Köpa Gramin i USA

Hej,
jag undrar om någon har erfarenhet av att köpa en GPS i USA. Tittade på nätet (www.gpscity.com) och ser att en Garmin 60MAPCSx kostar omkring 2500:- istället för över 4000:- i Sverige.

Vilka nackdelar och ev. fördelar har ni identifierat?

Per
 

avslutad210712

Gäst
Oj nu tänker jag vara sådär elak som en del som varit för länge på utsidan kan vara men använd sök-funktionen för det här ämnet är nog ett av de allra mest debatterade här på utsidan :)
 
avslutad210712; sa:
Oj nu tänker jag vara sådär elak som en del som varit för länge på utsidan kan vara men använd sök-funktionen för det här ämnet är nog ett av de allra mest debatterade här på utsidan :)

Hej Björn,
ber om ursäkt. Var lite för snabb med att starta denna länk. Har en kompis som är i USA och fick ett infall att få ett snabbt svar.
Glömde det mest naturliga att söka först.
Se det som nybörjarovana.
Tack fö påpekandet
mvh
Per
 

avslutad210712

Gäst
PecaMTB; sa:
avslutad210712; sa:
Oj nu tänker jag vara sådär elak som en del som varit för länge på utsidan kan vara men använd sök-funktionen för det här ämnet är nog ett av de allra mest debatterade här på utsidan :)

Hej Björn,
ber om ursäkt. Var lite för snabb med att starta denna länk. Har en kompis som är i USA och fick ett infall att få ett snabbt svar.
Glömde det mest naturliga att söka först.
Se det som nybörjarovana.
Tack fö påpekandet
mvh
Per

Inte behöver du be om ursäkt.

Nackdelarna som snabbast:

Inte europeisk baskarta. Ingen garanti i Sverige men det verkar gå bra att vända sig till Garmin i England. Troligen bara ett års garanti jämfört med tre års om du köper i Sverige.

Vet inte om jag kommer på några fler nackdelar men de har troligen diskuterats tidigare.

Kan nämna att jag själv köpte en 60Cs när den var ny och trots att jag betalade både frakt, moms och tull så tjänade jag ungefär 2000:- mot att köpa den i Sverige. Min arbetskompis som hade en kompis på besök i USA tjänade en dryg tusenlapp till. Så frågar du mig så är svaret - köp.
 
Baskarta

Nuförtiden så finns det europeisk baskarta att ladda ned som freeware (om man nu mot förmodan skulle känna att man behöver en sån...) ;)

Länk: http://www.geodude.nl/gps/index.php



Finns även en patch som gör att man kan få välja vilket menyspråk som man vill ha i sin GPS.

Enda som kan vara "krångligare" är att behöva skicka till UK om det mot förmodan skulle vara något fel, men i praktiken är ju inte det svårare än att skicka till Sportmanship här i Sverige.
Så min slutsats baserat på egna värderingar är köp!
[Ändrat av BJK 2007-04-28 kl 15:20]
 
Hej,
tack för er respons. Det mesta verkar man kunna ornda till om det skulle behövas.
JAg tror inte att jag kommer att behöva basemap eller svenska menyer men det kan vara roligt att få till.
Ska köpa Friluftskartan Pro här i Sverge i alla fall.

Som sagt, är jag ny på Utsidan men jag är mycket nöjd med alla informativa trådar om Navigering.
Internet när det är som bäst skulle jag viöja säga.
Har nu tillbringat några timmmar med att läsa och följa trådar och det finns ju otroligt mycket information att läsa om.
mvh
Per
 
Kanske inte helt aktuell tråd men jag fortsätter här ändå!

Jag har en 60 CS. Om jag köper city navigator, hur mycket kartor får det plat på det inbyggda minnet? Knappast någon större del av europa eller?

Sen är det ju det där med US modellen som jag har. Har hört att det ska vara till nackdel om man vill ha kartor som city navigator. (pga sämre täckning misstänker jag) Hur är det med det?

Såg iofs länken till sidan där man kan ladda in Europeisk baskarta. Funkar det? Någon som testat?

Maua
 
Maua; sa:
Jag har en 60 CS. Om jag köper city navigator, hur mycket kartor får det plat på det inbyggda minnet? Knappast någon större del av europa eller?
Nej, bara en del av Sverige. Jag har inte aktuell karta i datorn så jag kan inte ge något exempel just nu.

Sedan kanske du skall ställa dig frågan om du speciellt ofta sitter och inte har en aning om i vilken del av Europa du kommer att befinna dig dagen efter? Visst är det bekvämt att ha alla kartor förladdade men det har gått lite hysteri i detta att man ständigt och jämt måste ha alla världens kartor inladdade. Det verkliga behovet är ju egentligen bara de kartor som du kommer att använda innan nästa gång du kommer till datorn och kan ladda in kartorna du behöver framöver. Med USB tar det inte många minuter att ladda in dem.
Sen är det ju det där med US modellen som jag har. Har hört att det ska vara till nackdel om man vill ha kartor som city navigator. (pga sämre täckning misstänker jag) Hur är det med det?
Nej, det är just när du har en detaljerad karta (t.ex. CityNavigator) inladdad för aktuellt område som behovet av europeisk grundkarta minskar drastiskt. Den enda gången du använder grundkartan med CityNavigator inladdad är om du zoomar ut riktigt ordentligt för att få överblick över ett stort område, annars används den detaljerade kartan.

Om du däremot INTE har detaljerad karta inladdad för området du befinner dig i så kan du ha viss nytta av rätt grundkarta.

Den som har begränsat minne och är borta länge från datorn (så att man inte kan ladda in tillräckligt med kartor för resan) kan då ladda in detaljerade kartor över de ställen där man planerar att stanna till, men spara minne genom att navigera på grundkartan i områden där man bara snabbt passerar. Om man färdas på större vägar får man då en hygglig navigeringshjälp av grundkartan men kan använda den detaljerade kartan för att hitta adresser eller hotell på de ställen där man har störst detaljnavigeringsbehov.
[Ändrat av PR 2007-05-24 kl 13:37]
 
Tack så mycket för svaret!

Det var väl ungefär dom svaren jag räknade med att få. Eftersom jag letar efter en lösning att ha på motorcykeln och planerar att åka genom europa inkl. norge så hade det varit bra att få med så mkt kartmaterial som möjligt.
Hmm lurigt det här!

Jag har öven letat efter en lösning för att kunna använda min handdator på hojjen men den är ju som bekant inte vattentät och det är ett krav. Skulle vilja ha någon form av vattentät förvaring med möjlighet att kunna ha batteriladdare ansluten. De flesta vattentäta påsar har ju rullförslutning vilket omöjliggör att man har sladdar kopplade till PDA:n
Om någon har smatra idér runt detta får ni gärna dela med er.
Touratech har en variant av vattentätt fordral till PDA med utfällbar antenn, men pga av att dragkedjan i botten är en envägskedja som slutar på sidan av fordralet så kan jag inte ha laddsladden i alla fall. Jag blir så trött!
Anledningen till att jag gärna skulle använda PDA:n är att jag gillar mjukvaran till den och vet att den fungerar mkt bra.
Otterbox går bort pga storlek samt att även dom saknar genomföringar för sladdanslutningar.
Det enda jag hittat som någorlunda uppfyller mina krav är ett kartfordral man spänner fast på tanken. Det är inte helt optimalt då jag måste titta mig i knät mer eller mindre för att se GPS:en.

Maua
 
Ska du åka en längre sträcka med en terrängnavigator på motorcykeln, då ska du ha en X-modell, alltså en som tar minneskort. I en 60 CSx kan man pillra in 2 GB. Än så länge räcker det för hela Europakartan, även om den blir större för varje version.

Men ska det vara till motorcykel och bil och inte promeneras i skogar med är Zumo bättre. Ska det vara till motorcykel och lite bil men även promeneras i skogar med är Quest bättre.
Ska det promeneras i skogar, åkas med båtar, letas geocachar och ibland åkas motorcykel och kanske bil, då kan 60 CSx låta rimligt.
Bäst är naturligtvis att låta 60 CSx stanna i skogen, ha en 420 i båten och en Zumo på hojen och i bilen. Rätt Trisslott, så är det inga problem.

Just det, har man inte rätt baskarta och ska panorera kartan en längre sträcka, varvid man alltså zoomar ut bra för att få överblicken, då blir det mycket segare att göra det. I brist på rätt baskarta använder GPS:n nämligen den detaljerade kartan även till detta. Då den innehåller ofantligt mycket mer, som ska sållas igenom, tar det längre tid att panorera. Detta märks framför allt på gamla "motorsvaga" modeller som eTrex Vista (utan fler bokstäver).

Anders
[Ändrat av apersson850 2007-05-24 kl 16:37]
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Dan B Köpa begagnad karta till Garmin Navigering 4
tholedo Garmin GPSMAP 66i - Frågor - Köpa? Navigering 10
Headheretic Köpa 10 st Dakota 20, men kartor då? Navigering 7
Kniv-Hasse Vad skall jag köpa för GPS? Navigering 20
amkarl Var köpa Utekartan i Örebro? Navigering 4
niklaz Min Vista HCx dog - köpa nya eTrex 30 istället? Navigering 8
Gun-valld Köpa beggad Garmin Pro/V2 Navigering 2
lortopalt Köpa ny GPS Navigering 27
Rob1 Vilken GPS skall jag köpa ?? Navigering 27
posterberg Köpa Oregon 550 med eller utan t Navigering 9
idka Köpa gps Navigering 1
periskop Var köpa Suunto-kompass? Navigering 2
pelka köpa fjällkarta över norge? Navigering 9
glasmästarn Vad ska jag köpa för GPS Navigering 8
villaforever Ska köpa garmin Navigering 6
rascar Köpa Garmin i New Yourbutik? Navigering 6
Skipper_ Vilken karta skall man köpa för att det skall se ut på GPSen som hitta.se Navigering 6
annokjell Köpa CN NT2008? Navigering 6
ekis Var köpa Garmin Metroguide senaste ver (v10)? Navigering 5
Sado Köpa Garmin GPS 18 PC 5Hz Navigering 0
emil.s Köpa GPS, men vilken? (eTrex Vista VS 60Cx) Navigering 5
simsone Garmin 60CSx eller 76CSx vad ska jag köpa? Navigering 9
frostic Vart kan man köpa en världskarta? Navigering 2
Totteman Vad ska man köpa? Navigering 0
niking Microsoft vill köpa Garmin Navigering 9
Vandrare Var köpa cykelhållare Garmin 60? Navigering 5
frni Uppgradera CitySelect v.6 till v.9 Var köpa? Navigering 3
stefanwetterstad Är det omöjligt att köpa norsk topokart i Sverige? Navigering 2
Ollebolle Köpa GPS i USA... Navigering 5
HMR Köpa GPS till MC? Navigering 12
Surjamten Var köpa GPS i Toronto? Navigering 0
mipert Måste jag köpa stadskartan till min Garmin Legend cx? Navigering 7
fswede Köpa Gps i USA med "rätt" baskarta Navigering 6
magnusv Köpa GPS Navigering 23
Jozze72 Vart köpa GPS? Navigering 13
melko Sjökort för västkusten i 60CSX - vad köpa? Navigering 3
lipstick köpa quest2 eller 60csx? Navigering 33
chlg70 Köpa 60 CSX i Singapore?? Navigering 3
rija Köpa GPS i USA Navigering 9
SkogsCalle Garmin 60CSx finns nu att köpa i Sverige Navigering 9
Mr H. Köpa bärbar GPS-mottagare Navigering 12
Mi Köpa beg gps eller ej? Navigering 12
grönis Vilken magellan gps ska man köpa? Navigering 5
Ont Köpa GPSn Navigering 1
_age_ CF GPS är det värt att köpa det? Navigering 0
tommy_b Köpa GPS Navigering 11
niklaz Köpa från aspidshop.com Navigering 18
thoand Köpa Garmin från Spanien Navigering 4
Mezzner Vad ska jag köpa för kartor till min 60CS? Navigering 6
Ont Vad ska jag köpa för gps? Navigering 3

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.