Urusla GPS-er

Han menade inte GSM-nät som just 2G-nät utan mer allmänt mobilnät. När det gäller nedsläckningen av 2G/3G så finns det mer information på sidan som du länkar till:
Här kan det vara på plats med en liten varning. Jag har Teliaabonnemang på min mobil för täckningens skull. Det gäller både fjällvärlden (Norrbotten) och sommarstugan i Småland. Den senaste tiden har det ringt försäljare av andra abonnemang (exempelvis Tele2). Jag svarar alltid att jag inte klarar mig utan Telias täckning. Då har de hävdat att de samarbetar med Telia och har samma täckning som de. När jag ringde upp Telia och frågade så fick jag veta att "samarbetet" bara gäller 3G, INTE 4G. Och Telias 3G-nät är som sagt på avveckling. Kanske finns det inte ens 3G kvar i t ex Kvikkjokk (detta vet jag inte säkert hur det förhåller sig). De där försäljarna har blivit alltmer aggressiva samtidigt som de inte berättar hela sanningen. Kanske vet de inte ens om den, men den ser jag till att de får veta av mig (+ en liten föreläsning om god ton i hur man säljer).
 
Här kan det vara på plats med en liten varning. Jag har Teliaabonnemang på min mobil för täckningens skull. Det gäller både fjällvärlden (Norrbotten) och sommarstugan i Småland. Den senaste tiden har det ringt försäljare av andra abonnemang (exempelvis Tele2). Jag svarar alltid att jag inte klarar mig utan Telias täckning. Då har de hävdat att de samarbetar med Telia och har samma täckning som de. När jag ringde upp Telia och frågade så fick jag veta att "samarbetet" bara gäller 3G, INTE 4G. Och Telias 3G-nät är som sagt på avveckling. Kanske finns det inte ens 3G kvar i t ex Kvikkjokk (detta vet jag inte säkert hur det förhåller sig). De där försäljarna har blivit alltmer aggressiva samtidigt som de inte berättar hela sanningen. Kanske vet de inte ens om den, men den ser jag till att de får veta av mig (+ en liten föreläsning om god ton i hur man säljer).

Det är dyrt med licenser för att driva mobilnät och därför samarbetar operatörerna ibland, i olika konstellationer för olika generationers mobilnät:

/Patrik
 

Lästips

Europas okända pärlor – 10 vandringar bortom turiststråken

Sugen på att packa väskan och vandra utanför Sverige? Då är den här listan för dig!

Stabil sikt för skarpa naturupplevelser – Nikons nya kikare lyfter blicken

STABILIZED S ger stadig bild i varje ögonblick. Skarp optik, låg vikt och lång batteritid gör dig redo att se mer.

Vinn skor och startplatser till Merrell Göteborg Trailrun för två!

Delta i Göteborgs stora trailfest den 6 september! Nu har du chansen att vinna både startplatser och nya MTL ADAPT från Merrell åt dig och en vän.

Prisade prylar: här är vinnarna av Scandinavian Outdoor Award

Bland de vinnande produkterna finns bland annat en slittålig lättviktsryggsäck och en designklassiker i rostfritt stål.
Bak i 2012 köpte jag en Garmin Etrex 30 och i samma veva billigaste varianten av Samsungmobil. Trots att GPSen i den sista hade lite svagare mottagning var den redan då helt överlägsen för navigation. Anledningen var att mjukvaran i etrexen var så fruktansvärt buggig och knappast kunde ha provats i fält.

Felaktig bäring eller ingen bäring vid påslagning, oyes, känner igen.
 
Jag har använt Garmin-produkter ett antal år. En sak är säker -- det underlättar att ha överseende med mjukvarubuggar om man ska använda dem.

Det finns nog ingen annan tillverkare som levererar mjukvara som fungerat lika dåligt för mig.

Med det sagt så fungerar det ändå tillräckligt bra för mig. Jag har i alla fall alltid med mig kompass som backup. Jag skulle inte vilja ha Garmins konsumentprylar som livförsäkring...
 
Med det sagt så fungerar det ändå tillräckligt bra för mig. Jag har i alla fall alltid med mig kompass som backup. Jag skulle inte vilja ha Garmins konsumentprylar som livförsäkring...

Konsumentprylar eller ej är det ju lite oroande att de har så dålig struktur och QC att de låter varumärket svärtas ner av det. Samma logotyp sitter på instrumentpanelen i flygplan....
 
Konsumentprylar eller ej är det ju lite oroande att de har så dålig struktur och QC att de låter varumärket svärtas ner av det. Samma logotyp sitter på instrumentpanelen i flygplan....

När tid till marknad står överst på prio-listan överlåter många företag testning till konsumenterna/brukarna, ofta utan konsumeternas/brukarnas vetskap. Gäller förhoppningsvis inte proffsprylar där fel kan leda till livsfara. För konsumentprylar kan man ju friskriva sig med att prylen "får inte användas för si och så" samt besrkiva begränsningar och ev opålitlighet medan i flygplan ska prylen funka för vad den är tänkt till i sin installerade miljö. I flygplan finns också reservförfaranden som piloter är utbildade på.
Ska man ut i skog och mark är karta på papper/tyvekk och kompass min rekommenderade backup till GPS.

/Patrik
 

Få Utsidans nyhetsbrev

  • Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg

Lästips