Hytter på vägen upp till Mont Blanc

Hej! Vi är nga som tänkte försöka bestiga Mont Blanc i sommar. Behöver man boka plats på hytterna på vägen upp eller är det bara att dyka upp? Är det ngn som har tips på bra och billigt boende i Chamonix? Tacksam för alla svar och övriga råd och tips som kan vara bra att tänka på.

Det beror lite på vilken led ni tänker er att ta. Om ni går via Goûter-leden, har ni Tête Rousse-hyttan (3167) och sedan Refuge du Goûter (3817). Om ni går via Aiguille du Midi, så har ni Refuge Cosmique (3613). Jag vet inte vad det kostar att sova över i hyttorna, då jag sov i tält båda gångerna.

Jag tror inte man behöver boka plats, ni får alltid sova på golvet om det behövs. Kontakta Maison de la Montaignes för allmän info, t.ex. om de accepterar kortbetalning i Tête Rousse numera. De gjorde det inte när jag var där, men däremot i Goûter. Hur det är i Cosmique har jag ingen aning om. Jag har inte ens varit in i hyttan.

Mvh /Joel

Lästips

Vinn skor och startplatser till Merrell Göteborg Trailrun för två!

Delta i Göteborgs stora trailfest den 6 september! Nu har du chansen att vinna både startplatser och nya MTL ADAPT från Merrell åt dig och en vän.

Stabil sikt för skarpa naturupplevelser – Nikons nya kikare lyfter blicken

STABILIZED S ger stadig bild i varje ögonblick. Skarp optik, låg vikt och lång batteritid gör dig redo att se mer.

Prisade prylar: här är vinnarna av Scandinavian Outdoor Award

Bland de vinnande produkterna finns bland annat en slittålig lättviktsryggsäck och en designklassiker i rostfritt stål.

Tänk säkert i Sarek – fjällräddarens bästa råd

Sareks vackra natur lockar många. Men här är civilisationen långt borta. Utsidan har frågat fjällräddaren Mikael Oja om råd för en säker Sarektur.
Tack Joel! Du är en bra källa till information. Hör gärna av dig om du kommer på ngt mer matnyttigt.

Boka innan, gör hytt-personalens jobb mycket lättare! Och ja, det blir oftast fullt, speciellt mot slutet av veckorna när alla en veckors "mont blanc-kurser" ställer siktet mot toppen. Skulle vädret skita sig eller planerna ändras så är det inga problem att avboka utan kostnad men se till att ringa då också annars planerar personalen mat etc för er också!

Hej Edvin och tack för svaret. Kanske bäst att boka i alla fall, om inte annat så för att underlätta för personalen och slippa sova på golvet. Hör gärna av dig om du kommer på ngt mer.

Vet inte om du fått svar, men jag var där förra veckan och vi fick veta att man ska boka innan man dyker upp i hyttorna. Vi gick med guide och dom hade fixat detta åt oss, men kommer man själv så boka innan.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg

Lästips