USA GPS

Jag är relativt ofta i USA och tänkte eventuellt köpa en
eTrex Vista CX.

Vad bör jag tänka på och finns det några egentliga nackdelar, kan man tex byta "basemap" osv ??

Tacksam för alla svar..
 

avslutad210712

Gäst
Finns massor av trådar i ämnet här på utsidan så sök men kan i korthet svara när det gäller Garmin 60 Cs.

Garantin gäller inte i sverige
Baskartan går inte att byta ut. Spelar ingen roll för min del eftersom jag mest använder friluftskartan/friluftskartan pro.
 
Månadens produkt: Ergo Grip Enduro från Hestra
Rätt handskar kan göra stor skillnad under cyklingen. Ta chansen att tävla om lätta och bekväma Ergo Grip Enduro D3O från Hestra.
O, svar från synvinkeln 60CSx, som inte har svenska/nordiska språk (jo, jag vet att många inte tycker att det gör nåt, men det beror lite på vad man vant sig vid från början). På 60CSx går det att fixa med program från Internet, har ingen aning om hur det är för Vista Cx, kolla gärna upp det om du nu vill kunna ha svenskt språk inställt.
 
Det finns en tysk site som visats på detta forum som viar hur man lägger in europeisk baskarta på 60CX köpt i USA. Eftersom kartan läggs in på minneskortet finns det skäl att tro att det funkar även på en Vista.
 
Alternativ till Basemap

Man kan lägga in ett utsnitt ur Worldmap som täcker det område man är intresserad av. Man får dock ingen autoruttfunktion.
 

Aktuellt

Kämpargård: ”Södra Småland är fantastiskt att vandra i”

Kämpargård: ”Södra Småland är fantastiskt att vandra i”
I nya boken Vandra i södra Småland guidar Niklas Kämpargård till 48 turer genom skogar, sjölandskap, myrar och kulturbygder.

Upprop för friluftslivet inför valet

Upprop för friluftslivet inför valet
Tycker du att friluftsliv, natur och allemansrätt är viktiga frågor inom politiken? Skriv under Svenskt Friluftslivs upprop!

”Hur öppnar vi upp naturen för fler – och varför?”

”Hur öppnar vi upp naturen för fler – och varför?”
Utsidans redaktör Gabriel Arthur besöker Sveriges största friluftsfestival – och får med sig viktiga insikter hem.

Paddling i Muminfamiljens farvatten

Paddling i Muminfamiljens farvatten
Pellinge övärld och ön Klovharun inspirerade Tove Jansson. Förra sommaren paddlade Henrik Witt äntligen dit i kajak.
Bugar o tackar

Evigt tacksam för alla svar men..

jonasolof; sa:
Det finns en tysk site som visats på detta forum som viar hur man lägger in europeisk baskarta på 60CX köpt i USA. Eftersom kartan läggs in på minneskortet finns det skäl att tro att det funkar även på en Vista.

Om man ber snällt, kan man då få en URL :)

jasy; sa:
Man kan lägga in ett utsnitt ur Worldmap som täcker det område man är intresserad av. Man får dock ingen autoruttfunktion.

Nu är jag säkert helt rudis..men worldmap ??
 
Tack

mikr; sa:
O, svar från synvinkeln 60CSx, som inte har svenska/nordiska språk (jo, jag vet att många inte tycker att det gör nåt, men det beror lite på vad man vant sig vid från början). På 60CSx går det att fixa med program från Internet, har ingen aning om hur det är för Vista Cx, kolla gärna upp det om du nu vill kunna ha svenskt språk inställt.

Vet du var man hittar det ?? Om du inte vill lägga ut en länk på detta forum så skicka gärna ett mail
 

avslutad210712

Gäst
Re: Tack

Roberth; sa:
mikr; sa:
O, svar från synvinkeln 60CSx, som inte har svenska/nordiska språk (jo, jag vet att många inte tycker att det gör nåt, men det beror lite på vad man vant sig vid från början). På 60CSx går det att fixa med program från Internet, har ingen aning om hur det är för Vista Cx, kolla gärna upp det om du nu vill kunna ha svenskt språk inställt.

Vet du var man hittar det ?? Om du inte vill lägga ut en länk på detta forum så skicka gärna ett mail

Kan knappast vara olagligt så lägg gärna ut länken här eller skicka den till mig också
 
Sök i forumet själva, länken har stått med här tidigare. Påpekas kan att man byter alltså inte ut grundkartan, man lägger istället in en grundkarta som en kartfil.

Eftersom den stora poängen med rätt grundkarta är att alltid ha en karta med sig som är ruttbar (och det blir om jag har förstått rätt inte denna) är det frågan om det är värt besväret att att hålla på och trixa med detta. Den enda nytta man har av den är om man zoomar ut väldigt mycket, för att få en översikt eller när man har GPS med sig på flyget.

Eftersom många missuppfattat poängen med grundkartan tidigare och därför skällt ut den så tar jag risken att vara övertydlig här: grundkartan är inte detaljerad och inget att finnavigera efter. Noga räknat är den inget att navigera efter alls. Det den är bra till är för autorutt (vilket alltså bara går på den från fabrik inbyggda grundkartan) i de områden där man inte har detaljerade kartor inladdade och för att få översikt när man zoomar ut väldigt mycket.

Information om Garmins Worldmap finns här.
 
Man kan använda basemaps som finns som nedladdningsbar programvara för iQue 3600 hos Garmin ocskå. Byt suffix till img så kan den laddas ned till gpsmottagaren.

Jag har inte URL till den tyska siten där nedladdning av europeisk baskarta till 60 Cx beskrevs.
[Ändrat av jonasolof 2006-12-18 kl 16:24]
 

avslutad210712

Gäst
PR; sa:
Sök i forumet själva, länken har stått med här tidigare. Påpekas kan att man byter alltså inte ut grundkartan, man lägger istället in en grundkarta som en kartfil.

Eftersom den stora poängen med rätt grundkarta är att alltid ha en karta med sig som är ruttbar (och det blir om jag har förstått rätt inte denna) är det frågan om det är värt besväret att att hålla på och trixa med detta. Den enda nytta man har av den är om man zoomar ut väldigt mycket, för att få en översikt eller när man har GPS med sig på flyget.

Eftersom många missuppfattat poängen med grundkartan tidigare och därför skällt ut den så tar jag risken att vara övertydlig här: grundkartan är inte detaljerad och inget att finnavigera efter. Noga räknat är den inget att navigera efter alls. Det den är bra till är för autorutt (vilket alltså bara går på den från fabrik inbyggda grundkartan) i de områden där man inte har detaljerade kartor inladdade och för att få översikt när man zoomar ut väldigt mycket.

Information om Garmins Worldmap finns här.

Tänkte mest att det är lättare om den som kände till den tråden lade in en länk här så hade jag sluppit läsa genom de 89 trådar som man får som svar om man söker på "gps basemap garmin".

Fast jag känner igen standardsvaret här på utsidan "Sök - fråga inte"

Med tanke på att i princip alla ämnen utom möjligen nya produkter platsar med det standardsvaret så kanske man skulle be utsidans moderatorer lägga in ett dylikt standardsvar på alla trådar som skapas och som innehåller orden tält, gps, känga, ryggsäck, lundhags, hilleberg, etc etc *L*.
 

Lästips

Upptäck

Alltid
gratis!
Bli medlem!

Var med i Sveriges största outdoor-community och få Månadens Utsidan.