Du använder en föråldrig webbläsare. Det får inte visa dessa eller andra webbplatser korrekt.
Du bör uppgradera eller använda en alternativ webbläsare .
Du bör uppgradera eller använda en alternativ webbläsare .
Urusla GPS-er
- Trådstartare kennet_arvidsson
- Start datum
Tack för info! Hade inte en aning men fick mej ett gott skratt.
Man kan ju se det som en kort markerad led, där ledstolparna sitter extra tätt.
Fyller sin funktion vissa riktigt kärva dagar på fjälet om man missat kompasskursen med några grader.
Minns någon fjällstation som till och med hade snöre att hålla i mellan storstuga och utedass - kan ha varit blåhammaren för länge sedan.
/Patrik
Lästips
ANNONS
Stabil sikt för skarpa naturupplevelser – Nikons nya kikare lyfter blicken
STABILIZED S ger stadig bild i varje ögonblick. Skarp optik, låg vikt och lång batteritid gör dig redo att se mer.
Det var ju ledkryss ofta 90 gr mot leden jag menade ofta ca 5 st på var sida finns ju bara på vinterled vid ett viktigt ställe.
Men ibland har de vält av snö och blåst och på vinter ibland översnöade men syntes ju bra på sommaren jag går mest utanför led så ej sett så många ggr förut.
Går ju att kolla tänkt tur ev fel på markeringar med STF stugor och Länstyrelsen
Men ibland har de vält av snö och blåst och på vinter ibland översnöade men syntes ju bra på sommaren jag går mest utanför led så ej sett så många ggr förut.
Går ju att kolla tänkt tur ev fel på markeringar med STF stugor och Länstyrelsen
Går du på sommaren så går ju ofta vinterleder och sommarled olika vägar. Ofta beror det på att vinterleden går över vattendrag eller sankmark vilket gör den oframkomlig när det är sommar. Att den går 90 grader mot leden tyder på att det du tolkar som fångstarmar är en vinterled som korsar din vandringsväg.Det var ju ledkryss ofta 90 gr mot leden jag menade ofta ca 5 st på var sida finns ju bara på vinterled vid ett viktigt ställe.
Den primär uppgiften är inte att utgöra fångstarmar för vandrare men visst kan den (liksom renstängslet) fungera så förutsatt att du själv identifierat den på kartan i förväg och beslutat att den skall utgöra en s.k. fångstarm. Om du inte gjort det, utan bara följer den i tron att den leder dig rätt, så kan du hamna väldigt fel!
Facebookgruppen Vinskydd i Norden har en fil. Den är uppbyggd på medlemmarnas input och innehåller de flesta vindskydd. Just nu hittar jag inte rubriken på deras hemsida ("Filer" brukar vara till vänster). Om inte du hittar den så kan jag skicka den till dig.
Vindskydd i Norden skall det förstås vara.
Utan gsm-nät är inte telefonen snabbare.
Då kan det kanske bli problem inom tre årDen stora vinsten med koppling till mobeilnät är att nätet ger en "grov/ungefärlig" position som sedan snabbt kan förfinas med GPS.
"Senast i slutet av 2025 förväntas 2G- och 3G-näten att ha fasats ut."
Avveckling av 2G- och 3G-nät | PTS
+1En annan reflexion är att det är bättre att stå stilla när man sätter på GPSen, om man redan börjat rulla t ex på cykel tar det längre tid för GPSen att hitta position och börja registrera färdspår.
Han menade inte GSM-nät som just 2G-nät utan mer allmänt mobilnät. När det gäller nedsläckningen av 2G/3G så finns det mer information på sidan som du länkar till:Då kan det kanske bli problem inom tre år
"Senast i slutet av 2025 förväntas 2G- och 3G-näten att ha fasats ut."
Avveckling av 2G- och 3G-nät | PTS
Gamla hederliga analoga NMT låg på 900 MHz med Ericsson Hotline som flaggskepp för moBILtelefoner (myser av tekniknostalgi).Vidare pratar operatörerna om att de utnyttjar det så kallade lågbandet på 900 MHz för att få bättre yttäckning för både 4G och 5G. 900-bandet kan därför ”hjälpa till” att öka yttäckningen på exempelvis landsbygden.
Jag har en gammal Ericsson med hajfena liggande. Någon som är sugen?Han menade inte GSM-nät som just 2G-nät utan mer allmänt mobilnät. När det gäller nedsläckningen av 2G/3G så finns det mer information på sidan som du länkar till: Gamla hederliga analoga NMT låg på 900 MHz med Ericsson Hotline som flaggskepp för moBILtelefoner (myser av tekniknostalgi).
Han menade inte GSM-nät som just 2G-nät utan mer allmänt mobilnät. När det gäller nedsläckningen av 2G/3G så finns det mer information på sidan som du länkar till: Gamla hederliga analoga NMT låg på 900 MHz med Ericsson Hotline som flaggskepp för moBILtelefoner (myser av tekniknostalgi).
Första NMT i norden (NMT betyder ju Nordisk mobiltelefoni) var ju faktiskt på 450 MHz, dvs ännu bättre yttäckning då ju radiovågors utbredning avtar med ökande frekvens (givet samma antennhöjd och sändareffekt osv ). Lägre frekvens = större täckning över ytan men oftast på bekostnad av lägre förmåga att för över stor mängd data.

Nordisk mobiltelefoni – Wikipedia
Net1/Terracom har tillstånd för CDMA2000 mobilnät i Sverige på 450 MHz enligt:

Teracom Mobil – Wikipedia
/Patrik
Liknande trådar
- Svar
- 9
- Visningar
- 1 M
Få Utsidans nyhetsbrev
- Redaktionens lästips
- Populära trådar