USA GPS

Jag är relativt ofta i USA och tänkte eventuellt köpa en
eTrex Vista CX.

Vad bör jag tänka på och finns det några egentliga nackdelar, kan man tex byta "basemap" osv ??

Tacksam för alla svar..
 

avslutad210712

Gäst
Finns massor av trådar i ämnet här på utsidan så sök men kan i korthet svara när det gäller Garmin 60 Cs.

Garantin gäller inte i sverige
Baskartan går inte att byta ut. Spelar ingen roll för min del eftersom jag mest använder friluftskartan/friluftskartan pro.
 
O, svar från synvinkeln 60CSx, som inte har svenska/nordiska språk (jo, jag vet att många inte tycker att det gör nåt, men det beror lite på vad man vant sig vid från början). På 60CSx går det att fixa med program från Internet, har ingen aning om hur det är för Vista Cx, kolla gärna upp det om du nu vill kunna ha svenskt språk inställt.
 
Det finns en tysk site som visats på detta forum som viar hur man lägger in europeisk baskarta på 60CX köpt i USA. Eftersom kartan läggs in på minneskortet finns det skäl att tro att det funkar även på en Vista.
 
Alternativ till Basemap

Man kan lägga in ett utsnitt ur Worldmap som täcker det område man är intresserad av. Man får dock ingen autoruttfunktion.
 
Bugar o tackar

Evigt tacksam för alla svar men..

jonasolof; sa:
Det finns en tysk site som visats på detta forum som viar hur man lägger in europeisk baskarta på 60CX köpt i USA. Eftersom kartan läggs in på minneskortet finns det skäl att tro att det funkar även på en Vista.

Om man ber snällt, kan man då få en URL :)

jasy; sa:
Man kan lägga in ett utsnitt ur Worldmap som täcker det område man är intresserad av. Man får dock ingen autoruttfunktion.

Nu är jag säkert helt rudis..men worldmap ??
 
Tack

mikr; sa:
O, svar från synvinkeln 60CSx, som inte har svenska/nordiska språk (jo, jag vet att många inte tycker att det gör nåt, men det beror lite på vad man vant sig vid från början). På 60CSx går det att fixa med program från Internet, har ingen aning om hur det är för Vista Cx, kolla gärna upp det om du nu vill kunna ha svenskt språk inställt.

Vet du var man hittar det ?? Om du inte vill lägga ut en länk på detta forum så skicka gärna ett mail
 

avslutad210712

Gäst
Re: Tack

Roberth; sa:
mikr; sa:
O, svar från synvinkeln 60CSx, som inte har svenska/nordiska språk (jo, jag vet att många inte tycker att det gör nåt, men det beror lite på vad man vant sig vid från början). På 60CSx går det att fixa med program från Internet, har ingen aning om hur det är för Vista Cx, kolla gärna upp det om du nu vill kunna ha svenskt språk inställt.

Vet du var man hittar det ?? Om du inte vill lägga ut en länk på detta forum så skicka gärna ett mail

Kan knappast vara olagligt så lägg gärna ut länken här eller skicka den till mig också
 
Sök i forumet själva, länken har stått med här tidigare. Påpekas kan att man byter alltså inte ut grundkartan, man lägger istället in en grundkarta som en kartfil.

Eftersom den stora poängen med rätt grundkarta är att alltid ha en karta med sig som är ruttbar (och det blir om jag har förstått rätt inte denna) är det frågan om det är värt besväret att att hålla på och trixa med detta. Den enda nytta man har av den är om man zoomar ut väldigt mycket, för att få en översikt eller när man har GPS med sig på flyget.

Eftersom många missuppfattat poängen med grundkartan tidigare och därför skällt ut den så tar jag risken att vara övertydlig här: grundkartan är inte detaljerad och inget att finnavigera efter. Noga räknat är den inget att navigera efter alls. Det den är bra till är för autorutt (vilket alltså bara går på den från fabrik inbyggda grundkartan) i de områden där man inte har detaljerade kartor inladdade och för att få översikt när man zoomar ut väldigt mycket.

Information om Garmins Worldmap finns här.
 
Man kan använda basemaps som finns som nedladdningsbar programvara för iQue 3600 hos Garmin ocskå. Byt suffix till img så kan den laddas ned till gpsmottagaren.

Jag har inte URL till den tyska siten där nedladdning av europeisk baskarta till 60 Cx beskrevs.
[Ändrat av jonasolof 2006-12-18 kl 16:24]
 

avslutad210712

Gäst
PR; sa:
Sök i forumet själva, länken har stått med här tidigare. Påpekas kan att man byter alltså inte ut grundkartan, man lägger istället in en grundkarta som en kartfil.

Eftersom den stora poängen med rätt grundkarta är att alltid ha en karta med sig som är ruttbar (och det blir om jag har förstått rätt inte denna) är det frågan om det är värt besväret att att hålla på och trixa med detta. Den enda nytta man har av den är om man zoomar ut väldigt mycket, för att få en översikt eller när man har GPS med sig på flyget.

Eftersom många missuppfattat poängen med grundkartan tidigare och därför skällt ut den så tar jag risken att vara övertydlig här: grundkartan är inte detaljerad och inget att finnavigera efter. Noga räknat är den inget att navigera efter alls. Det den är bra till är för autorutt (vilket alltså bara går på den från fabrik inbyggda grundkartan) i de områden där man inte har detaljerade kartor inladdade och för att få översikt när man zoomar ut väldigt mycket.

Information om Garmins Worldmap finns här.

Tänkte mest att det är lättare om den som kände till den tråden lade in en länk här så hade jag sluppit läsa genom de 89 trådar som man får som svar om man söker på "gps basemap garmin".

Fast jag känner igen standardsvaret här på utsidan "Sök - fråga inte"

Med tanke på att i princip alla ämnen utom möjligen nya produkter platsar med det standardsvaret så kanske man skulle be utsidans moderatorer lägga in ett dylikt standardsvar på alla trådar som skapas och som innehåller orden tält, gps, känga, ryggsäck, lundhags, hilleberg, etc etc *L*.
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
zardoz GPS för USA (tips?) Navigering 5
hagge75 gps från USA Navigering 6
erik.p Köpråd : GPS som funkar i Sverige & USA Navigering 2
apfaktor GPS från USA Navigering 6
Ollebolle Köpa GPS i USA... Navigering 5
fswede Köpa Gps i USA med "rätt" baskarta Navigering 6
rija Köpa GPS i USA Navigering 9
brkn Handhållen GPS från USA?? Navigering 7
Mackan73 Har du haft problem vid köp av GPS från USA? Navigering 17
micke.lu GPS från USA? Navigering 7
jmlove GPS-hjälp USA Garmin SportTrak? Navigering 0
Store Erfarenhet av köpa GPS från USA? Navigering 0
roger_madsen GPS i USA. Navigering 2
JohanPerLinder Köpa Garmin GPS i USA? Billigt! Navigering 5
slangbellan Köpa GPS Plotter i USA? Navigering 6
Östanhol Köpa GPS i USA Navigering 5
brandmansmicke Svårigheter med GPS från USA? Navigering 16
leonsson Köpa GPS i USA Navigering 13
johsa Köp av GPS i USA? Navigering 9
storspov GPS från USA Navigering 11
summit etrex gps från USA Navigering 3
Solomannen KÖPA GPS I USA?! Navigering 6
fms504 Köpa GPS i USA? Navigering 5
wisslan Svenska i USA astron!! Navigering 0
Antoze Garmin 60 CSX Svensk eller USA modell?? Navigering 6
PecaMTB Köpa Gramin i USA Navigering 13
Roffan -65 Garmin 60CS från USA. Navigering 3
gortuv USA import Explorist 600 Navigering 31
Tommy E Kartdatum Foretrex 101 köpt i USA Navigering 4
rucka Frågor ang Köp av 60CS fr USA. Navigering 11
el_lobo Gpsmap 60cs från USA Navigering 29
JosOnsala Tips om köp av GPS:er i USA (t.ex. 60CS) Navigering 0
Mackan3972 Vad missar jag när jag köpt min 60CS i USA? Navigering 12
melv USA vs. Sverige Navigering 1
XPAT Skillnad på USA och Sverige Navigering 14
skogjohan Köpa E-trex Legend i USA? Navigering 8
Segment eTrex Vista inköpt från USA ! Navigering 5
janjansons2000 City Select USA till svensk iQue, pris? Navigering 16
jonasolof Köpa Ique i USA OK Navigering 5
Torbjörn Klockare Internetköp från USA Navigering 3
Sabbelina USA köpt Magellan 315, lönt i Sverige? Navigering 17
ekis Garmin Worldmap i USA Navigering 2
Hutt Etrex Euro/USA??????????? Navigering 3
lod Frågor om Garmin 176C + import från USA Navigering 5
rickard33 Beställa från USA? Navigering 5
sehlis Skillnad mellan USA och Europa vid näthandel Navigering 13
rascar Garmin eTrex dålig i skog + www-beställning USA!? Navigering 8
Waypoints i USA på www? Navigering 1
eTRAX från USA Navigering 1
joanna En "no nonsense" GPS-klocka för en vänsterhänt med ynkliga handleder? Navigering 116

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.