Utevän i Växjö

Hallåhejjsan!
Jag vill bara anmäla intresse av att komma i kontakt med folk som är intresserade av uteliv här i Växjö då detta är något jag älskar. Så finns det någon i Växjö som är sugen på att ha någon att hitta på lite blandat med så kan vi ses över en cykeltur en dag och se vad som händer. Jag är mest intresserad av klättring, cykling, inlinesåkning, skidåkning / rullskidåkning, kajak, dykning, vindsurfing och ja vad nu mer man kan göra här i Smålandstrakten. Alltså även öppen för förslag.
Hör av dig!
/Johan
 
Jag igen!

Hej hopp!

Här var det jag igen.

Hoppas jag inte skrev något galet i mitt förra inlägg. Kanske jag gjorde eftersom ingen svarat. Men var inte rädda jag är fullt onormal, precis som man ska vara. Är dock ingen yxmördare eller nått sånt. Bara en friluftsintresserad människa som söker dig i vilken ålder som helst med vilket uteintresse som helst.

Hör av er!

/Johan
 
Jag är en potentiell yxmördare och psykopat men har inte talat om det för någon än. ;) Förr fanns klätterklubb i Växjö. En av mina återstarter. Kanske finns där sällskap. Satsa solo annars. Bästa jag gjort. Sen kom sällskapet ibland som en spark i skrevet och ibland något mer angenämt. Städa en grotta, anordna en expedition som du själv bekostar 30000 sek på eller något annat lockande. Det har ordnat temporär vänskap för mig iaf.
 
Hejsan!

Finns en del uteaktivitetsklubbar i stan:
Växjö stigcyklister, Lammhultscyklisterna (mtb och landsväg)
Kajak finns kajaksektionen i friluftsfrämjandet och Växjö kanotklubb
Löpning, inlines, kajak mm finns såklart även för de som inte är med i föreningar. Lammhultscyklisterna har måndagsturen (?) som är öppen för alla.
Finns en klätterhall och har en del kompisar som klättrar en hel del.

Har du facebook finns de flesta av dem i olika grupper. Jag kan tipsa dig om några st.

Det är nog inte så många som kollar här helt enkelt. Ren tillfällighet att jag såg det. Kom till Harrys på ons 20/11 kl 18 så kan du nog få träffa en del paddlare på torra land :) Inte helt säker jag kan, mitt uppe i en flytt.
 
Hej

Du får gärna kontakta mig om du vill. Jag har precis återupptagit friluftslivet igen efter småbarns år. Är framförallt sugen på att börja vandra, klättra igen. Kajak har jag länge varit sugen på men aldrig testat.

Nästa helg ska jag ta en tur på Höglandsleden vid Eksjö lör-sön för att gå in ett par nya kängor. Har du lust att hänga på är det bara att packa ryggsäck och höra av dig.

Jag är 36 år, har ett barn och bor i Växjö. Framtidsplanerna är att komma ut mer i skog och mark men har ingen som är sugen på att hänga på. Jag är även sugen på lite mer seriösa vandringar/ lättare toppturer i fjällen, alperna.

Eftersom det finns många hål att fylla med pengar så kommer jag försöka hitta på så mycket som möjligt ganska billigt typ tält/stormkök.

Hör av dig
 
Nya vänner 2016

Hej på er,

Ligger i hängmattan vid Skärsjön och vaknade till av att isen sjunger. Fantastiskt att va ute. Skulle vara kul med lite sällskap på tur då och då. Dela erfarenheter och kunskap och tipsa om fina platser. Hittade den här gamla tråden och testar.

Jag är 40 år, har två döttrar och bor i Växjö. Jag är ute med barnen som är 5 och 7 år gamla. Jag är även ute själv någon helg i månaden året runt. Fokus är på naturupplevelse och avkoppling, lägerbrasa och god mat. Lär mig mer om fåglar, växter och njuter av att livet blir så enkelt i naturen.

Övernattar gärna i vindskydd men den nya favoriten är hängmattan.
Upptäcker nya platser och får nya favoritställen att återvända till.

Nu är våren snart här och suget efter fler turer. Vill du med ut så hör av dig.
 
Hej!
Så vackert det låter!
Jag är från Växjö och bor inte jättelångt därifrån. Vi kan väl börja med att tipsa om bra platser? Inte för att jag har så många tips... Tycker det är svårt. Vägar och hus överallt. Var ligger Skärsjön?
 
Hej,
Kul med svar :)
Ja visst är det svårt att hitta vildmarkskänsla i Småland. Jag tittar på kartan och söker upp en sjö utan alltför mycket hus. Vägar är svårt att undvika... Så ger jag mig ut på dagstur eller övernattning.

Skärsjön ligger nordöst om Växjö. Den blå pluppen i bilden täcker den lilla sjön. Idag är det sångsvan, trana, orre, spillkråka, hackspett, småfågel och så jag här ;)

Har du någon plats du gärna åker till? Jag far runt och åker gärna en bit om det är fin skog och mark.
 

Bilagor

  • image.png
    image.png
    213.5 KB · Visningar: 670
Jag hamnar oftast på Store Mosse, så även idag. Det tar mig dryga 20 minuter att åka dit (2,6 mil) och jag har 40 minuter till Växjö så det blir ungefär en timma för dig. Här kommer lite bilder från dagens tur! Gick 4 km*2.

30e915ac5c72332869e11efb321a5b03.jpg
f7473bc2266a5069f5b75afae74621e0.jpg
702e509355efa711bf67977a72701370.jpg
f58738ffebe882eb994bd05627e7e40a.jpg
 
Helgö har fina tältplatser längst ut där jag och min dotter har brukat tälta. Vid Lerike i närheten av Åby finns också bra platser. Det är ju dock inte så avskilt eller vildmark.

Jag har vart på kommunen om att anlägga en vandringsled runt Helgasjön, och finns det fler vandringsintresserade i närheten av stan så får ni gärna hjälpa till att trycka på kommunen om det :)
 
Senast ändrad:
Store mosse är jag nyfiken på att upptäcka. Fina bilder :) Det verkar va trevliga leder där. Måste man bära med sig vatten eller kommer man ner till Kävsjön?

Helgö är fint. Har varit på dagsturer där. Fler leder och vindskydd i kommunen vore trevligt. Olika kommuner satsar på olika vis. Bokhultet och runt sjöarn nära Växjö finns det mycket anläggningar. Och det finns många stigar i naturreservaten i länet. Det finns mycket att göra, men saknar vildmarkskänslan ibland.
Jag har försökt få kommunen att ploga skridskospår på någon sjö för att sporra långfärdskridskoåkandet. Vi är nog många med idéer :)

Jag hittade nyligen ett vindskydd vid skön Fenen mellan Alvesta och Ljungby. Rätt nybyggt med fint läge invid sjön. Enda nackdelen är trafikbruset från 25:an.

Fler tips eller andra funderingar?
 

Liknande trådar


Glöm allt du lärt dig om vandringsskor

Sneakers och löparskor kan vara bekväma för enklare promenader, men de är inte designade för de utmaningar som vandring kan erbjuda. Ojämn terräng, ...