Utanför GPS-träsket. Fjällkartor på nätet?

Jag ber om ursäkt då denna fråga kanske inte är helt omodern, men i alla fall en bit utanför det dominerande GPS-träsket.

Finns det inga hyggliga, nedladdningsbara fjällkartor på nätet?
Tänkte främst på Lapplands-, Jämtlands- och Grövelsjöfjällen. Någon som vet? Är det fortfarande BD10, Z6, W1 och allt vad det heter i pappersformat som regerar?

Lästips

Paddla i sommar: Tips och inspiration från Utsidans medlemmar

Utsidans redaktion tipsar om fem bloggar och forumtrådar som får oss att längta efter att färdas fram på vattenytan.

Stabil sikt för skarpa naturupplevelser – Nikons nya kikare lyfter blicken

STABILIZED S ger stadig bild i varje ögonblick. Skarp optik, låg vikt och lång batteritid gör dig redo att se mer.

De liftar och ploggar igenom Europa: ”Alla hjälpsamma får oss att orka”

Utsidan mötte upp Michaela och Jiří Dolan under deras Stockholmsbesök, och plockade skräp på ett lite annorlunda sätt – från kajak.

Vinn skor och startplatser till Merrell Göteborg Trailrun för två!

Delta i Göteborgs stora trailfest den 6 september! Nu har du chansen att vinna både startplatser och nya MTL ADAPT från Merrell åt dig och en vän.
dr_ljungberg; sa:
Jag ber om ursäkt då denna fråga kanske inte är helt omodern, men i alla fall en bit utanför det dominerande GPS-träsket.

Finns det inga hyggliga, nedladdningsbara fjällkartor på nätet?
Tänkte främst på Lapplands-, Jämtlands- och Grövelsjöfjällen. Någon som vet? Är det fortfarande BD10, Z6, W1 och allt vad det heter i pappersformat som regerar?
En lösning som jag tillämpat är att lämna in ett gäng fjällkartor (pappers) för skanning i en storformatsskanner
/Runar

GDS

Har du tid, lust, ork och en A4 scanner kan du göra det själv. Skaffa dig programmet PanaVue så går det lätt att "klistra ihop" scannade delar till en stor karta.

Har gjort detta med norska kartor då vandringsmålet som vanligt låg i skarven mellan två kartblad. Tråkigt nog har norska fjällkartorna inget överlapp mellan bladen men PanaVue gör en "mjuk" övergång så det blev rätt bra ändå.

Lite fel...

Lite fel blir det. Bättre än så är inte hobbyscannrarna misstänker jag.
Har dock använt det både för sjökort och landkartor i pappersutskrift och det blir tillräckligt bra för mina krav.

Ska man klippa ihop riktigt stora kartor och använda det för navigeringsprogram kan geometrifelen ställa till det lite.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg

Lästips