utrustning för mont blanc?

Hej!

Biljetten är bokat och jag håller på att boka guide/hytter och hoppas att det inte är försent. Åker 4/8...
Men nu till frågan..Kan jag använda mina Lundhags, låga Skandinavia, tror jag att dom heter? Kan man fästa stegjärn på dom? ( Ska hyra därnere tänkte jag.)
Hur varma kläder behöver jag?
Räcker det med vind/regnbyxor i goretex och rejält under eller behöver jag fodrat?

Har letat bland gamla länkar men hittar inget om just detta. Hoppas att ni kan ge mig några svar!

Mvh Anna
 
Stegjärn, kläder m m

Stegjärn går att fästa på många olika typer av skor. Vill du använda stegjärn med snabbfäste så måste man ha skor med hård, stegjärnsfast sula och en urfräsning runt om. Jag vet folk som klättrat Mont Blanc med höga Lundhagskängor, men vill du kunna ta på dig stegjärnen snabbt är det bättre med anpassade skor. För den skull behöver man inte köpa superextrema storskor. Jag har använt kängan Boreal Fuji på alpina turer och den fungerar utmärkt för mig.

Det kan vara väldigt kallt uppe på Mont Blanc, säger flera jag talat med. Fodrade kläder låter lite överdrivet, särskilt som man svettas mycket när man rör sig. Men en dunväst/lätt dunjacka för pauser är alltid bra. På benen funkar t ex tights i Powerstretch och ett par skalbyxor i GoreTex utmärkt.

Vilken väg planerar ni att ta uppför berget?

MVH Petra
 
lignell; sa:
Kan jag använda mina Lundhags, låga Skandinavia, tror jag att dom heter? Kan man fästa stegjärn på dom? ( Ska hyra därnere tänkte jag.)
Hur varma kläder behöver jag?
Räcker det med vind/regnbyxor i goretex och rejält under eller behöver jag fodrat?

Låga skor låter det som om det kan komma in snö i vilket inte är bra. För stegjärn ska man ha hårda oböjliga sulor. Men om du ska gå normalvägen tror jag inte du behöver stegjärn. Sådana använder man inte gärna i onödan eftersom man får ont i fötterna av dem.

Kläder: Goretexskal låter bra, komplettera med fleece tröjor, handskar el vantar o mössa; om det skulle bli dåligt väder.

Per
 
Damasker!

ipg289h; sa:
Låga skor låter det som om det kan komma in snö i vilket inte är bra.

Ett par lätta och smidiga damasker är väl ett utmärkt sätt att stänga ute snön? Damasker har jag sett på nästan alla jag stött på under alpina turer.

MVH Petra
 
Guiden hjälper dig

Mont Blanc kan bli ruskigt kallt och inte bara i "dåligt" väder. Om det blåser (vilket man nog kan räkna med) blir det kallt och före soluppgång är det också riktigt kallt. Berget vi talar om är trots allt över 4000 meter. Man kan räkna med att det råder vinterväder....
Stegjärn är nödvändigt av flera orsaker.
Hur som helst så kommer guiden du nyttjar dig av att hjälpa dig med utrustning. Man kan hyra prylarna på plats!

Hälsningar
Laila
 
Guidetips?

Tack för svar, jag tror att jag har tänkt rätt då...
Har tänkt att använda snölås, det borde ju funka för att inte få in snö.
Jag vet inte vilken väg jag ska gå. Jag reser själv och är "utlämnad" till guiden och den grupp jag eventuellt hamnar i. Men jag antar att det blir normal vägen.
Håller på att hör mig för om olika alternativ, kurser, guider etc
Någon som något konkret råd? Inte UCPA,...
 
Guide

Eftersom du efterfrågar detta ska du få ett tel.nr till en god vän, Richard Mansfield, +3345450542633. Han bor i cham och är UIAGM-auktoriserad, talar eng. o fr. och är en riktigt trevlig kille (Ovanligt i dessa sammanhang?).
Hälsa från Kim

/K
 
Mt Blanc

madir; sa:
Ett par lätta och smidiga damasker är väl ett utmärkt sätt att stänga ute snön? Damasker har jag sett på nästan alla jag stött på under alpina turer.
Stämmer bra: enda haken är att de är svindyra. De som säljs är av expeditionstyp och kostar om jag minns rätt runt tusen kronor eller mer. Det får man ganska bra pjäxor för. Vi har flera gånger varit på vippen att köpa men till sist har vi alltid avstått p g a priset.
Laila; sa:
Mont Blanc kan bli ruskigt kallt och inte bara i "dåligt" väder. Om det blåser (vilket man nog kan räkna med) blir det kallt och före soluppgång är det också riktigt kallt. Berget vi talar om är trots allt över 4000 meter. Man kan räkna med att det råder vinterväder....
Vi var upp en solig dag i augusti. Det var varmt o stilltje. Dagsmejan vid Aiguille d´Midi var så kraftig att vårt tält nästan säckade ihop.

Den enda verkliga svårigheten var höjden. De sista tre fyra hundra höjdmetrarna var enormt påfrestande, trots att vi var hyggligt acclimatiserade eftersom vi hade varit i Wallis innan. http://user.tninet.se/~ipg289h/fu99/Trekking/Wallis90/Zermatt90.html

Att det kan vara vackert väder och varmt är naturligtvis ingen ursäkt att inte ta med sig kläder som skulle hålla en varm även i mycket hårt väder, blåst och snöfall.

Stegjärn är nödvändigt av flera orsaker.
Det är klart att det är bra att ha stegjärn med sig, om det skulle vara isigt, vi använde stegjärn bitvis upp från Aiguille d´Midi. Men att gå i stegjärn är en konst. Har man aldrig använt stegjärn är risken ganska stor att man drattar på näsan. Dessutom får man ofta ont i fötterna av dem, särskilt om man går långt i dem eftersom det inte finns någon "elasticitet" när man sätter ned fötterna.

Vänligen

Per
 
Alltid redo

Hej Per!

Det är klart att många dagar är varma och behagliga på Mont Blanc, självklart. Men vädret kan förändras snabbt och normalvägen från Gouter är utsatt för vind och där blir förhållandena ganska otrevliga när det friskar i. När ovana människor frågar om råd är det nog bättre att tala om värsta senariot och inte det bästa.....
Det är också sant att det är en konst att gå i stegjärn. Du skriver att ni använde stegjärn bitvis?!OK, ni använde dem alltså. Att du får ont av att gå med dem får mig att undra om du inte skulle byta skor eller stegjärn. Jag har aldrig haft sådana problem. När jag bara ska glaciärvandra och det inte är någon isklättring använder jag ett par lättviktsstegjärn. Fungerar utmärkt!

Och tillsist: Förhållandena varierar kraftigt på de olika lederna och från dag till dag. Glaciärsprickor, värme, kyla, lavinfara och vindförhållanden! De som bäst kan svara på det aktulla läget är Maison de la Montagne : http://www.ohm-chamonix.com/ETE/index.php3
Hälsningar
Laila
 
Damasker m m

ipg289h; sa:
madir; sa:
Ett par lätta och smidiga damasker är väl ett utmärkt sätt att stänga ute snön? Damasker har jag sett på nästan alla jag stött på under alpina turer.
Stämmer bra: enda haken är att de är svindyra. De som säljs är av expeditionstyp och kostar om jag minns rätt runt tusen kronor eller mer. Det får man ganska bra pjäxor för. Vi har flera gånger varit på vippen att köpa men till sist har vi alltid avstått p g a

Jag använder mina Lillsport-damasker som kostade knappt hälften av en tusenlapp. Nere i Chamonix har jag också sett damasker till bra pris av Millet, tror jag det var. Damasker och lägre kängor passar mycket bättre för mig än höga pjäxor. Det skulle mina fötter aldrig klara av.

Anlita en UIAGM-auktoriserad bergsguide istället för att gå turen i UCPA:s regi. Mina erfarenheter av arrangemang i UCPA:s regi är inte de bästa. Dessutom blir upplevelsen mycket starkare (och säkrare!) när det bara är du, max en person till plus guiden istället för en stor grupp.

Ha de
Petra
[Ändrat av madir 2003-06-25 kl 13:13]
 
Hej alla!

Det är alltid en massa olika åsikter om man ska ha guide eller inte, stegjärn eller inte.
Men jag är erfaren vandrare men inte så van vid glaciär så guide blir det. Och med det följer säkerhet, hoppas jag. Naturligtvis måste man ta sitt ansvar och vara rätt klädd och förbereda det man kan
Jag tror att alla fattar att det kan variera i vädret. Det vet alla som varit i fjäll o alper förut....
Har varit inne o kollat på hemsidan jag fick. Det verkar bra men dyrt, jag har mailat o väntar på svar.
Tack för tipset.
Och tack för nr till guiden.
Det ska bli väldigt kul iallafall. Och det är kul att planera.

Anna
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Cremytos Utrustning till Mont Blanc Alpin / Bigwall 26
Danne82 Mont Blanc / Utrustning Alpin / Bigwall 8
Påveen Utrustning keb classic winter Alpin / Bigwall 5
seobserver Mallorys utrustning Alpin / Bigwall 11
Friis Aconcagua och utrustning Alpin / Bigwall 2
hulken Utrustning för Liongrat, Matterhorn Alpin / Bigwall 3
Trötter frågor om utrustning för alperna Alpin / Bigwall 7
peon Köpa utrustning i Chamonix? Alpin / Bigwall 7
dangermouse Hyra utrustning Alpin / Bigwall 2
lumalon Film från bestigning av Mont Blanc 25 juni 2021 för den som är intresserad. Alpin / Bigwall 0
Pallet Bestiga Mt. Blanc som nybörjare - råd? Alpin / Bigwall 50
surstrumpa Mont Blanc i Juni? Alpin / Bigwall 16
chrtur Mont Blanc på ett annat sätt Alpin / Bigwall 12
Julius Kramer Scarpa Mont Blanc? Alpin / Bigwall 6
Cremytos Tramway to Nid d'Aigle (Mont Blanc) Alpin / Bigwall 3
Ghost79 Matterhorn / Mont Blanc Alpin / Bigwall 11
Alvebris Mont Blanc? Alpin / Bigwall 2
nsidirop Måste man ha specialkängor på Mont Blanc? Alpin / Bigwall 28
mo9jan Topografisk karta Mont Blanc? Alpin / Bigwall 1
krutnisse Guide på Mont Blanc ?? Alpin / Bigwall 1
KackDiamond Mont Blanc Förhållanden Juni! Alpin / Bigwall 9
realout Guide till Mont Blanc Alpin / Bigwall 18
ellagull Info om Mont Blanc via Grand Mullet vintertid Alpin / Bigwall 2
ww-user Mont Blanc Alpin / Bigwall 1
Bollvik Mont Blanc v 24-25 Alpin / Bigwall 0
cliff_hanger Mont Blanc Alpin / Bigwall 6
madir Mont Blanc-information Alpin / Bigwall 0
Malindo Dödsolycka vid Mont Blanc Alpin / Bigwall 27
peon Status på Gouter-leden på Mont Blanc? Alpin / Bigwall 3
multisport Mont Blanc i juli Alpin / Bigwall 5
peon Storskor för Mont Blanc? Alpin / Bigwall 5
mrTelemark Hjälp med Mont Blanc??? Alpin / Bigwall 3
sohrab Mont blanc tacul Alpin / Bigwall 2
mrTelemark Mont Blanc Alpin / Bigwall 2
zeromaker Mont Blanc, sommaren 2003 Alpin / Bigwall 5
madir Mont Blanc på vintern Alpin / Bigwall 18
madir Mont Blanc på liv och död? Alpin / Bigwall 14
krille9 Chamonix-Mont Blanc Alpin / Bigwall 5
utter Klättrare räddade på Mont Blanc Alpin / Bigwall 3
pemberton förare Mont Blanc och berg Runt Zermatt Alpin / Bigwall 2
ERI Traverse du Mont Blanc Alpin / Bigwall 0
steffcarro Bestiga Mont Blanc. Alpin / Bigwall 3
Mont Blanc - Aiguille du Midi Alpin / Bigwall 4
2117 kartor, Mont Blanc-massivet Alpin / Bigwall 1
Bok om alpina turer runt MB samt Mont Rosa Massivet Alpin / Bigwall 2
Mont Blanc, reskompis v16-17 Alpin / Bigwall 0
Mont Blanc Alpin / Bigwall 13
Mont-Blanc sommar 2000 Alpin / Bigwall 1
Mont-Blanc sommar 2000 Alpin / Bigwall 0
Vinterbestigning Mont Blanc Alpin / Bigwall 3

Liknande trådar


Glöm allt du lärt dig om vandringsskor

Sneakers och löparskor kan vara bekväma för enklare promenader, men de är inte designade för de utmaningar som vandring kan erbjuda. Ojämn terräng, ...