Utanför GPS-träsket. Fjällkartor på nätet?

Jag ber om ursäkt då denna fråga kanske inte är helt omodern, men i alla fall en bit utanför det dominerande GPS-träsket.

Finns det inga hyggliga, nedladdningsbara fjällkartor på nätet?
Tänkte främst på Lapplands-, Jämtlands- och Grövelsjöfjällen. Någon som vet? Är det fortfarande BD10, Z6, W1 och allt vad det heter i pappersformat som regerar?

Aktuellt

”Allt började i Sarek”: Möt vår nya bloggare Claes Grundsten

Sveriges kanske mest kände naturfotograf berättar om sina drivkrafter, hur det är att arbeta som fotograf i dag och om kärleken till Sarek.

Ryggsäcken för långa fjällturer – testa deuters toppmodell Aircontact Pro

Aircontact Pro är byggd för ambitiösa vandringar med tung packning och varierad terräng. Slitstark, bekväm och genomtänkt in i minsta detalj. ...

Vinn bästsäljande Caldera 8 från Brooks!

Ta chansen att vinna höstens nya löparskor – lika perfekta för dagliga terrängpass som för ultramaraton.

Härlig låglandsvandring: 10 nya svenska leder att utforska

Varje år tillkommer vandringsleder runt om i landet – med nya vyer och äventyr. Här är tio favoriter utanför fjällvärlden!
dr_ljungberg; sa:
Jag ber om ursäkt då denna fråga kanske inte är helt omodern, men i alla fall en bit utanför det dominerande GPS-träsket.

Finns det inga hyggliga, nedladdningsbara fjällkartor på nätet?
Tänkte främst på Lapplands-, Jämtlands- och Grövelsjöfjällen. Någon som vet? Är det fortfarande BD10, Z6, W1 och allt vad det heter i pappersformat som regerar?
En lösning som jag tillämpat är att lämna in ett gäng fjällkartor (pappers) för skanning i en storformatsskanner
/Runar

GDS

Har du tid, lust, ork och en A4 scanner kan du göra det själv. Skaffa dig programmet PanaVue så går det lätt att "klistra ihop" scannade delar till en stor karta.

Har gjort detta med norska kartor då vandringsmålet som vanligt låg i skarven mellan två kartblad. Tråkigt nog har norska fjällkartorna inget överlapp mellan bladen men PanaVue gör en "mjuk" övergång så det blev rätt bra ändå.

Lite fel...

Lite fel blir det. Bättre än så är inte hobbyscannrarna misstänker jag.
Har dock använt det både för sjökort och landkartor i pappersutskrift och det blir tillräckligt bra för mina krav.

Ska man klippa ihop riktigt stora kartor och använda det för navigeringsprogram kan geometrifelen ställa till det lite.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg

Lästips