Ut ur Sarek

Hej!
Vi börjar planera årets fjällvandring och då lutar det åt Sarek. Vi tänkte avsluta i norr ( egentligen i Stora sjöfallets nationalpark för att vara noga) och det känns som det finns tre alternativ: över dammen vid Sourva, med båt från Sjöfallsstugan och med båt från Saltoluokta. Sourva känns som ett lite dystert alternativ och Saltoluokta blir en mil extra, men Sjöfallsstugan känns mer osäkert. FInns det någon möjlighet till båtförbindelse? Utloppet från Pietsaure/ Bietsavrre: är det överhuvudtaget passerbart? Någon som gått där? Sjöfallsstugan verkar det som om STF har övergivit, i alla fall hittar jag den inte på hemsidan.

Menar du Petsaures västra ände?vi har gått runt Petsaure och vadade över nå måttligt djupa jokkar utan besvär i månadsskiftet aug/sept för några år sedan

Lästips

Paddla i sommar: Tips och inspiration från Utsidans medlemmar

Utsidans redaktion tipsar om fem bloggar och forumtrådar som får oss att längta efter att färdas fram på vattenytan.

Ryggsäcken för långa fjällturer – testa deuters toppmodell Aircontact Pro

Aircontact Pro är byggd för ambitiösa vandringar med tung packning och varierad terräng. Slitstark, bekväm och genomtänkt in i minsta detalj. ...

De liftar och ploggar igenom Europa: ”Alla hjälpsamma får oss att orka”

Utsidan mötte upp Michaela och Jiří Dolan under deras Stockholmsbesök, och plockade skräp på ett lite annorlunda sätt – från kajak.

Vinn skor och startplatser till Merrell Göteborg Trailrun för två!

Delta i Göteborgs stora trailfest den 6 september! Nu har du chansen att vinna både startplatser och nya MTL ADAPT från Merrell åt dig och en vän.
Sjöfallsstugan är obemannad men så vitt jag vet är den alltid öppen för den som kommer förbi. Det går inga båtar därifrån (annat än en och annan organiserad utflykt från saltoluokta).

Jo, Suorva är dystert men också det alternativ som förmodligen mest känns som "en ordentlig vildmarkstripp i bushen" !!!

Stigen som går upp från trädgränsen vid Njabbejåkka ner till kraftverksdammen är verkligen inte mycket att hurra för och man får jobba för att tränga igenom terrängen. Nu skulle ni ju avsluta där, så jag kan hålla med om att det kanske inte är ett så bra alternativ. Men, att börja där är inte så dumt faktiskt...

Hej!
Vi börjar planera årets fjällvandring och då lutar det åt Sarek. Vi tänkte avsluta i norr ( egentligen i Stora sjöfallets nationalpark för att vara noga) och det känns som det finns tre alternativ: över dammen vid Sourva, med båt från Sjöfallsstugan och med båt från Saltoluokta. Sourva känns som ett lite dystert alternativ och Saltoluokta blir en mil extra, men Sjöfallsstugan känns mer osäkert. FInns det någon möjlighet till båtförbindelse? Utloppet från Pietsaure/ Bietsavrre: är det överhuvudtaget passerbart? Någon som gått där? Sjöfallsstugan verkar det som om STF har övergivit, i alla fall hittar jag den inte på hemsidan.

Har varit i Sarek ett halvdussin gånger och av turerna gick in i Stora Sjöfallets nationalpark. Men bered dig på att det är väldigt blockig och kämpig terräng på stora områden där. På kartan ser det fint ut med alla sjöarna uppe vid Gássalahko, men när vi gick in i parken söderifrån från bron över Guhkesvagge planerade vi om redan efter en dags vandring och genade över Tjievvra och tog oss ned mot renvaktarstugan vid Nuortap Atjek. Branterna ONO om renvaktarstugan ned mot Bagádisluokta är jobbiga här och var. Vad vi kunde se med kikare från de tre små sjöarna söder om Oarjep Tjievrajavrre - d.v.s. innan vi vek av över Tjevvra - blev det ännu värre blockterräng norrut.

Båttransport över till landsvägen från valfri plats kan du boka privat med någon ur lokalbefolkningen. Det satt en hel del lappar uppe i Ritsem-stationens expedition när jag var där senast, ring dit och be dem ta några nummer. Likadant i Salto, där finns lappar som erbjuder privat båtskjuts.

Var tänkte nu gå in i Sarek?

/Mats

Om du väljer Suorva...

OM du tänker dig att gå ut vid Suorva så kan du ha din sista tältplats vid väständen av den lilla sjön Sliehkkojavrre. Gå sedan ner mellan Sliehkok och den mycket markerade bergsknallen vid sjöns östspets. Följ alltså inte bäcken. Det är inte världens bästa terräng, men det blir relativt kort. Jag har gått upp den vägen, så det borde inte vara något större besvär att gå ner där. I och med att promenaden är ganska kort borde du kunna planera så att det passar bra med busstiderna.

HåkanF

OM du tänker dig att gå ut vid Suorva så kan du ha din sista tältplats vid väständen av den lilla sjön Sliehkkojavrre. Gå sedan ner mellan Sliehkok och den mycket markerade bergsknallen vid sjöns östspets. Följ alltså inte bäcken. Det är inte världens bästa terräng, men det blir relativt kort. Jag har gått upp den vägen, så det borde inte vara något större besvär att gå ner där. I och med att promenaden är ganska kort borde du kunna planera så att det passar bra med busstiderna.

HåkanF

Vill bara understryka, följ inte bäcken ner från Sliehkkojavrre, det var obehagligt.

/Ulf

In i Sarek tänkte vi ta Rapadalen, men den behöver man knappast fråga på utsidan om. Är senare hälften av augusti tillräckligt sent för att man skall kunna hoppas på hyfsat lågt vatten i jokkarna?

In i Sarek tänkte vi ta Rapadalen, men den behöver man knappast fråga på utsidan om. Är senare hälften av augusti tillräckligt sent för att man skall kunna hoppas på hyfsat lågt vatten i jokkarna?

Det kan vara väldigt varierande. Rekommenderar östra älvstranden upp i Rapadalen hellre än den västra. Den västra blir ganska jobbig när ni kommer i höjd med Gådoktjåhkkå och Biellorieppe. Knepig, kuperad blockterräng med stora områden manshög vide frekvent avbruten av midjedjupa småraviner. Tror Grundsten kallar det "kvalificerat benknäckarland" i någon bok. :)

Tar ni östra stranden så kan ni få båtskjuts från Aktse och upp till Nammatj ungefär. Sedan är det stigat ända upp till Skårkistugan. Lite tråkigt kanske, men hellre det än manshög vide. Om ni ändå envisas med västra stranden så gissar jag att ni vill vada över till östra ungefär vid Telmavadet (~ i höjde med Sarvesvagge). Det är ett välkänt vadställe sedan länge men vid högvatten kan det vara otäckt. Jag har själv tillsammans med en vän gjort en rejält dumdristig vadning där för många år sedan. Efter det blev jag klokare. :)

Norr om Telmavadet känner jag bara till vadet uppe vid Alggavagge, men andra härinne kanske vet om det finns andra vad innan dess.

/Mats

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg

Lästips