utrustning för mont blanc?

Hur gick det?

Hej Anna.

Hör gärna av dig och berätta hur det gick, kanske kan du lägga upp lite bilder till och med?

Och Per... lyssna på Laila...

./niklas
 
Bilder!

Vill gärna se bilder från andras Mont Blanc-turer! Själv kom jag upp på toppen så sent som den 11 juli med hjälp av en mycket duktig bergsguide. Kommer att lägga upp bilder och reseberättelse på min hemsida inom en snar framtid. Just nu finns bara Toppbilden att beskåda.

Tjipp!
Petra
 
Re: Damasker m m

madir; sa:
Anlita en UIAGM-auktoriserad bergsguide istället för att gå turen i UCPA:s regi. Mina erfarenheter av arrangemang i UCPA:s regi är inte de bästa. Dessutom blir upplevelsen mycket starkare (och säkrare!) när det bara är du, max en person till plus guiden istället för en stor grupp.

Funderar på att göra turen nästa år.
Att gå med guide verkar ju bra. Undrar hur du förberedde dej med acklimatisering till höjden. Gick du även då med guide, eller kan man hitta sällskap på plats?
UCPA kostar sisådär 10 000 kr exkl resa om man går deras 2 v Mt Blanc-kurs, å andra sidan får man vad jag föstår en klätterkurs och flera andra turer inkl acklimatisering. Det verkar prisvärt.
Sen är ju frågan om den ngt ökade säkerheten med att gå ensam med guide har någon större betydelse, kan du utveckla det? Det vore också kul att höra dina erfarenheter av UCPA. Själv har jag åkt med off-pistgruppen i Argentiere några gånger, helt OK, om än lite stor grupp med 10 pers, men klart prisvärt sätt att åka en vecka med bergsguide. Och boendet/maten håller en enkel nivå, men även detta upplever jag som god valuta för pengarna.
 
Mont Blanc

björner; sa:
Undrar hur du förberedde dej med acklimatisering till höjden. Gick du även då med guide, eller kan man hitta sällskap på plats?
UCPA kostar sisådär 10 000 kr exkl resa om man går deras 2 v Mt Blanc-kurs, å andra sidan får man vad jag föstår en klätterkurs och flera andra turer inkl acklimatisering. Det verkar prisvärt.
Sen är ju frågan om den ngt ökade säkerheten med att gå ensam med guide har någon större betydelse, kan du utveckla det? Det vore också kul att höra dina erfarenheter av UCPA. Själv har jag åkt med off-pistgruppen i Argentiere några gånger, helt OK, om än lite stor grupp med 10 pers, men klart prisvärt sätt att åka en vecka med bergsguide. Och boendet/maten håller en enkel nivå, men även detta upplever jag som god valuta för pengarna.

Vi gjorde endast Mont Blanc-bestigningen plus en förberedelsetur på en dag med bergsguide. Vi var 2 personer. Acklimatiseringen skötte vi på egen hand med tips från bergsguiden. Eftersom vi hade tur med vädret kunde vi ägna fem hela dagar åt detta.

Först gjorde vi en dagstur på ca 2000 meters höjd som kallas Le Grand Balcon Nord. Sedan gick vi upp till en bergshytta (refuge) på 2700 meters höjd och övernattade där. Nästa steg var att åka upp till högsta nivån på Les Grands Montets (3300 meters höjd) och göra en dagstur. Allt för att andas så mycket tunn luft som möjligt. Sedan var det dags för förberedelseturen med guiden. Vi åkte upp till Aiguille du Midi och vandrade på glaciärerna en dag.

UCPA har ofta väldigt stora grupper. Det säger ju sig självt att säkerheten ökar om gruppen är mindre. Guiden får färre personer att hålla reda på.

Min egen subjektiva uppfattning om UCPA behöver nödvändigtvis inte stämma med andras. Jag var anmäld till Haute Route i UCPA:s regi nu i vintras. Redan i första backen (svarta offpisten ner från Grands Montets till Glacier d'Argentière) blir två av oss avvisade av guiden eftersom han anser att vi är för dåliga på utförsåkning. Vi blir skickade tillbaka till Lognan på egen hand och tvingas passera flera sprickiga, översnöade partier av glaciären. Som tur är blir vi omhändertagna av en annan bersguide som råkar vara i närheten. Annars kunde det gått riktigt illa. Nästa dag återvänder ytterligare fyra personer ur gruppen eftersom de inte klarade av guidens höga tempo uppför backarna.

När jag senare får höra av en bekant att "vi var ett gäng 40-åriga kontorsråttor som tog det hur lugnt som helst och fixade Haute Route utan problem" - då blir man besviken. Mycket pengar gick förlorade också.

Kraven på deltagarna är luddigt formulerade i den svenska versionen av UCPA-katalogen. "Du tar dig ner i alla typer av snö". Vad menas med det? I den franska versionen bör man vara "Niveau Expert" och det ligger nog närmare sanningen. Guiden ville ha självgående gäster och en skön semester utan att behöva vara "guide" i egentlig mening.

Min Mont Blanc-bestigning ville jag göra på mitt sätt, jag ville välja sällskapet och få en skön vecka där jag själv är med och lägger upp programmet. Jag fick välja guide och valde en mycket kompetent svensk bergsguide som talar flytande franska.

Klätterkurs behöver jag ingen, jag har gått klätterkurser förr men nu ville jag bestiga Mont Blanc. Jag kan inte uttala mig om klätterinnehållet i UCPA:s Mont Blanc-kurs.

Då det bara var vi och guiden kunde vi välja att gå på tider då det var lite folk i farten. T ex började vi gå mot toppen kl 08.00 istället för att göra alpin start som är brukligt. Tilläggas bör att det låg ett stabilt högtryck över området och man kunde gå på eftermiddagen utan att riskera åskväder. Vi passerade ökända Grand Couloir i gryningen, då stenarna är fastfrusna och inga människor går där och river ner stenar på andra.

Vi bodde prisvärt i lägenheter i Chamonix Sud och hade nära till allt. För mig var detta alternativ helt klart bättre än UCPA-varianten.

Hör av dig till mig per e-mail om du har fler frågor som jag inte besvarat här.

MVH Petra
 
UCPA

Eftersom UCPAs Mont-Blanc kurs har varit uppe för debatt skall jag berätta om mina upplevelser.

Den 8/7-2003 06.30 stod jag på toppen av Mont-Blanc.

Jag gick UCPAs Mont-Blanc kurs. Jag är väldigt nöjd med de två veckorna. Fördelen med att använda sig av UCPA är som jag ser det att man får bra acklimatiseringsturer under den första veckan och den utrustning som man får låna är av bra kvalitet.

Vi gick rutten via Refuge de Gouter. Vi gick upp till Refuge de Gouter på Måndagen och
gjorde bestigningen därifrån på tisdag morgon kl 02.30.
Den utrustning som jag använde mig av var storskor,snölås,stegjärn, isyxa och pannlampa.
På kroppen hade jag dubbla Helly-hansen underställsbyxor+Goretex-byxor undertill och Underställströja+fleeceväst+Goretex-jacka ovantill.
Detta hade jag på mig från Gouter till toppen utan att frysa. Jag hade med mig en tjock fleece som jag tog på mig när jag kom till toppen. Det skall tilläggas att vi hade väldigt bra förhållanden när vi gick upp.
Snölåsen är väldigt bra att ha om inte annat för att skydda sina vader och/eller Goretex-byxorna från att rivas upp av stegjärnen. Snölås behöver verkligen inte vara så dyra de finns från 150kr och uppåt.


UCPAs grupper för Mont-blanc är 5 personer per guide utom under själva toppbestigningen då
varje guide högst får ansvara för högst 4 personer. Under toppbestigningsdagarna
bildas alltså en ny grupp med en person ur varje grupp. Detta är ju lite trist att man inte får göra toppen med alla de personer som man lärt känna bra under första veckan.

Efter bestigningen är det fria bergsaktiviteter med guiden, för oss innebar det klättring, vilket vi önskade oss,
för vissa andra grupper innebar det bl.a. bestigning av Aguille petite Verte.

Sen är det ju hela tiden ett lotteri om man får en bra guide eller inte oavsett om använder sig av UCPA eller Compangie de Guides,jag var väldigt nöjd med vår Guide Jean-Louis.

Jag kan verkligen rekomendera UCPAs Mont-Blanc kurs utefrån mina erfarenheter.

// Ola
 
Mont Blanc-berättelse

För er som är nyfikna på hur det går till att klättra Mont Blanc så finns nu reseberättelse med en hel del bilder på min hemsida http://madir.has.it

(PS: Klicka på "Nudda vid himlen"!! DS.)

MVH Petra
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Cremytos Utrustning till Mont Blanc Alpin / Bigwall 26
Danne82 Mont Blanc / Utrustning Alpin / Bigwall 8
Påveen Utrustning keb classic winter Alpin / Bigwall 5
seobserver Mallorys utrustning Alpin / Bigwall 11
Friis Aconcagua och utrustning Alpin / Bigwall 2
hulken Utrustning för Liongrat, Matterhorn Alpin / Bigwall 3
Trötter frågor om utrustning för alperna Alpin / Bigwall 7
peon Köpa utrustning i Chamonix? Alpin / Bigwall 7
dangermouse Hyra utrustning Alpin / Bigwall 2
lumalon Film från bestigning av Mont Blanc 25 juni 2021 för den som är intresserad. Alpin / Bigwall 0
Pallet Bestiga Mt. Blanc som nybörjare - råd? Alpin / Bigwall 50
surstrumpa Mont Blanc i Juni? Alpin / Bigwall 16
chrtur Mont Blanc på ett annat sätt Alpin / Bigwall 12
Julius Kramer Scarpa Mont Blanc? Alpin / Bigwall 6
Cremytos Tramway to Nid d'Aigle (Mont Blanc) Alpin / Bigwall 3
Ghost79 Matterhorn / Mont Blanc Alpin / Bigwall 11
Alvebris Mont Blanc? Alpin / Bigwall 2
nsidirop Måste man ha specialkängor på Mont Blanc? Alpin / Bigwall 28
mo9jan Topografisk karta Mont Blanc? Alpin / Bigwall 1
krutnisse Guide på Mont Blanc ?? Alpin / Bigwall 1
KackDiamond Mont Blanc Förhållanden Juni! Alpin / Bigwall 9
realout Guide till Mont Blanc Alpin / Bigwall 18
ellagull Info om Mont Blanc via Grand Mullet vintertid Alpin / Bigwall 2
ww-user Mont Blanc Alpin / Bigwall 1
Bollvik Mont Blanc v 24-25 Alpin / Bigwall 0
cliff_hanger Mont Blanc Alpin / Bigwall 6
madir Mont Blanc-information Alpin / Bigwall 0
Malindo Dödsolycka vid Mont Blanc Alpin / Bigwall 27
peon Status på Gouter-leden på Mont Blanc? Alpin / Bigwall 3
multisport Mont Blanc i juli Alpin / Bigwall 5
peon Storskor för Mont Blanc? Alpin / Bigwall 5
mrTelemark Hjälp med Mont Blanc??? Alpin / Bigwall 3
sohrab Mont blanc tacul Alpin / Bigwall 2
mrTelemark Mont Blanc Alpin / Bigwall 2
zeromaker Mont Blanc, sommaren 2003 Alpin / Bigwall 5
madir Mont Blanc på vintern Alpin / Bigwall 18
madir Mont Blanc på liv och död? Alpin / Bigwall 14
krille9 Chamonix-Mont Blanc Alpin / Bigwall 5
utter Klättrare räddade på Mont Blanc Alpin / Bigwall 3
pemberton förare Mont Blanc och berg Runt Zermatt Alpin / Bigwall 2
ERI Traverse du Mont Blanc Alpin / Bigwall 0
steffcarro Bestiga Mont Blanc. Alpin / Bigwall 3
Mont Blanc - Aiguille du Midi Alpin / Bigwall 4
2117 kartor, Mont Blanc-massivet Alpin / Bigwall 1
Bok om alpina turer runt MB samt Mont Rosa Massivet Alpin / Bigwall 2
Mont Blanc, reskompis v16-17 Alpin / Bigwall 0
Mont Blanc Alpin / Bigwall 13
Mont-Blanc sommar 2000 Alpin / Bigwall 1
Mont-Blanc sommar 2000 Alpin / Bigwall 0
Vinterbestigning Mont Blanc Alpin / Bigwall 3

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.