Köpa Ique i USA OK

Köpa ique och city selct i USA separat OK

borde det vara för nu kan man köpa programvara City Select Europe 5.0 enbart för 75 USD

http://www.ecost.com/ecost/shop/detail.asp?dpno=265408

City Select Europe V5.0 010-10468-00

Och nån har skrivit ett program för att importera en lista med waypoints för geochache osv.

http://www.pdastreet.com/forums//showthread.php?s=&threadid=27029

Testade just Solteks lilla antenn BS2 turtle, kostar en tredjedel av Garmins magnetfotsantenn och funkar utmärkt på bilen. Den är så liten (mindre än ett en-euromynt) att man lätt kan fästan den på jackan när man är ute och går om iquens egen antenn inte orkar med.

det finns en uppsjö av olika batterypack förslag men utvärderingen är inte klar.

Hardcase: Jag köpte ett mkt tunt alu hölje som jag tror är för största Sony cliemodellen i London. iQuen går nästan in, men ett par veck i plåten i botten hindrade. Jag bankade ut vecken med en hammare på skruvstädet och nu går iQuen in finemang. Inte så vackert men duger i väntan på ett fordral gjort för ique. Fordralet är från proporta.com men jag känner inte riktigt igen det från proportas egen site. Tyvärr slängde jag förpackningen så jag vet inte för vilken cliemodell det var avsett. Det finns en dryg cm tomrum på längden. recordknappen trycks inte in av höljet (annars en knapp som man kommer åt för lätt och den har ingen bra spärr). Så nu barar slänger jag iQuen i jackfickan. Som bälteshölje duger Palms för Tungsten C i läder med bältesclip. Använder inte läderskyddsflappen alls längre.

Hejonas.
[Ändrat av jonasolof 2003-10-06 kl 18:40]
 
värt något

hej Anders,

Jorå, det framgick väl av min tidigare svar under tråden om röststyrd iQue. Som du själv sett i http://www.pdastreet.com forumet, där jag såg att du deltog, finns det problem. Det är ju också med alla sådana här grejor inte endast den ursprungliga investeringen
utan också allt som tillkommer man måste räkna:

inköpslista
ique 7000
512 MB Sd kort 3200
väska 300
extra fot för bilnavpack 450
beanbag och hållare 975
diverse små program 800
yttre bilantenn 650
Fugawi, Pathway xxx
ytterligare kartor yyy



Osv osv så är man beredd på att lägga ut tio-fjortontusen så får man till slut en väldigt bra pda med stor bredd. Och man slipper grundläggande strul med operativsystemet. Till saken hör att jag är mer van vid palm än med PPC. J

ag har hållit på intensivt under de två veckor jag haft iquen och kommit mycket längre än jag gjorde 6-7 veckor med ipaq + emtac bt gps. Så länge ipaq inte har en stor högupplöst skärm kan den inte konkurrera. palm T3 kan vara en konkurrent men då får du köra digimap om du vill ha en vektoriserad vägkarta, det programmet känner jag inte till så väl (och vet inte om det stöder 320x480 skärm än). T3 har dock bluetooth. Förutom bristande batteritid som kan avhjälpas (?) med yttre kraftpack så ser jag den trötta funktionen hos den inbyggda antennen som största tillkortakommande. Om en vecka kan jag ge besked om min idé med en liten quadrifilarantenn kopplad till externa antennutgången ger bättre resultat. Redan nu kan sägas att den miniantenn BS2 som bl a Soltek säljer funkar bra och är så lätt och smidig att den kan hakas på och användas när man går. MCX kontakten sitter stadigt. Fick den idag, har inte provat den i skog än.

Som navigator funkar ique jättebra, men 2610 förmodligen bättre. Som navigator + PDA funkar ique mkt bra, om mn föredrar ppc-baserade lösningar är en smaksak, jag har använt palmvarianter i fem år redan så jag är tillvand. För mig är de basala pdafunktionerna lika viktiga som navigationen. Jag har inte hunnit pröva Fugawi, nedladddade bitmapkartor osv ännu även om jag har dem. Pathway bärockså kollas. Sjökort återstår också att pröva men jag tror skärmen funkar mkt bra för det.

Tvekar du skulle rekommenderar jag dig att vänta en månad och se vad som dyker upp på http://www.pdastreet.com, det görs framsteg varje dag. Men med tanke på de stora kunskaper du har och de många bra inlägg jag sett från dig under årens lopp i olika forum vore det kul om du skaffade en ique nu och deltog i brainstormingen.

hejonas
 
Vill ja, men behöver?

Klart det är en rolig leksak, så mycket har jag fattat.
Ingen Bluetooth och ingen WiFi, men det har jag ju inte i min gamla Palm V heller, så det går säkert bra utan.
Det finns en applikation numera till de styrsystem som vi använder på jobbet, avsedd för Palm-plattformen. Får väl lägga in en beställning på "programmeringsverktyg"...

Mest trist är väl att du tycker att mottagningen av satellitesignaler är dålig. Det förfelar ju hela grejen, till stor del, såvitt navigationen beträffar.
Att den glufsar i sig ström med god aptit tycker jag inte gör så mycket. Jag har inte tänkt mig den som en "ranta länge utan två hpl i väggen"-mojäng, utan som en PDA och som en bilnavigator. I bilen finns det ström att få.

Kör du med Garmins så kallade bönpåse, eller är det nåt annat?

Det finns en annan antenn också hos Solteknik, GPA 02. Vad fick dig att välja sköldpaddan (BS2)? Storleken, eller?

Anders

[Ändrat av apersson850 2003-10-07 kl 01:07]
 
bättre än leksak

valet av antenn: det var helt enkelt Göran/soltek som rapporterade att den funkade bra. lantbrevbäraren kom med den i morse och jag provade den i eftermiddag. Öland är i o för sig idealiskt för GPS, öppen horisont förutom lite skog nedanför landborgen. från start till 3 D positionering (redan känd position sedan igår) 10-15 sekunder. Efter att ha kört en stund hade jag 7-11 satelliter med god styrka och WAAS korrigering (visar D) accuracy 2,5-4 el 5 meter för det mesta. Funkar helt enkelt jättebra i bilen med yttre antenn (både Garmin 27 och bs2 turtle).

Jag använder bara bönpåsen i hyrbil och i en jag ska sälja. Själva bilhållaren är mycket välgjord och smidig. Bönpåsen har en standard garmin fotplatta till hållaren, har satt fast sådana standardfotplattor i övriga bilar (har tre i belgien och en i Sverige - men vi är tre som kör). Bilen i sverige är en 1988 Mazda b2000 pickup, lite rostig men går bra. Handhavandet av iQue är mkt smidigare än med fast inbyggd navigator. Prövade senast den i Lexus SUV vad den nu heter, den är rätt bra, men det fortare att lägga upp en rutt i iQuen och du behöver inte sätta dig i bilen för att göra det. En mkt bra grej med iQuen är att du zoomar in och ut med en liten räfflad ratt på vä sida, det kan du göra med känseln och hålla blicken på vägen.
Bilhållaren kan både vridas och vinklas vilket kan behövas för att få bort reflekterade ljusa föremål som ett solbelyst fönster eller en vit t-shirt. Det kan du inte göra med en fast monterad skärm.


Som enbart handheld är det sämre som jag rapporterat. Men jag har just fått Sarantelantennen, quadrifilar med 20 dB förstärkning, väger 14 gram. Hela antennen inkl förförstärkare är 50 mm lång. Förstärkaren är 15 mm bred och 6 mm tjock, antennknoppen är 25 mm lång och tio mm i diameter så den kan man lätt ansluta till iQuen utan att bära den på kroppen utan bara ha den ngra cm bortom iquen för att komma utanför värsta störfältet. Jag har beställt en 10 cm lång koaxialkabel med mcx-hane i vardera änden, hoppas få den om ett par dar och då kan jag berätta hur det går. Går det Ok så är hela ique projektet i hamn för min del, bra PDA, vilket jag behöver, plus bilnavigator vilket jag också behöver (det är svårt att hitta i Bryssel) och jag vill ut på småvägar i Sverige. Dessutom tillgång till sjökort och rasterkartor alt satellitfoton på en suverän skärm.

OK, internet kommunikation är fortfarande inte smidigt. Men du kan ansluta mobiltelefon via seriekabel eller IR. Ngn riktigt bra browser har jag inte sett än, och den bör dessutom gärna funka i landscape mode (dvs med iQuen liggande så man kan läsa på längre rader). Men jag tror det kommer, snarare förr än senare. Som du ser på http://www.pdastreet.com kommer det nya grejor nästan varje dag.

Även om jag inte håller på med geocache så vill jag att den ska funka i skogen som handhållen. Förhoppningsvis ska det gå bra med den nya antennen. Själva mottagaren förefaller funka mkt bra. Det aluhölje från proporta som jag beskrev tidigare funkar bra. Ska jag ur bilen är det enklare att lägga iquen i fordralet och stoppa det i jackfickan än att trycka ned iquen i ett bälteshängt hölje.

Men till slut inställer sig en tvekan. Den här grejen kan man använda till så mycket och ladda in så mycket viktig info i att man undrar om man verkligen ska knalla omkring i skogen osv med den och riskera att snava, tappa den eller att den går fölorad på något annat sätt. man kan ju ocksåha företagsinfo eller annan konfidentiell information i. Sk man verkligen samla alla äggen i en korg även om korgen är stor? själv behåller jag Tungsten T som uppdaterad backup PDA. jag synchar inte över infon mellan ique och tungsten utan kör bara i palm desktop, kopierar adr, datebook, memo och todo från iquens till Tungstens folder. De kan synchas i samma usb-laddare, dock under olika användarnamn. palm m500 tillbehör funkar också bra. Det går dessutom lätt att byta från Graffiti två tillbaka till ursprungliga graffiti eller använda tealscript så man kan designa sin egen teckenuppsättning för båda.

Man kan också tänka sig att man skiljer upp grejorna i en hobbyapparat och en jobbapparat. Det kan t t ex vara tungsten T3 + en ique. ipaq kan också vara aktuell men jag såg att san disk ska komma med ett wifi SD kort och då minskar ipaqens attraktionskraft.

Dagens sanning kommer inte att vara nästa veckas sanning. Får se hur det blir.

hejonas



[Ändrat av jonasolof 2003-10-08 kl 00:15]
 
varning

Resonemanget att köpa ique i USA byggde på att man fick City Select Europa billigt. Men priset 75 USD är nys, företaget som annonserade tar inte beställningar enl uppgift av de som försökt.

Räkna med ett par tusenlappar för programmet.

Jonas
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
goranwi iQue - Köpa nu eller vänta? Navigering 36
Dan B Köpa begagnad karta till Garmin Navigering 4
tholedo Garmin GPSMAP 66i - Frågor - Köpa? Navigering 10
Headheretic Köpa 10 st Dakota 20, men kartor då? Navigering 7
Kniv-Hasse Vad skall jag köpa för GPS? Navigering 20
amkarl Var köpa Utekartan i Örebro? Navigering 4
niklaz Min Vista HCx dog - köpa nya eTrex 30 istället? Navigering 8
Gun-valld Köpa beggad Garmin Pro/V2 Navigering 2
lortopalt Köpa ny GPS Navigering 27
Rob1 Vilken GPS skall jag köpa ?? Navigering 27
posterberg Köpa Oregon 550 med eller utan t Navigering 9
idka Köpa gps Navigering 1
periskop Var köpa Suunto-kompass? Navigering 2
pelka köpa fjällkarta över norge? Navigering 9
glasmästarn Vad ska jag köpa för GPS Navigering 8
villaforever Ska köpa garmin Navigering 6
rascar Köpa Garmin i New Yourbutik? Navigering 6
Skipper_ Vilken karta skall man köpa för att det skall se ut på GPSen som hitta.se Navigering 6
annokjell Köpa CN NT2008? Navigering 6
ekis Var köpa Garmin Metroguide senaste ver (v10)? Navigering 5
Sado Köpa Garmin GPS 18 PC 5Hz Navigering 0
emil.s Köpa GPS, men vilken? (eTrex Vista VS 60Cx) Navigering 5
simsone Garmin 60CSx eller 76CSx vad ska jag köpa? Navigering 9
frostic Vart kan man köpa en världskarta? Navigering 2
Totteman Vad ska man köpa? Navigering 0
niking Microsoft vill köpa Garmin Navigering 9
Vandrare Var köpa cykelhållare Garmin 60? Navigering 5
PecaMTB Köpa Gramin i USA Navigering 13
frni Uppgradera CitySelect v.6 till v.9 Var köpa? Navigering 3
stefanwetterstad Är det omöjligt att köpa norsk topokart i Sverige? Navigering 2
Ollebolle Köpa GPS i USA... Navigering 5
HMR Köpa GPS till MC? Navigering 12
Surjamten Var köpa GPS i Toronto? Navigering 0
mipert Måste jag köpa stadskartan till min Garmin Legend cx? Navigering 7
fswede Köpa Gps i USA med "rätt" baskarta Navigering 6
magnusv Köpa GPS Navigering 23
Jozze72 Vart köpa GPS? Navigering 13
melko Sjökort för västkusten i 60CSX - vad köpa? Navigering 3
lipstick köpa quest2 eller 60csx? Navigering 33
chlg70 Köpa 60 CSX i Singapore?? Navigering 3
rija Köpa GPS i USA Navigering 9
SkogsCalle Garmin 60CSx finns nu att köpa i Sverige Navigering 9
Mr H. Köpa bärbar GPS-mottagare Navigering 12
Mi Köpa beg gps eller ej? Navigering 12
grönis Vilken magellan gps ska man köpa? Navigering 5
Ont Köpa GPSn Navigering 1
_age_ CF GPS är det värt att köpa det? Navigering 0
tommy_b Köpa GPS Navigering 11
niklaz Köpa från aspidshop.com Navigering 18
thoand Köpa Garmin från Spanien Navigering 4

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.