Vad ska jag köpa för GPS

Jag har tänkt att köpa en gps men vet inte riktigt vad jag ska köpa.jag har funderat på garmin eTrex Vista HCx,oregon? eller 60CSx men jag vill ha en bra och tydlig skärm,
Jag kommer att använda den till fjällvandring och i tät skog.
Tacksam för tipps
 
Alla tre som du räknat upp bör fungera bra för fjällvandring och i tät skog så det är en smaksak vilken du väljer. Om du tror att du kommer att använda den för andra ändamål framöver så kan det vara bra att tänka på följande:

eTrex Vista HCx har ingen seriell NMEA-utgång och är därför inte lika bra i en båt som de övriga eftersom den inte kan kopplas ihop med andra marininstrument

Oregon är bättre för geocaching än de övriga då den stöder geocaching.com GPX-filer med beskrivningar, loggar, ledtråd m.m.

Oregons skärm har sämre kontrast i starkt solljus jämfört med de övriga.

Örjan
 
Om jag har fattat rätt så är det väl en förprogrammerad karta som skiljer mellan 300 och 400T.

Så vill du ha en karta i 1:100 000 över EU så kan det väl vara värt en slant extra.

Sen kan det väl vara värt att fundera på vilken modell som drar mest batteri, vet inteegenskaperna för pekskärmen.

En 60Csx har ju även en barometrisk höjdmätare om ett något lägre pris lockar.
 
Senast ändrad:
Har nu kollar lite mera på dessa gps.Oregon tycker jag blir för dyr.Så det blir en eTrex Vista HCx eller 60CSx
vad är för och nackdelar med dessa.vilken ska man köpa
 
Har nu kollar lite mera på dessa gps.Oregon tycker jag blir för dyr.Så det blir en eTrex Vista HCx eller 60CSx
vad är för och nackdelar med dessa.vilken ska man köpa

Hej!

Vista har väl lite bättre batteritid, men också lite mindre skärm (hänger antagligen ihop..?). Annars så lär menyer och finesser vara likvärdiga, Knappsystemet att styra de olika menyerna med lär också vara lite mer användarvänligt på 60 CSx . Vista är också lite mindre rent fysiskt, vilket ju kan vara bra om den ev. ska få plats i en ficka. Mottagningen lär vara likvärdig. Prisbilden vet jag inget om.

Själv har jag en 60 CS (föregångaren till 60 CSx) sen 2004 och är givetvis "färgad" av den, och nöjd! Skulle inte vilja ha en GPS med mindre skärm än den, men det hänger nog på hur bra syn man har också. Jag använder normalt läsglasögon, men har ändå inga problem med min 60 CS utan glasögon.

Mvh!
 
Har själv en Vista HCx. Valde den för att den är liten och smidig, är billigare än de övriga och har ljusstark skärm.

Det jag saknar på Vistan är något större skärm. Speciellt vid användning på båt är skärmen för kort på höjden för att man skall få överblick över vart man är på väg. Och dessutom är den inte så bra för geocaching som Oregon. Både Vista och 60Csx saknar nämligen möjlighet att knyta långa kommentarer till egna intressepunkter (POI) vilken gör dessa GPS:er sämre för geocaching.

Om du egentligen vill ha Oregon men tycker den är för dyr kan du kanske nöja dig med den enklaste modellen Oregon 200 som saknar kompass och barometrisk höjdmätare? Jag har kompass och barometrisk höjdmätare i min Vista men tycker inte att de fungerar så bra ändå.

Om du har möjlighet att titta på GPS:erna i verkligheten först så gör det. Då får man mycket bättre känsla för storlek m.m.

Örja
 
Nu tänker jag göra det lite besvärligt för dig ;)

Jag har nyligen börjat med geocaching och när jag var ute i söndags fick jag nytta av den inbyggda elektroniska kompassen i min Vista HCx. När jag stod stilla och funderade på var cachen kunde vara så var kompassen väldigt bra att ha för den pekade mot målet. Detta var nog första gången som jag haft verklig nytta av kompassen i GPS:en. Så skulle jag köpt en ny GPS idag skulle jag trots allt nog valt den dyrare varianten med kompass.

Har hört mycket dåligt om ljusstyrkan på Oregon så jag skulle inte välja den om jag inte fick möjlighet att se med egna ögon hur skärmen är i solljus. Använder min GPS även på båten och på sjön är det nästan alltid väldigt ljust så det är viktigt för mig att det går att se på displayen i starkt ljus.

Örjan
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
simsone Garmin 60CSx eller 76CSx vad ska jag köpa? Navigering 9
Mezzner Vad ska jag köpa för kartor till min 60CS? Navigering 6
Ont Vad ska jag köpa för gps? Navigering 3
bekkis Vilken GPS ska jag köpa? Navigering 44
MikeMike GPS, vad ska jag köpa? Navigering 2
sofus81 Nyköpt Garmin etrex 30- vilken karta ska jag ha? Navigering 12
isola92 Vilken GPS ska jag välja? Navigering 10
Winstar Ska jag välja 60C eller 60CS?? Navigering 11
PalleC Vad ska jag betala för en Garmin GPS 12 ? Navigering 7
Marzocchi Vilken GPS ska jag ha? Navigering 46
Kalle.it NORGE 1:50000, vilket Position Format ska jag använda? Navigering 4
pertan Hjälp vilken gps ska jag ha. Navigering 1
Vilken ska jag välja? Navigering 5
Vilken ska jag välja? Navigering 0
johnliungman Vad ska vara upp på en karta på en skylt Navigering 29
pärra1 Vad ska GPS:n stå på Waas eller normal Navigering 8
villaforever Ska köpa garmin Navigering 6
Totteman Vad ska man köpa? Navigering 0
Wild Spirit Vad ska man välja? Navigering 2
ALj Hur långt före kameran ska man varna? Navigering 26
jonasolof Styra vart karta ska hamna i 60Cx Navigering 10
jonasolof off topic: var lägga bilder som ska länkas? Navigering 6
grönis Vilken magellan gps ska man köpa? Navigering 5
DTM Hur ska en GPS mottagare vara placerad i bil? Navigering 8
Winstar Hur ska man ställa in.... Navigering 4
6904 Vilken gps ska man köpa Navigering 4
marcuslundmark GPS i england nu ska det bli av men varifrån? Navigering 23
AspenXTR Ska man skratta eller gråta ? Navigering 13
Po Vilken GPS-mottagare ska man köpa? Navigering 8
Jacken Ska du sälja din Garmin 12 ? Navigering 0
parant Vilken nordreferens ska man välja ? Navigering 0
HasseQ Vilken GPS skall jag ha ? Navigering 25
majjen Hur hittar jag denna position? Navigering 4
majjen Hjälp! Vad gör jag för fel? Navigering 3
wima Skriva ut kartan själv- bra idee, men hur får jag den vattentät? Navigering 28
Josiaab Har 157olika Koordinater som jag vill föra över från dator till gps Navigering 2
Kniv-Hasse Vad skall jag köpa för GPS? Navigering 20
Rob1 Vilken GPS skall jag köpa ?? Navigering 27
qwater Vilken gps skall jag ha? Navigering 2
mipert > Någon som jobbar med ArcGIS och kan ge mig lite stöd?, Jag behöver få lite koll på Navigering 6
joa_bj Var hittar jag rastplatser som POI's till Garmin Navigering 2
Enicar GPS SW 2.90 var hittar jag den? Navigering 4
gundj Nu väntar jag pâ skogsversionen. Navigering 0
mipert Måste jag köpa stadskartan till min Garmin Legend cx? Navigering 7
375hh Hur får jag kurs på min Garnmin 60csx? Navigering 15
ewab Till alla som svarat på:Hjälp!! jag kan inte välja GPS Navigering 0
ewab Hjälp!! jag kan inte välja GPS Navigering 9
graylingfisher Hur mycket kartmaterial rymmer jag i Quest2 Navigering 2
whypoint Kan jag använda City Select Europe v6 i två GPS:er? Navigering 1
Andis Var köper jag Garmin 60CSx billigast inom EU? Navigering 35

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.