Köpa GPS

Hej.
Har precis upptäckt förträffligheten med GPS, är därför på G att köpa en.

Jag letar efter en bärbar som är vattentät men som också går att ha med i bilen, dvs klarar detaljerade Europakartor. Finns det såna GPS:er??

Tack på förhand.
 
tommy_b; sa:
Jag letar efter en bärbar som är vattentät men som också går att ha med i bilen, dvs klarar detaljerade Europakartor. Finns det såna GPS:er??
Javisst. Garmin eTrex Legend/Vista C, GPSMAP60C/CS, GPSMAP76C/CS och Quest är alla handhållna, vattentäta (eller snarare väderskyddade) och kan hantera detaljerade vägkartor och dessutom göra autorutt (d.v.s. själv räkna ut vägval som är lämpliga för att komma till målet) vilket är ett stort framsteg vid användning i trafik. Detta är bara de nyaste modellerna från den största tillverkaren som uppfyller det du berättar om men t.ex. Magellan har också alternativ även om de nuvarande verkar ha lite sämre autoruttfunktion än Garmin så valet beror på vad du värderar mest.

Länkar:
http://www.garmin.com/
http://www.magellangps.com/en/

En sida med mycket bra information är denna:
http://gpsinformation.net/
 
PR; sa:
Magellan har också alternativ även om de nuvarande verkar ha lite sämre autoruttfunktion än Garmin så valet beror på vad du värderar mest.

Fungerar Magellans autorutt sämre än Garmins, eller vad menar du? Långsammare eller sämre rutter?

Nu finns ju deras direct route till försäljning efter vad jag förstått. Priset är väl relativt mycket bättre.
 
måste interagera med Magellan

Jag har inte skaffat mjukvaran själv men det verkar som att man får trycka <goto> för att räkna om en rutt med Magellans handhållna om man t ex svängt fel.

Man får hoppas att de fixar det i firmware eller nå't.
 
matbj; sa:
Fungerar Magellans autorutt sämre än Garmins, eller vad menar du? Långsammare eller sämre rutter?
Eftersom Magellans handhållna inte gjorts med tanke på autorutt från början utan DirectRoute är något man snott ihop i efterhand är det inte så konstigt om de har begränsningar relativt Garmin som haft handhållna specifikt gjorda för autorutt i drygt tre år nu. Jag har inte använt DirectRoute men efter vad jag förstått så har den inte automatisk omräkning av rutten vid avvikelse (i mina ögon en nödvändighet på ett seriöst vägnavigationshjälpmedel) och kan heller inte göra autorutt på grundkartan. Det sistnämnda lär inte vara något problem om man har stort minneskort i en Meridian men i en SporTrak måste det vara en klar nackdel. Enligt http://gpsinformation.us/DirectRoute/DirectRoute.html
verkar inte ren processorprestanda vara dålig men jag antar att det ändå är någon hårdvarubegränsning som förhindrade att man la in automatisk ruttomräkning.

Min slutsats är att DirectRoute säkert är ett lyft för den som redan har en Magellan men att de åtminstone inte som autoruttenheter kan mäta sig med Garmin som dessutom nu har fördelen av att vara en generation nyare.
 
Jag har haft Direct Route sen det kom ut (juli tror jag). Jag upplever det som helt suveränt, att trycka på GoTo är en smal sak om man kör fel. Det är ju inte som att man trycker ett par ggr per minut (snarare 1 gång varannan resa kanske). Finns inget att anmärka på.
 
händerna på ratten!

Ingen egen erfarenhet av Garmin eller Magellans autorute funktioner, jag använder Destinator 3 på iPAQ. Av trafiksäkerhetsskäl måste man nog kräva att programvaran på samma sätt som i Destinator automatiskt räknar om hur man ska köra till målet om man råkar missa en avfart. Att i exempelvis på Essingeleden i rusning börja leta efter knappar för att räkna om hur man ska nå målet verkar livsfarligt!!!

Tungan rätt i munnen, händerna på ratten och ögonen på vägen...

MVH/Christer
http://www.clover.se
 
Re: händerna på ratten!

stigvig; sa:
Ingen egen erfarenhet av Garmin eller Magellans autorute funktioner, jag använder Destinator 3 på iPAQ. Av trafiksäkerhetsskäl måste man nog kräva att programvaran på samma sätt som i Destinator automatiskt räknar om hur man ska köra till målet om man råkar missa en avfart. Att i exempelvis på Essingeleden i rusning börja leta efter knappar för att räkna om hur man ska nå målet verkar livsfarligt!!!

Tungan rätt i munnen, händerna på ratten och ögonen på vägen...

MVH/Christer
http://www.clover.se


Jag vet inte hur du kör bil, men jag kan i alla fall höja och sänka volymen på stereon (jag gör det flera ggr per färd). Det tycker inte jag verkar livsfarligt!!! Det gör nog inte du heller? Jag som sagt trycker bara en gång då och då på "GoTo"-knappen, jag behöver inte leta. Om man inte kan släppa en hand från ratten i 3 sekunder skall man inte ha körkort!!!
Jag får nog hålla mig undan från Stockholms vägar om du åker omkring där med ett krampaktigt tag i ratten och inte vågar släppa den samma för ett par sekunder. Dessutom är de flesta bilarna manuellt växlade.

Det är givetvis en fördel om programmet räknar om vägen själv, men det är väl för guds skull inget problem att trycka på en knapp?
 
inte så bokstavligt menat...

Vad jag menar är att jag rekommenderar att man sköter navigationsplaneringen medan man står still. Tyvärr ser man dom som har mobilen klämd mot ena axeln, PDA eller almanacka i ena handen och drar ner ljudet på stereon med andra handen samtidigt som de styr med knäna.

Med Destinator 3 beöver jag inte ens "aktivt" titta på kartbilden för att följa navogationsanvisningar. Personligen väljer jag inte så ofta Destinators trevliga kvinnoröst som talar om hur jag ska köra, det blir mest om trafiksituationen är mycket stökig. Normal inställning för mig är att ha "blinkande skärm" på PDAn då får jag förvarning inför avfarter och rondeller. Missar man en avfart eller väljer att åka en annan väg en programmet föreslår så räknar den om rutten automatiskt.

MVH/Christer
http://www.clover.se

PS Jag kör cirka 3500 mil per år så jag ser en del otyg./DS
 
lite större skärm...

Köpte GPS nyligen med avsikt att kunna använda både på sjön & i bilen. Jag fastnade för Garmin 276C då den har betydligt större skärm än de andra uppräknade modeller. Den fungerar väldigt bra och jag skulle inte vilja ha mindre skärm, varken på sjön eller i bilen! Däremot är den lite' större men fortfarande bärbar...

/Jonas
 
Re: inte så bokstavligt menat...

stigvig; sa:
Vad jag menar är att jag rekommenderar att man sköter navigationsplaneringen medan man står still. Tyvärr ser man dom som har mobilen klämd mot ena axeln, PDA eller almanacka i ena handen och drar ner ljudet på stereon med andra handen samtidigt som de styr med knäna.

Med Destinator 3 beöver jag inte ens "aktivt" titta på kartbilden för att följa navogationsanvisningar. Personligen väljer jag inte så ofta Destinators trevliga kvinnoröst som talar om hur jag ska köra, det blir mest om trafiksituationen är mycket stökig. Normal inställning för mig är att ha "blinkande skärm" på PDAn då får jag förvarning inför avfarter och rondeller. Missar man en avfart eller väljer att åka en annan väg en programmet föreslår så räknar den om rutten automatiskt.

MVH/Christer
http://www.clover.se

PS Jag kör cirka 3500 mil per år så jag ser en del otyg./DS

Sådana dårar kommer ju alltid att finnas. Är man en sådan spelar det ju ingen roll om man har automatisk omräkning eller ej.
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Kniv-Hasse Vad skall jag köpa för GPS? Navigering 20
lortopalt Köpa ny GPS Navigering 27
Rob1 Vilken GPS skall jag köpa ?? Navigering 27
idka Köpa gps Navigering 1
glasmästarn Vad ska jag köpa för GPS Navigering 8
Sado Köpa Garmin GPS 18 PC 5Hz Navigering 0
emil.s Köpa GPS, men vilken? (eTrex Vista VS 60Cx) Navigering 5
Ollebolle Köpa GPS i USA... Navigering 5
HMR Köpa GPS till MC? Navigering 12
Surjamten Var köpa GPS i Toronto? Navigering 0
fswede Köpa Gps i USA med "rätt" baskarta Navigering 6
magnusv Köpa GPS Navigering 23
Jozze72 Vart köpa GPS? Navigering 13
rija Köpa GPS i USA Navigering 9
Mr H. Köpa bärbar GPS-mottagare Navigering 12
Mi Köpa beg gps eller ej? Navigering 12
grönis Vilken magellan gps ska man köpa? Navigering 5
_age_ CF GPS är det värt att köpa det? Navigering 0
Ont Vad ska jag köpa för gps? Navigering 3
Store Erfarenhet av köpa GPS från USA? Navigering 0
JohanPerLinder Köpa Garmin GPS i USA? Billigt! Navigering 5
slangbellan Köpa GPS Plotter i USA? Navigering 6
Östanhol Köpa GPS i USA Navigering 5
6904 Vilken gps ska man köpa Navigering 4
bekkis Vilken GPS ska jag köpa? Navigering 44
MikeMike GPS, vad ska jag köpa? Navigering 2
Christer.Holmstrom Köpa Garmin GPS (ex. Etrex Vista) i Sverige Navigering 16
Tärnan Billigare att köpa GPS i England. Nackdelar ??? Navigering 3
leonsson Köpa GPS i USA Navigering 13
EdgeX Köpa GPS? Navigering 1
tremula varför köpa gps? Navigering 19
mrhandley Nybörjare vill köpa GPS Navigering 6
Solomannen KÖPA GPS I USA?! Navigering 6
lami Skall jag köpa en GPS? Navigering 17
fms504 Köpa GPS i USA? Navigering 5
Po Vilken GPS-mottagare ska man köpa? Navigering 8
Jojje2 köpa/sälja GPS Navigering 4
Östanhol Köpa GPS Navigering 4
Vilken GPS skall jag köpa? Navigering 1
Dan B Köpa begagnad karta till Garmin Navigering 4
tholedo Garmin GPSMAP 66i - Frågor - Köpa? Navigering 10
Headheretic Köpa 10 st Dakota 20, men kartor då? Navigering 7
amkarl Var köpa Utekartan i Örebro? Navigering 4
niklaz Min Vista HCx dog - köpa nya eTrex 30 istället? Navigering 8
Gun-valld Köpa beggad Garmin Pro/V2 Navigering 2
posterberg Köpa Oregon 550 med eller utan t Navigering 9
periskop Var köpa Suunto-kompass? Navigering 2
pelka köpa fjällkarta över norge? Navigering 9
villaforever Ska köpa garmin Navigering 6
rascar Köpa Garmin i New Yourbutik? Navigering 6

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.