Köpa GPS

Hej!
Är helt nybörjare på detta med GPS men är sugen på att köpa en. Tänkte använda den till friluftskartan och lite bilnavigering och så, har tittat på Garmin GPSMAP 76. Alltså svartvit och så, är denna gps "gammal och ute" idag eller är den att rekommendera? Eller finns det någon annan GPS med samma egenskaper som ni rekommenderar istället. Tänkte inte betala mer än ca 2000kr i USA..
Tack på förhand!
 
GARMIN 60CS

Kan inget om 76an, men jag använder "gamla" 60CS. Tålig, lätthanterad och kan användas såväl i skogen som i bilen för väganvisnningar. Eller promenerar på stanför den delen....

Eftersom den är "gammal", så går det att hitta den billigt.
 
jo 60CS har jag också tittat på. Hur är den i motagningen då? Har förstått att en del nya GPSer har ett chip som gör att det blir betydligt bättre motagning. Kan man tex använda en 60Cs i en rejäl skog eller sitta med den inne i en bil? Detta nya chipset Sirf III eller vad det hette är inget som man "måste ha"?
[Ändrat av magnusv 2006-07-25 kl 21:31]
 
Hej!

Har en 76map, som används till allt från vandring till bilfärder. Men mest på sjön. Tålig och vattentät är den det kan jag lova. Smidig att använda (bra knapppar) och för att vara s/v skärm så är den tydlig, lite minne dock. Så om du skall investera 2000:- på en GPS så är det väl investerade pengar. Men om jag skulle köpa en GPS idag så blev det en med färgskärm och minneskort typ 60csx. Men om du kan klara dig utan färg och med 8MB minne, så är det en robust och väl fungerande GPS.

/Ulf
 
Låter ju bra det. 60CSX tycker jag drar iväg lite väl i pris. Trots allt min första GPS och ser det mest som en kul pryl, kan inte motivera de summorna då. Hur pass mycket karta får man plats med på 8mb då? Iom att det är svartvitt borde man ju få in mer? Räcker det till ett område friluftskartan över exempelvis Dalarna tro?
Tack för alls var hittils =)
 
magnusv; sa:
Låter ju bra det. 60CSX tycker jag drar iväg lite väl i pris. Trots allt min första GPS och ser det mest som en kul pryl, kan inte motivera de summorna då. Hur pass mycket karta får man plats med på 8mb då? Iom att det är svartvitt borde man ju få in mer? Räcker det till ett område friluftskartan över exempelvis Dalarna tro?
Tack för alls var hittils =)

Garmin kartorna är dom samma för en GPS med monokrom display som dom för färg display. Men man har inte utnyttjat färgerna specielett bra, förmodligen av kompabilitetsskäl för att det ska funka acceptabelt även för de monokroma displayerna.

I Friluftskartan Pro är ett område på 25*25 km oftast 1,5- 2 MB. Så 4-5 kartor får nog plats på 8MB

Per
 
Jag fick en 76 Map i utbyte mot min 12CX när minnesbatteriet tog slut i den. Men jag tyckte batteritiden var alldeles för kort... Så när det dök upp en begagnad 12Map köpte jag den direkt och avyttrade 76:an. Nu laddar jag inte kartor hit o dit, och en 12Map är ju gammal och grå med bara 1,4 Mb minne, men uppemot 36 timmars batteritid är inte illa. Minns nu inte hur det var med 76:an men det var nog inte mycket över 8 timmar - bara 2 AA-batterier istf 4. Men man får nog se till vad man ska ha den till.
 
magnusv; sa:
Detta nya chipset Sirf III eller vad det hette är inget som man "måste ha"?
Det beror på vem du frågar. Just nu är det en enorm fokusering på SiRF och minnen som är så stora att de kan innehålla detaljerade kartor över hela världsdelar bland vissa forumdeltagare. De vill gärna framställa det som att en GPS utan SiRF och allra minst 1 GB minne är helt oanvändbar. Verkligheten är en aning mer nyanserad.

En GPS utan SiRF går vanligen bra att använda i bil om man har den någorlunda långt fram i kupén, monterad på eller ovanpå instrumentbrädan. Undantaget är de, företrädelsevis franska bilar, som har ett metalliserat skikt på vindrutan som effektivt förhindrar mottagning. Har man en sådan bil så måste man köpa en extern antenn och sätta på taket och mottagningen blir då god.

I riktigt tät skog är det normalt sett däremot svårare och man brukar vara tvungen att söka upp en glänta för att få mottagning. Frågan är för hur många det egentligen är absolut nödvändigt att veta exakt var de är varje sekund i en tät skog? För den vanliga användaren kanske det räcker med att vänta en halvminut på mottagning när man kommit fram till en glänta, bergknalle, karftledningsgata eller väg för att se var de är?

Svartvita (eller egentligen gråskaleskärmarna) är förstås inte lika sexiga som en färgskärm och läsbarheten är en aning sämre men fungerar i det stora hela bra.

Vad gäller minnet så räcker 8 MB förmodligen för Friluftskartor då man vanligen inte vandrar eller cyklar så enorma sträckor men du kommer sannolikt att uppleva det som en stor begränsning för bilanvändning. Med god planering av turerna och genom att ladda precis bara de kartor där man har behovet så blir problemet mindre.

Frågan är om GPSMAP 76 är rätt enhet för dig? Den är tänkt som en marin GPS och är i mitt tycke väl stor för friluftsbruk. Den har inte autorutt och kan alltså inte själv göra vägval och guida dig längs vägarna. Man kan ha viss nytta av en GPS på vägarna ändå men autorutt är en fullkomligt revolutionerande funktion. Det är svårt att förstå hur mycket mer nytta man har av autorutt innan man börjat använda det.

GPSMAP 60 och GPS V har samma rekommenderade pris i USA som 76:an men har 24 respektive 19 MB minne och autorutt. Observera dock att om man använder autorutt och har begränsat med kartminne (som i här nämnda enheter) bör man helst ha en enhet med europeisk grundkarta vilket utesluter enheter köpta i USA. Med europeisk grundkarta går det då ändå att få hygglig autorutt-funktion med bara enstaka detaljerade kartor laddade över områden där man verkligen behöver dem.

Nu tror jag inte att GPSMAP 60 sålt i några större antal så de kan nog vara svåra att hitta på begagnatmarknaden i Europa men det borde inte vara omöjligt att hitta en GPS V med europeisk grundkarta begagnad i närheten av 2000 kr. Jag sålde en med en hel del tillbehör för 3000 kr för några år sedan. GPS V är egentligen en vägnavigator men den går faktiskt utmärkt att bära i handen också. Då skall du få med CitySelect bilkarta (se till att få med koderna) också, men det är naturligtvis alltid större risker med att köpa begagnat.

Lycka till!
 
Arstuga; sa:
Jag fick en 76 Map i utbyte mot min 12CX när minnesbatteriet tog slut i den. Men jag tyckte batteritiden var alldeles för kort... Så när det dök upp en begagnad 12Map köpte jag den direkt och avyttrade 76:an. Nu laddar jag inte kartor hit o dit, och en 12Map är ju gammal och grå med bara 1,4 Mb minne, men uppemot 36 timmars batteritid är inte illa. Minns nu inte hur det var med 76:an men det var nog inte mycket över 8 timmar - bara 2 AA-batterier istf 4. Men man får nog se till vad man ska ha den till.

En test jag gjorde i mars 2004

Nyladdade GP Batterier NiMH på 1800 mAh. GPSerna har legat bredvid på balkongen. temperatur mellan -1 grad C och +10 grader C

Garmin 12CX 16h 45’
Garmin 76 10h 10’
Garmin 60C 20h 30’

Notera att batterierna i 60C räckte dubbelt så länge som i 76:an

Per Brune
 
magnusv; sa:
jo 60CS har jag också tittat på. Hur är den i motagningen då? Har förstått att en del nya GPSer har ett chip som gör att det blir betydligt bättre motagning. Kan man tex använda en 60Cs i en rejäl skog eller sitta med den inne i en bil? Detta nya chipset Sirf III eller vad det hette är inget som man "måste ha"?
[Ändrat av magnusv 2006-07-25 kl 21:31]

Jag gick i skogen häromdagen och noterde att jag tappade kontakten om jag höll GPSen i handen nere vid sidan, men när stoppade den i bröstficka, så höll den kontakt hela tiden. Är det taskigt med sateliter mottagliga, så kanske det är lite halvdåligt, men jag har då inga problem med de få gånger jag tappar kontakt. Jag hittar rätt ändå. I bilen har jag aldrig haft kontaktproblem. Har suttit inne i bussar och haft bra kontakt utan att ha den klistrad mot rutan.

Färg vs Sv/vitt
Hade en svartvit Magellan innan och skulle aldrig i livet skaffa mig en svartvit igen. Tycker det är för stor skillnad. Man ser mycket bättre. Mycket lättare att skilja vägar, floder m.m. åt.
 
barret; sa:
Färg vs Sv/vitt
Hade en svartvit Magellan innan och skulle aldrig i livet skaffa mig en svartvit igen. Tycker det är för stor skillnad. Man ser mycket bättre. Mycket lättare att skilja vägar, floder m.m. åt.
Den som är bilintresserad och köpt en Porsche anser det otänkbart att gå tillbaka till VW Polo och kan därför framställa det som att det knappt går att köra den billigare vagnen.

VW Polo kan nog ändå för den som har begränsad ekonomi och skall köpa sin första bil vara ett ganska bra val. Om Polo-ägaren sedan i sinom tid tycker det är jättespännande med bilar kan han/hon säkert gå vidare till Porsche när ekonomin så tillåter.

Jag har också färgskärm och kommer inte att gå tillbaka men jag minns inte någon gång att jag led av gråskaleskärmarna under alla år jag använde dem. Avsaknad av kartfunktion, autorutt och begränsat minne (typ 24 MB eller mindre) var däremot saker som jag upplevde som begränsningar när jag hade sådana enheter till vägnavigation.
 
PR; sa:
barret; sa:
Färg vs Sv/vitt
Hade en svartvit Magellan innan och skulle aldrig i livet skaffa mig en svartvit igen. Tycker det är för stor skillnad. Man ser mycket bättre. Mycket lättare att skilja vägar, floder m.m. åt.
Den som är bilintresserad och köpt en Porsche anser det otänkbart att gå tillbaka till VW Polo och kan därför framställa det som att det knappt går att köra den billigare vagnen.

VW Polo kan nog ändå för den som har begränsad ekonomi och skall köpa sin första bil vara ett ganska bra val. Om Polo-ägaren sedan i sinom tid tycker det är jättespännande med bilar kan han/hon säkert gå vidare till Porsche när ekonomin så tillåter.

Jag har också färgskärm och kommer inte att gå tillbaka men jag minns inte någon gång att jag led av gråskaleskärmarna under alla år jag använde dem. Avsaknad av kartfunktion, autorutt och begränsat minne (typ 24 MB eller mindre) var däremot saker som jag upplevde som begränsningar när jag hade sådana enheter till vägnavigation.

Med det resonemanget tycker jag han skall köpa en etrex för 500 spänn. Använder han bara den, så vet han inte vad han saknar??

Kollar man runt ordentligt kan man nog hitta en 60CS för den budgeten, kanske några spänn till.

Förresten....jo jag tyckte den svartvita var ganska kass redan från början. Väldigt kluddrigt, men jag accepterade det för att det var bättre än ingenting.

Tillägg...däremot känner jag inte att jag behöver byta upp mig till 60CSx eftersom 60CS har allt jag behöver.
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Kniv-Hasse Vad skall jag köpa för GPS? Navigering 20
lortopalt Köpa ny GPS Navigering 27
Rob1 Vilken GPS skall jag köpa ?? Navigering 27
idka Köpa gps Navigering 1
glasmästarn Vad ska jag köpa för GPS Navigering 8
Sado Köpa Garmin GPS 18 PC 5Hz Navigering 0
emil.s Köpa GPS, men vilken? (eTrex Vista VS 60Cx) Navigering 5
Ollebolle Köpa GPS i USA... Navigering 5
HMR Köpa GPS till MC? Navigering 12
Surjamten Var köpa GPS i Toronto? Navigering 0
fswede Köpa Gps i USA med "rätt" baskarta Navigering 6
Jozze72 Vart köpa GPS? Navigering 13
rija Köpa GPS i USA Navigering 9
Mr H. Köpa bärbar GPS-mottagare Navigering 12
Mi Köpa beg gps eller ej? Navigering 12
grönis Vilken magellan gps ska man köpa? Navigering 5
_age_ CF GPS är det värt att köpa det? Navigering 0
tommy_b Köpa GPS Navigering 11
Ont Vad ska jag köpa för gps? Navigering 3
Store Erfarenhet av köpa GPS från USA? Navigering 0
JohanPerLinder Köpa Garmin GPS i USA? Billigt! Navigering 5
slangbellan Köpa GPS Plotter i USA? Navigering 6
Östanhol Köpa GPS i USA Navigering 5
6904 Vilken gps ska man köpa Navigering 4
bekkis Vilken GPS ska jag köpa? Navigering 44
MikeMike GPS, vad ska jag köpa? Navigering 2
Christer.Holmstrom Köpa Garmin GPS (ex. Etrex Vista) i Sverige Navigering 16
Tärnan Billigare att köpa GPS i England. Nackdelar ??? Navigering 3
leonsson Köpa GPS i USA Navigering 13
EdgeX Köpa GPS? Navigering 1
tremula varför köpa gps? Navigering 19
mrhandley Nybörjare vill köpa GPS Navigering 6
Solomannen KÖPA GPS I USA?! Navigering 6
lami Skall jag köpa en GPS? Navigering 17
fms504 Köpa GPS i USA? Navigering 5
Po Vilken GPS-mottagare ska man köpa? Navigering 8
Jojje2 köpa/sälja GPS Navigering 4
Östanhol Köpa GPS Navigering 4
Vilken GPS skall jag köpa? Navigering 1
Dan B Köpa begagnad karta till Garmin Navigering 4
tholedo Garmin GPSMAP 66i - Frågor - Köpa? Navigering 10
Headheretic Köpa 10 st Dakota 20, men kartor då? Navigering 7
amkarl Var köpa Utekartan i Örebro? Navigering 4
niklaz Min Vista HCx dog - köpa nya eTrex 30 istället? Navigering 8
Gun-valld Köpa beggad Garmin Pro/V2 Navigering 2
posterberg Köpa Oregon 550 med eller utan t Navigering 9
periskop Var köpa Suunto-kompass? Navigering 2
pelka köpa fjällkarta över norge? Navigering 9
villaforever Ska köpa garmin Navigering 6
rascar Köpa Garmin i New Yourbutik? Navigering 6

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.