Vart köpa GPS?

Är i färd med att köpa en GPS. Har kollat på Garmins 60 serie, och det lutar starkt åt att det blir en sådan. Men jag har hittat en massa olika produktbeteckningar på dem. 60C, 60CS, 60CSx, 60Cx... Kollade på Garmins sida och trodde att jag skulle kunna jämföra de olika där, men inte då! Är det någon som vet vad som skiljer de olika modellerna åt? Vad jag har förstått så är det bara 60CSx barrometisk höjdmätare och elektronisk kompass. Kan det stämma?

Sen skulle jag gärna vilja veta om ni har några bra tips på var jag kan köpa min GPS utan att behöva lägga ut en förmögenhet. Tjänar man mycket på att köpa den utomlands, och hur funkar det i så fall med garanti m.m?

Tacksam för alla tips och svar... =)
 
Gps

Jag beställde min Garmin 76cs från USA.
Inte ångrat det en enda sekund då man sparar tusenlappar på det!
De med x efter, cx o csx, har jag aldrig hört talas om men det du beskriver är det som skiljer c från cs modellerna!

Kolla in denna länk. Där beställde jag ifrån!

http://www.gpsdiscount.com/

Lycka till!
 

avslutad210712

Gäst
Jozze72; sa:
Är i färd med att köpa en GPS. Har kollat på Garmins 60 serie, och det lutar starkt åt att det blir en sådan. Men jag har hittat en massa olika produktbeteckningar på dem. 60C, 60CS, 60CSx, 60Cx... Kollade på Garmins sida och trodde att jag skulle kunna jämföra de olika där, men inte då! Är det någon som vet vad som skiljer de olika modellerna åt? Vad jag har förstått så är det bara 60CSx barrometisk höjdmätare och elektronisk kompass. Kan det stämma?

Sen skulle jag gärna vilja veta om ni har några bra tips på var jag kan köpa min GPS utan att behöva lägga ut en förmögenhet. Tjänar man mycket på att köpa den utomlands, och hur funkar det i så fall med garanti m.m?

Tacksam för alla tips och svar... =)

Ingen aning om vad en barrometrisk höjdmätare är men min 60CS har både höjdmätare (gissningsvis samma typ som på CSx-serien) och kompass. En av skillnaden mellan X och icke-X är väl att man i X-serien har löstagbara minneskort. Sen har jag för mig att antennen skall vara bättre men har inte brytt mig om att ta reda på skillnaderna i detalj eftersom jag inte tänker byta ut min 60CS riktigt ännu.

Köpte min 60CS för två år sedan från USA och tjänade ungefär 2000:- trots att jag tog in den legalt, dvs betalade både frakt, tull och framförallt moms. Skillnaden är att jag inte har europeisk baskarta och den går inte att byta ut på något enkelt sätt vad jag vet. Spelar dock ingen roll eftersom jag använder mig av friluftskartan och snart också Bluechart och i de kartorna är routingen "inbyggd". Om du däremot vill ha europeisk baskarta får du lov att köpa inom EU. Garantin blir väl den garanti som det ställe du köper den ifrån och du lär få skicka tillbaka GPS'n dit du köpt den ifrån ifall den krånglar. Du kommer inte att kunna skicka in den till Sportsmanship oavsett om du är beredd att betala får reparationen eller ej (om de inte ändrat villkoren sen jag sist kollade). Däremot kan du troligen skicka den till England för reparation och det lär knappast ta så mycket längre tid än att skicka den inom Sverige.

Har säkert bommat något eller kanske tom givit någon felaktig uppgift men i så fall kommer jag att bli rättad fortare än kvickt - tro mig *S*.
 
Antar att C står för Colour. S innehåller höjdmätare och elektronisk kompass. En barometrisk höjdmätare är en höjdmätare som visar vilken höjd den tror att du befinner dig på baserat på det absoluta lufttryck den kan mäta.
För att den ska visa korrekt höjd, antar den att "standardatmosfär" föreligger, d v s att lufttrycket faller med 1 millibar om du rör dig 30 ft (10 m) uppåt samt att lufttrycket är konstant på den position du befinner dig. Givetvis råder inte alltid "standardatmosfär", men det fungerar ganska bra i praktiken under "korta tidsrymder" (d v s då lufttrycket på den plats du befinner dig inte stiger/sjunker p g a "fronter".
För att den ska visa korrekt höjd i absoluta tal, behöver du kalibrera den mot en känd höjd innan du använder den.
Elektronisk kompass är behändig att ha, eftersom en GPS bestämmer riktning genom att jämföra två punkter och därav räknar ut i vilken riktning du rört dig. En konsekvens av detta är att en GPS inte kan visa riktning när du står still. Jag har en GPS Map 60CX som saknar kompass, så jag får använda en kompass i min klocka eller ev vanlig nålkompass när jag står still och behöver få reda på väderstrecken.
SIRF Star III-mottagaren i X-varianten är suverän i skogen och gör att GPS:em nästan alltid har tillräcklig signalstyrka för att hålla reda på din position. Dessutom ger Mikro-SD-kortplasen i X-versionen möjlighet att ha fler kartor i enheten än i "icke-X-versionen".

Sen kan jag med varm hand rekommendera att köpa GPS:en ifrån http://www.jm-teknik.se/. Billigt, vänligt och professionellt bemötande och snabb leverans.

Lycka till,
--David
 

avslutad210712

Gäst
lagerstrom; sa:
Sen kan jag med varm hand rekommendera att köpa GPS:en ifrån http://www.jm-teknik.se/. Billigt, vänligt och professionellt bemötande och snabb leverans.

Gjorde en snabb koll mot det företag där jag köpte från i USA och beställer man därifrån och betalar alla tilläggskostnader (frakt, tull, moms) så blir det inte billigare än jm-tekniks priser så skoj att kunna säga att ett svenkst företag kan konkurera prismässigt. Och med tanke på att leveransen troligen blir snabbare så är det bara fördelar att handla lokalt (läs nationellt). Kan nämna att min GPS tog fyra dagar om jag minns rätt från USA till Arlanda och sen tog det över två veckor upp till Kalix så det tog ungefär 3 veckor att få den levererad.

[Ändrat av avslutad210712 2006-07-11 kl 06:54]
 
Tusen tack för era svar hittills =)

Då har jag lite koll på vad bokstäverna i modellbeteckningen betyder också. I alla fall två av tre. Är det så att S:et står för att den har höjdmätare och elektronisk kompass då tro?

Jag har haft lite funderingar på att köpa den utomlands, men är det som så att den går att köpa här i Sverige till undefär samma pris så är ju det till att föredra. Fördelen är ju även om oturen skulle vara framme och man är tvungen att lämna in den på service. Blir väl lite knepigare om man köpt den tex i USA...

Skall se om jag hittar någon butik här i Göteborg så jag kan få klämma och känna lite på den innan jag bestämmer mig för ett köp!

Tusen tack än en gång.
 
Usa

3132kr kostar en 60csx på gpsdiscount med dagens valutakurs i Usa.
Det e med frakt. Tilkommer gör ju tull osv.
Nog tycker jag de blir billigare än jm-teknik!
Men de e ju upp till var o en.
Jag kulle definitivt välja en csx i dagens läge.
Priset skiljer så lite.
Problemet blir att batterieåtgången blir ngt högre!
Dock kan man ställa in detta på gps:en genom att stänga av visa funktioner!
 
Moms

Har faktiskt ingen aning. För mig drog de ca:500kr
Hur de kom fram till det vet jag ej men de va både tull och moms med i det.
Kolla med posten. Jag tror de har koll på det!
 
Någon som vet vilken som är den absolut minsta (och helst billigaste) GPS:en? (nä, jag tänker inte köpa en Suunto X9 för 6000:- även om det skulle va coolt att ha...) Vill mest ha som en liten säkerhet för att få mina positioner om jag helt går bort mig.... :)
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
frostic Vart kan man köpa en världskarta? Navigering 2
xyz123 Vart skall köpta kartor? Navigering 13
HotellKantarell Vart ligger hotell kantarell? Navigering 13
Tobias.Åsman Vart får man tag på kartor för utskrift? Navigering 14
Tony-Avesta Vart anmäler man felaktigheter i kartmaterialet? Navigering 6
jonasolof Styra vart karta ska hamna i 60Cx Navigering 10
Garmin Vista Vart hittar man nytto program till Garmin IGUE 3600 Navigering 4
tobbeX Vart kan man finna Bluechart Atlantic V7.0? Navigering 14
GilbertK Vart hittar man billigaste City Select Europe 6.0?? Navigering 0
Vart får man tag i eTrax Summit någonstans i Sverige???? Navigering 2
Dan B Köpa begagnad karta till Garmin Navigering 4
tholedo Garmin GPSMAP 66i - Frågor - Köpa? Navigering 10
Headheretic Köpa 10 st Dakota 20, men kartor då? Navigering 7
Kniv-Hasse Vad skall jag köpa för GPS? Navigering 20
amkarl Var köpa Utekartan i Örebro? Navigering 4
niklaz Min Vista HCx dog - köpa nya eTrex 30 istället? Navigering 8
Gun-valld Köpa beggad Garmin Pro/V2 Navigering 2
lortopalt Köpa ny GPS Navigering 27
Rob1 Vilken GPS skall jag köpa ?? Navigering 27
posterberg Köpa Oregon 550 med eller utan t Navigering 9
idka Köpa gps Navigering 1
periskop Var köpa Suunto-kompass? Navigering 2
pelka köpa fjällkarta över norge? Navigering 9
glasmästarn Vad ska jag köpa för GPS Navigering 8
villaforever Ska köpa garmin Navigering 6
rascar Köpa Garmin i New Yourbutik? Navigering 6
Skipper_ Vilken karta skall man köpa för att det skall se ut på GPSen som hitta.se Navigering 6
annokjell Köpa CN NT2008? Navigering 6
ekis Var köpa Garmin Metroguide senaste ver (v10)? Navigering 5
Sado Köpa Garmin GPS 18 PC 5Hz Navigering 0
emil.s Köpa GPS, men vilken? (eTrex Vista VS 60Cx) Navigering 5
simsone Garmin 60CSx eller 76CSx vad ska jag köpa? Navigering 9
Totteman Vad ska man köpa? Navigering 0
niking Microsoft vill köpa Garmin Navigering 9
Vandrare Var köpa cykelhållare Garmin 60? Navigering 5
PecaMTB Köpa Gramin i USA Navigering 13
frni Uppgradera CitySelect v.6 till v.9 Var köpa? Navigering 3
stefanwetterstad Är det omöjligt att köpa norsk topokart i Sverige? Navigering 2
Ollebolle Köpa GPS i USA... Navigering 5
HMR Köpa GPS till MC? Navigering 12
Surjamten Var köpa GPS i Toronto? Navigering 0
mipert Måste jag köpa stadskartan till min Garmin Legend cx? Navigering 7
fswede Köpa Gps i USA med "rätt" baskarta Navigering 6
magnusv Köpa GPS Navigering 23
melko Sjökort för västkusten i 60CSX - vad köpa? Navigering 3
lipstick köpa quest2 eller 60csx? Navigering 33
chlg70 Köpa 60 CSX i Singapore?? Navigering 3
rija Köpa GPS i USA Navigering 9
SkogsCalle Garmin 60CSx finns nu att köpa i Sverige Navigering 9
Mr H. Köpa bärbar GPS-mottagare Navigering 12

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.