Kartdatum Foretrex 101 köpt i USA

Jag ska över till USA och funderar på att köpa en Foretrex 101 där. Jag har surfat runt på Garmins hemsida och kan konstatera att det inte finns en förteckning över vilka kartdatum som finns för varje modell men en generell där RT 90 finns uppräknad. Jag antar därför att RT 90 finns inkluderad i Foretrex 101. Kan någon bekräfta om Garmin har RT 90 i de GPS:er som säljs i USA? Ännu bättre, Har en Foretrex 101 köpt i USA det?

Hälsningar

Tommy
 
Hej!

Frågade per e-post Garmin USA om det var några problem med RT 90 i en USA-inköpt Foretrex 101.
Svaret lyder som följer:
"Good afternoon

You will have no problem with chart datums in Europe, the unit will work
fine in Sweden.
"
 
Hej,

Jag köpte en Foretrex 101 i USA i höstas.

Den har RT90 som ett av säkert över 100 valbara kartdatum att välja mellan i inställningsmenyn. Jag har intrycket att Garmin har samma valmöjligheter inlagda i alla sina GPS-mottagare, eventuellt läggs nya kartdatum till på nyare modeller eftersom. Jag är ingen expert på kartdatum men det handlar väl "bara" om en koordinattransformation för varje olika datumval.

En annan trevlig överraskning för mig var att man kunde välja svenska som meyspråk. Det går att välja mellan 15 europeiska språk (inklusive engelska) i min mottagare.

Jag är mycket nöjd men den för övrigt. Liten, lätt och smarta menyer. Bra mottagning också, det är mycket sällan den tappar kontakten i "normaltät" blandskog där jag har använt den.

Niklas
 
Bugar och tackar

Fantastiskt med sådan respons. Nu gäller det bara att hitta en på en dag i Mobile (Alabama) innan jag seglar vidare. Eller försöka hitta en i Panama City lite senare.

/Tommy
 
För enheter utan kartor spelar det ingen roll alls var du köper dem. De är likadana.

De som har inbyggd baskarta, som användaren inte kan byta ut, förblir "fel", när man kommer hem. Vad sen den kartan är värd, varierar för olika användare. Från oduglig till mycket praktisk.

Vissa enheter levereras med detaljerade kartor. Där kan det handla om flera tusen kronor att komplettera med kartor över Europa, om man fått med "fel" innehåll i boxen.

Anders
 

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.