Urusla GPS-er

Den vet aldrig riktningen till satelliterna, det vet bara avstånden.


Nej.

Det är ju att få riktningen till en waypoint som vi är ute efter, det lär inte hjälpa att sätta fler waypoints.

Nja, efter som GPSen vet vart din position är och även vart Nordpolen ligger på kartan (typ med fast waypoint i bakgrunden) borde den kunna visa precis riktning dit (Norr) med en kompass-pil oavsett om man rör sig eller inte..

Det behöver ju inte utesluta att man kan sätta en Waypoint dit man önskar gå som man kan navigera mot.

Tekniken borde klara det tämligen enkelt.
 
Senast ändrad:
Nej, utan inbyggd kompass gör den inte det.

Står du still kan du snurra GPS:en 360 grader utan att ”riktningen” till ditt mål ändras. Det är först när du börjar röra på dig som du får hjälp med riktningen.
 
Nej, utan inbyggd kompass gör den inte det.

Står du still kan du snurra GPS:en 360 grader utan att ”riktningen” till ditt mål ändras. Det är först när du börjar röra på dig som du får hjälp med riktningen.

Du har rätt, du kan få ut kompasskursen dit i grader men inte åt vilket håll det är. Jag har tänkt fel.

/Patrik
 
För att få riktning ur en GPS utan inbyggd kompass behöver du alltså två punkter: där du är nu + "en till".
"En till" kan vara antingen
- en navigeringspunkt("waypoint") du vill röra dig till och kan få riktningen till
eller
- en punkt där du var nyss och som inte sammanfaller med där du är nu, då blir riktningen en linje genom dessa två punkter.

Skulle man kunna "lura" sin GPS genom att sätta en navigeringspunkt("waypoint") på magnetiska nordpolen och därmed simulera kompass?

/Patrik

Nej du kan inte få riktningspil ditåt men du kan få en bäring i grader. Stlllastående GPS blir tyvärr inte kompass.

/Patrik, rättar mej själv
 
Nej, jag pratar om hur man evnetuellt skulle kunna använda en renodlad GPS (utan inbyggd elektronisk kompass) att stillastående och ändå få ut riktningar. Sätter du en navigationspunkt ("waypoint") på magnetiska nordpolen och ber GPSen leda dig dit, så borde du ju få en pil norrut på skärmen, eller hur?

Givetvis simulerar man inte kompass genom att använda en kompass, det vore att gå över ån efter vatten.
Nu pratar jag om en renodlad GPSmottagare (rent tekniskt utan elektronisk kompass inbygd) , vilket jag numera tror är ovanligt. De flesta handhållna GPSnavigatorer idag tror jag har en elektronisk kompss inbyggd i samma låda men jag kan ha fel då jag aldrig ägt en renodlad GPSnavigator. Jag har flera olika prylar som har GPSchip i sig men de är sammanbyggda med flera andra saker, tex mobiltelefon eller handledsur med diverse andra funktioner.

Prova att läsa inlägg #53 igen och hoppas det är begripligt.

/Patrik

Men jag hade fel i inlägg 53, du kan få kursen i grader men inte i vilken riktning den kursen är i verkligheten.

/Patrik, rättar mej
 
Tycker nog du har lite rätt ändå. Sätter man en plupp på gps-kartans nordpol och går mot den så kan ens promenad absolut sägas simulera en kompassnål.
 
Intressant diskussion som spretar åt olika håll. Men tillbaka till originalfrågan. Frågan uppfattar jag som, finns det en handhållen enhet som är lika snabb på att visa riktning till ett mål som en mobil? Jämförbara förutsättningarna tolkar jag som påslagen enhet innanför jackan med tidigare GPS-fix och elektronisk kompass.

Nu var det ett tag sedan jag använde en Garmin med elektronisk kompass men jag har för mig att den borde klara av att hålla hyffsad position innanför jackan och att den elektroniska kompassen är normalsnabb. Jag ser inte att de borde vara så långt ifrån varandra tidsmässigt.

Eller har jag missförstått förutsättningarna?
Batteritiden vid -20C är väldigt kort. Därför har jag haft enheten i en särskild ficka mot bröstet närmst kroppen. På en 10-dagars tur gäller det att spara på batteriet i största mån, därför är den alltid avstängd där. Plockar fram den när position och riktning behövs. Det är i detta moment fanskapet tar evighet att ge korrekt riktning mot målet. Får traska en lång bit innan riktningen mot målet blir rätt. Telefonen som förvaras på samma sätt med flygplansläge på är mycket snabbare att ge riktning.
 
.......

Det är i detta moment fanskapet tar evighet att ge korrekt riktning mot målet. Får traska en lång bit innan riktningen mot målet blir rätt. Telefonen som förvaras på samma sätt med flygplansläge på är mycket snabbare att ge riktning.

Utan GSM-kontakt borde det ta tid även med mobilen men den kanske aldrig stängdes av?

Thure
 
Med rätt inställning visas bäringen till målet på GPS-en. Skall kompassen användas, gäller att GPS-en är inställd på magnetisk norr och inte geografisk. (tack för tipset) Min fråga kvarstår dock om det finns någon handhållen GPS som lika snabbt som telefonen ger mig riktningspilen mot målet och inte snurrar och ändrar sig utan att behöva traska runt en god stund?
Har aldrig ens tagit i en garmin-pryl men det känns märkligt att dom skulle vara sämre på gps än en telefonapptillverkare. Lutar mer åt att trubblet kommer sig av nåt med hantering eller inställning av gps-enheten. Som nämns i #5 kanske förklaringen ligger i vad som händer vid kall respektive varm uppstart. https://en.wikipedia.org/wiki/Time_to_first_fix
 
Senast ändrad:
Som jag tolkar det handlar det mycket om hur många kanaler mottagaren kan lyssna på samtidigt. Kan den bara lyssna på en kanal i taget så måste den rotera sig igenom alla kanaler och sen tar det upp till 30 sekunder (d.v.s. 15 sekunder i genomsnitt) innan det fått data från satelliten och kan prova nästa kanal.

Det funkar alltså inte så att mottagaren bara kan sitta och "lyssna hur många satelliter den hör".

Jag tänker mig då också att en dedikerad GPS kanske är designad för att ha bra batteritid och kanske då har en mottagare som bara klarar en kanal i taget. Särskilt om den är designad för vandring och inte bruk i bil (vid vandring rör man sig långsamt så positionen behöver inte uppdateras lika ofta).
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
joanna En "no nonsense" GPS-klocka för en vänsterhänt med ynkliga handleder? Navigering 116
JohnWedin Lantmäteriets kartor till Gaia GPS Navigering 0
fyad Gps för inbyggnad i bil Navigering 7
Sewen Kartapp alperna Navigering 11
SamiHuutoniemi App med bra export av karta med GPS-spår Navigering 1
majjen Vad har hänt på gps-fronten? Vilken är "bäst" idag? Navigering 12
UAO Ny GPS eller Mobilen, hur tänker ni idag? Navigering 55
Lars H Hur få GPS-spår från InReach till dator? Navigering 4
SEHLBERG Karta till Garmin GPS. Navigering 0
hsp Råd för att lära sig anv Garmin GPS ladda ner gpx filers osv Navigering 4
Rune E iPhone GPS vid paddling Navigering 2
greenjuice Slutet för Viewranger Navigering 34
MarkusF Ladda ner karta till Garmin GPS Navigering 15
vilseiskogen GPS-Klocka med blåtand från android? Navigering 6
gundj Stenålders GPS Garmin 60SCx Navigering 14
KlaraW Tips på GPS Navigering 10
SofiaFia Symbol på GPS? Navigering 5
Christoffer_123 Fråga ang. Garmin gps Navigering 6
HasseQ Vilken GPS skall jag ha ? Navigering 25
mile0003 Mest vettiga karta (GPS) Navigering 8
Oliver_swe GPS Med möjlighet att ladda med GPX-kartor Navigering 7
Galten Extremt simpel billig GPS Navigering 18
Lico GPS baserad paddel log? Navigering 3
Masmakkan Handhållen GPS Navigering 22
Lico GPS armband vs handhållen? Navigering 16
tobiasdr GPS-mottagning T-Rådhuset Navigering 3
Sebastian_b Gps med Europa led E6 Navigering 19
jordbrukaren Hur anger man GPS-koordinater, vilket format? Navigering 16
Brus-Nilsson GPS-karta med fornlämningar Navigering 3
Viktorious GPS-klocka Navigering 10
lyckhem Garmin GPS Klocka Navigering 8
Simme3000 Hitta koordinater från GPS på karta Navigering 3
avsl_22-07-26 Säkerhet till fjälls - val av GPS, Inreach, PLB, nödsändare Navigering 35
Edstroom Gps i fjällen Navigering 6
Materialaren Skapa vandringsrutter för fjälltur med Garmin GPS (Fenix) Navigering 4
aksello enklaste / batterisnålaste gps mottagaren, som kan lagra gpx tracks Navigering 31
Ode Åland med gps Navigering 4
jffoto Söker en gps med detaljerad karta Navigering 35
silly Garmin gps 64 st Navigering 27
joanc Minneskort Garmin gps Navigering 3
avslutad_230717 Ny GPS med kartfunktion Navigering 18
SamiHuutoniemi GPS tracker med lång batteritid Navigering 17
Nitsson Vilken iPhone app för topografisk karta / GPS? Navigering 29
Jorden runt GPS kopplad till Google Earth i datorn Navigering 9
Joakim.e Friluftskartam PRO från CD till GPS? Navigering 8
Joakim.e GPS för att geotagga foton Navigering 15
Josiaab Har 157olika Koordinater som jag vill föra över från dator till gps Navigering 2
Jones Vilken GPS? Navigering 18
swimwhizz GPS för båtfiske Navigering 4
Tstevg11 Gps app till iphone Navigering 14

Liknande trådar