Utrustning för klättring i Dolomiterna

Det borde finnas en utrustningslista för Dollankursen på SKFs hemsida någonstans och den bör väl stämma. Kolla dock om det är så att de beräknar att din replagskompis ska ha lika många slingor osv så att era rack kompletterar varandra.

Lästips

Helgelandskusten – Tio äventyr längs Norges dolda pärla

Helgelandskusten räknas till världens främsta destinationer för havskajak. Här är tio höjdpunkter för dig som vill utforska den norska kustskatten.

Ryggsäcken för långa fjällturer – testa deuters toppmodell Aircontact Pro

Aircontact Pro är byggd för ambitiösa vandringar med tung packning och varierad terräng. Slitstark, bekväm och genomtänkt in i minsta detalj. ...

Månadens fråga: Värmebölja under vandringen - hur gör du?

Hur tänker du om höga temperaturer väntar under din planerade långtur: genomför vandringen, planerar om – eller ställer in?

Paddla i sommar: Tips och inspiration från Utsidans medlemmar

Utsidans redaktion tipsar om fem bloggar och forumtrådar som får oss att längta efter att färdas fram på vattenytan.
stort skrot!

Du överlever med ett fullt rack kilar, friends och extra slingor. Dock tycker jag att du kan tänka på följande:
Överlag behöver man större säkringar än i svensk granit. Lämna microfriendsen hemma och ta istället med lite större friends som passar i handsprickor och större, samma gäller kilar, oftast har man mer nytta av lite större kilar kompleterade med några små hexor där de största kilarna börjar bli för små.

karbinpar med 60 slinga är mycket användbart för att minska repdraget, nästan ett måste...

Ett par extra 60 och 120 slingor för att säkra i klämblock, horn, timglas och knyta av fasta bladbultar som inte kan klippas med karbin.

När jag var i dolmoiterna hade jag inga tricams men jag kan tänka mig att de skulle vara bra i pockets där det inte alltid går att lägga friends.

Det är ganska svårsäkrat i dolomiterna, räkna med några långa runouts på lättare partier, kruxrepor är ofta (relativt) välsäkrade och på populära turer delvis bultade.

Innan mitt första besök dit så var jag också lite funderande över "threads" i diverse ledbeskrivningar. Mkt riktigt, man använder 1.5 m långa snören för att knuta i naturliga hål i klippan som förekommer rätt ofta. Det är smidigare än att använda småla dyneema slingor för samma ändamål, nylon slingor går ibland inte att trycka in i hålet alls. Så ett par sådana "threads" är väl bra att ha, men inte helt nödvändiga. I stälet för att knuta av bladbultar så föreslår jag att man använder en större kil som man stoppar i bulten's hål och klippar sedan med en expressslinga - sliter inte så mycket på slingan vid belastning. Fö håller jag med inlägget ovanför, man behöver sällan små säkringar. Komplettera gärna med några långa slingor till om du planerar att kättra något som inte är så välbesökt - kan behövas att jämnvikta säkringar som är placerade långt ifrån varandra på en standplats. Cordelette är ett bra alternativ. Vilka leder är det du siktar på? Jag har gjört ett antal klassiska leder där, bla några som är redovisade på planetmountain, och kan kanske berätta hur det är med säkringar på vissa.
Lycka till!
Alexey

Oj, nu såg jag länken till Diedro Dallago och kan säga att där är det helt vanlig rack som gäller och dessutom finns det massor med bladbultar in situ. Direkt start rekkomenderas värmt, det är mkt roligare än at traversera från vä. När ni efter att ha varit på toppen går över till nedstigningssida, klättra inte i "brevhålet", det är för folk som är riktigt småla, klättra några 5 m V på hö sida i stället.

Tack för tips!

Jag surfade runt lite på planetmountain och letade efter några trevliga leder i 4-5 klassen och hittade t ex vid Croda da Lago leden "Diedro Dallago" och Pomagagnon en led som heter "Spigolo Jori".

Det som jag inte har hört talas om tidigare är Kevlar repsnören som jag tolkar "Kevlar threads" till. Var skaffar man det? Behövs det för att berget har vassa kanter som riskerar skära av ett vanligt repsnöre eller slinga?

Hej,
Som jag har skrivit i tidigare inläggen, kör lokala klättrare mkt med just kevlarsnören, mest därför att det är lättare att tråda dem igenom små hål i klippan, men också därför att kevlar är tåligare. Man kan säkert klara sig utan sådana, ffa på midgrade leder som Diedro Dalago och Spigolo Jori. Den förstnämnda har jag klättrat för ett par år sedan (se inlägget ovan om säkringsmöjligheter). Vill man ändå ha sådana kevlarsnören, så säljs dessa på de flesta klätterbutiker i Dolomiterna (K2 sports i Cortina, om du kommer att vara stationerad där, t.ex.). Man kan även beställa från Internet, exempelvis från Northstar, men jag tror att frakten kommer i så fall att bli dyrare än varan.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg

Lästips