp så ses det ändå 'per individ'.
Jag har själv under mer än trettio års vandringar i Svensk fjällvärd sett hur det hela svängt...Idag definieras man av hur långt och hur tungt och med vilken high-tech-utrustning man har.. Att gå 40 kilometer på en dag, med 40 kilos packning är beundransvärt.. På det stillsamma sjuttiotalet var det fortfarande i någon mån en grupp som bestämde hur långt, hur länge man orkade.. Man tog hänsyn till detta.. I och med att önskan av att komsumera fjällvärlden snabbt och fort, blir dom extrema önskningarna flera... Det hela läggs på den individ som går..och som kan redogöra för det dessutom. Man pratar om: egna beslut, egen initiativkraft, gärna hårt och tufft och ger sig sjäv betyg utifrån dom krav man anser att andra ställer på en..
Man kör med snack som:'Du får skylla dig själv' ' Ge sig ut sjäv' och 'klara av' att stå emot.. När kollektivet bestämde, var det mer 'den gemensamma' upplevelsen av fjällvärlden som stod i centrum.. Naturen skulle vara något alla upplevde..och eller inbillade sig att dom gjorde. Idag pratar vi hellre om 'mitt tält, mitt kök och min utrustning..Och naturligtvis.. Varje individ har ett 'nick' här, precis som han eller hon har en dator att skriva på..
Så upplevelserna har individualiserats väldigt.
Så.. visst jag undrar precis som Du gör över detta...

JAG använder både JAG och VI beroende på vad JAG har varit ute med för folk eller om JAG gått ensam. Ibland vill man bara vara ensam och då blir det mycket JAGJAGJAG ;)

Precis som ovanstående talare, så måste upplevelsen ha varit likadan för att JAG ska kunna skriva i VI-form, annars blir ju hela reseberättelsen skrot.

// Jocke, som tycker JAGJAGJAG är så skönt att skriva ;)

Ja säg det.
Naturligtvis finns det berättelser i 'vi-form'. Men då måste man ju enas om att upplevelsen var likadan, då man skriver om den. ..

Hmm, varför måste man det? Jag kan återge en vandring och skriva att vi gick där och där...
Om jag inte ljuger om färdväg och annat som är av objektiv karaktär, så finns det väl inget problem..? Att två personer upplever samma händelse olika är det förväntade...

I alla berättelser är det ett jag som återger vad som händer, även om det råkar stå att "vi" gjorde det och det....

//J

"...när vi gick från bäcken mot stugan tyckte jag att det var mycket mygg..."

Så kan man ju enkelt skriva om man korrekt vill återge att vem som gjorde vad. Misstänker att det kanske finns lite väl många "jag" i inläggen, utifrån att den som skriver det har ett lite egocentriskt perspektiv. Eller så är det just för att man i trådar skriver nåt om hur man gjort, och då skriver man jag, även om man varit fler, eftersom vi skulle kunna innebära en själv plus de andra som skriver i tråden...

Sen kan jag väl konstatera att det är en hel del ensamtält osv.
Troligen är solovandrare osv, lite överepresenterade på utsidan. Det är ju särskilt om man gjort erfarenheter ensam som man har ett behov av att dela dem med någon - t ex på ett forum?

Sen kan jag väl konstatera att det är en hel del ensamtält osv.
Troligen är solovandrare osv, lite överepresenterade på utsidan. Det är ju särskilt om man gjort erfarenheter ensam som man har ett behov av att dela dem med någon - t ex på ett forum?

Troligen.

Sedan brukar jag personligen försöka att undvika att skriva för mycket om "vi" när jag i själva verket bara skriver om mina egna tankar och funfderingar. Vandringskamraterna har kanske inte bett om att få sina upplevelser tolkade av mig på ett öppet forum...

Aktuellt

På turskidor mellan stugor – ny bok guidar till svenska fjällen

I över 30 år har Oskar Karlin skidat mellan stugor i den svenska fjällvärlden. Nu har han samlat kunskaper, råd och tips i en 400 sidor tjock bok.

Ryggsäcken för långa fjällturer – testa deuters toppmodell Aircontact Pro

Aircontact Pro är byggd för ambitiösa vandringar med tung packning och varierad terräng. Slitstark, bekväm och genomtänkt in i minsta detalj. ...

Vinn ”Turskidåkning” av Oskar Karlin!

Med sin nya bok vill Oskar Karlin inspirera fler att upptäcka den svenska fjällvärlden på turskidor. Här har du chansen att vinna boken!

”När isen ligger i skärgården släpper jag allt”

I mitten av november lade sig de första skridskoisarna i Stockholm. Vi har pratat med Pamina Falck, kommunikationsansvarig på SSSK, om säsongstarten.
Ser det positivt

Att man skriver är för att man gillar att förmedla sina erfarenheter. Om man gör allting i friluftslivet tillsammans med andra så har man på sätt och vis redan förmedlat sina upplevelser i gruppen och då kanske behovet att skriva inte känns lika stort.

Jag kan konstatera att jag gillar både att skriva själv och att läsa andras berättelser.

Ibland trivs jag med att göra saker ensam men oftast så är det med andra.

Några riktiga höjdarberättelser har skrivits av Mats Nilsson och Janne Corax.

http://www.utsidan.se/cldoc/3331.htm
http://www.utsidan.se/cldoc/1189.htm

http://www.utsidan.se/cldoc/1221.htm
http://www3.utsidan.se/corax/

Thure

Senast ändrad:
Intressant fråga.
Jag instämmer i att det idag finns ett förhärligande av individen, till skillnad från för 30-40 år sedan. Pendeln svänger ju alltid och för mycket av det ena eller för mycket av det andra är sällan bra, tycker en "lagom" svensk.

Jag tror att många av oss som vistas på Utsidan är mer intresserade av frilutsliv och -tekniker än den genomsnittlige fjällvandraren. Hur man gör något är en viktig del av vår upplevelse. Jag säger inte att detta är vare sig bra eller dåligt; det är upp till var och en.

Har man varit ute mycket i många år så har man förmodligen varit detta i många olika konstellationer, men erfarenheterna och lärdomarna, när jag redovisar dessa, är ganska naturligt MINA samlade erfarenheter.

Själv hade jag tidigt ett stort intresse för vandring och vistades under en formativ och viktig period i sena tonåren och de tidiga tjugoåren i en miljö där få personer delade mitt intresse. Detta ledde till att jag valde att börja experimentera med det som alla handböcker och veckotidningsråd (såg det senast häromveckan) avråder från; att vandra ensam.

Så småningom insåg jag att ensamvandrande fördupade min upplevelse avsevärt; lyfte den till närmast existenstiella höjder. Vilket inte direkt beror på att jag är asocial; snarare tvärtom. Jag gillar människor och att prata med dem. Men just detta faktum gör att jag inte kan koncentrera mig lika mycket på vandringen och naturen om jag är ute med andra.

Slutsatsen jag har dragit är därför att jag numera helst vandrar ensam. Då får jag ut maximalt av min tur; just därför att det är det enda tillfälle då jag är ensam, utan människor omkring mig och utan andra att ta hänsyn till.

Mycket av lättpackning och UL handlar också om enmans- ditten och datten. Jag vet inte varför, men om man försöker driva utvecklingen mot maximalt lätt utrustning blir det kanske så. I kombination med stålmanskomplex och därför att det är svårare att testa och trimma in utrustning om man hela tiden måste vara t ex två om tältet. Men det är ju givet, vilket påpekats i andra trådar här av Martin t ex, och som vi också gärna lyfter fram på Fjäderlätt, att det enklaste sättet att uppnå 3 för 3 är ju att dela ett lätt tält med någon.

Jörgen

Ju djupare vandringsintresset är desto sannolikare är det dels att man skriver på ett vandringsforum (pga intresset), och dels att man vandrar ensam (man avstår inte pga brist på sällskap).

Sammantaget borde det betyda att ensamvandrare blir överrepresenterade på Utsidan.

Nej och åter nej, själv tror jag att de flesta vandrar både i sällskap och solo beroende på omständigheterna. Men när jaget skriver om det solo, vid datorn blir det mycket lätt en massa jag och singularis.
Vissa ämnen som lättpackning inbjuder till små lätta ting som väger minst i enpersonersutförande även om båda vandrande har nästan likvärdiga prylar.
För många är ensamvandringar något speciellt, ett rörligt sanctum i en tid då det mesta måste göras med flera bland flera utan egna val.
Skrivandetiden vid datorn får nästan samma vikt som vandringen....
Min 50öring.
//J

En bra blandning mellan sällskaps och solovandring (även om kortare) kan ge flera vandringstillfällen, är i varje fall min upptäckt.
//J

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg

Lästips