Urberg vs Bergans

Hej, jag har hittat två tält i en prisklass som känns ok just nu och som verkar prisvärda. Någon som har erfarenhet från någon av dessa?

Bergans är mindre men kanske lite bättre kvalitet på tyget och lättare.

Det är främst tänkt för mig och min dotter på 4 år, för någon/ett par tältnätter vid sjö eller dyl. Ev kan campingplats bli aktuellt. Jag tror inte att jag kommer vandra så långt med det men vet ju inte hur friluftsintresset utvecklas i framtiden så vill ändå ta höjd för att det kan bli en del bärande, därav låg vikt. Tänker att 2p-tältet medan kanske blir lite litet.


Bergans hardangervidda 2p, 2.6 kg, endast 90 i tak och mindre absid 3400 kr (eller 3p för 4000)

Urberg 3p tunnel, ordentlig absid för matlagning men lite tyngre och kanske sämre hållbarhet pga tyget(?) 1m innerhöjd.

Någon input vore tacksamt!
 
Om det till en början rör sig om någon eller några nätter, så kan det vara bra att hyra för att få testa olika modeller.

God tur!
 
Urberg 3p tunnel, ordentlig absid för matlagning men lite tyngre och kanske sämre hållbarhet pga tyget(?) 1m innerhöjd.

Att hyra eller köpa begagnat vore nog det bästa för dig och naturen.

Mitt tips är annars att satsa på det lättare tältet med mindre absid och kombinera det med en liten lättviktstarp. Tarpen kan ge dig en veranda med rejäl takhöjd och en plats där man enkelt kan slabba med matlagning, hålla igång en eld, byta om med ståhöjd m.m. skyddad från regn och vind. Bra rastskydd också som kan nyttjas även där marken är för knölig för tältet. Sen kan det ju vara himla kul att "bygga koja" också om man har barn med. Och med en tarp kan man bygga koja utan att göra så mkt åverkan på skogen.

Kollar du tält-tips här på utsidan får du ha i bakhuvudet att många pratar om tält för fjällbruk, som har helt andra krav (och priser) än tält för enklare skogsbruk. En stor absid är ju fantastisk i regnstorm på fjället, men ändå inte lika bekväm som en tarp i skogen.

Tänk även på att det går att haka av innertältet om det är nordisk design på tältet (som de du länkar till). På så sätt kan du enkelt skapa en större "absid" vid behov. Eller sätta upp bara yttertältet vid rast.

Men mest skriver jag nog för att försäkra mig om att du verkligen tänker efter och läser på innan du börjar laga mat i absiden. Kollar du runt här på utsidan hittar du många som använder kök i absiden, men de flesta är nog helt överens om att det inte är en självklarhet och inte heller något man bör lära sig genom trial-and-error utan det är bäst att känna till kolmonoxidrisken m.m. innan man börjar..
 
Jag har ett Urberg Rapadalen, dvs i praktiken ett Urberg 3-person Tunnel Tent G1 (G1 = Generation 1).

Jag är mycket nöjd, det har väl motsvarat mina behov - och det med råge. Visst, det är lite tyngre än de
kända WellKnownName-konkurrenterna, bland annat iom PU-beläggning istället för Silikonbeläggning
- men det var såpass mycket kostnadseffektivare än WellKnownName-konkurrenterna att detta över-
vägde - och det enkelt...
Överlever säkert en regnstorm på fjället också, åtminstone under det varmare halvåret. Det finns iofs
inte några snömattor på väggarnas nedre kanter - men det är man medveten om vid köpet... Hållbarhets-
mässigt har jag inte märkt något negativt under de år jag haft tältet.
/Odd
 
90cm takhöjd upplever jag som störande i mitt Helsport som liknar Bergans 2p tält det är bara 90cm i dörröppningen, det kan jag bara motivera om det ska bäras långt och användas ensam. Mitt Bergans 3p 100cm takhöjd använder jag till den mesta tältningen och ibland för två personer. Urberg Dome tältet är nog det jag skulle välja för kortare sträckor, camping och ändå bärbart för vandring.
 
Bergans 2p tält på 2.6kg och har 90 cm höjd finns i exakt "kopia" specialgjort för XXL av bergans.

Det brukar ofta kosta 999kr och heter trysil. Jag äger ett exemplar. https://www.xxl.se/bergans-trysil-2-pers-talt-bla/p/1088460_1_style

Vi ska vara ärliga, för 999kr är det ett bra första tält. Men det är för litet för 2 vuxna. En vuxen och ett barn går säkert bra. Observera att med 90cm höjd (80cm innertält) så är det mer eller mindre omöjligt att sitta och laga mat eller klä på sig. (Jag är 183 cm). Och då brukar jag använda det solo.

Om du inte ska gå långt (eller har pulka) så skulle jag välja ett större tält med "GT" absid alla dagar i veckan.
 
Tackar! Nu har jag beslutat mig för ett 3 p tält i alla fall. Om jag inte upplever Bergans som väldigt mycket mer kvalitativt och värt en tusenlapp extra så kommer jag att köra på Urberg, ska jämföra och känna på tältdukstyperna.
 
Bergans 2p tält på 2.6kg och har 90 cm höjd finns i exakt "kopia" specialgjort för XXL av bergans.

Det brukar ofta kosta 999kr och heter trysil. Jag äger ett exemplar. https://www.xxl.se/bergans-trysil-2-pers-talt-bla/p/1088460_1_style

Vi ska vara ärliga, för 999kr är det ett bra första tält. Men det är för litet för 2 vuxna. En vuxen och ett barn går säkert bra. Observera att med 90cm höjd (80cm innertält) så är det mer eller mindre omöjligt att sitta och laga mat eller klä på sig. (Jag är 183 cm). Och då brukar jag använda det solo.

Om du inte ska gå långt (eller har pulka) så skulle jag välja ett större tält med "GT" absid alla dagar i veckan.
Tack ska du ha! Ja jag har bestämt mig för större absid, vill ju kunna sitta där om det regnar eller så och 10 cm högre är också värt en del tror jag som lätt kan få lite klaustrofobi :).
Jag tror att detta också är specialgjort - men för Outnorth - dock verkar tyget skilja mellan de två (jag var in och kollade på Trysil på XXL och det var inte nylon utan något annat) så jag tror att kvaliteten också kan diffa lite grann.
 
Tack ska du ha! Ja jag har bestämt mig för större absid, vill ju kunna sitta där om det regnar eller så och 10 cm högre är också värt en del tror jag som lätt kan få lite klaustrofobi :).
Jag tror att detta också är specialgjort - men för Outnorth - dock verkar tyget skilja mellan de två (jag var in och kollade på Trysil på XXL och det var inte nylon utan något annat) så jag tror att kvaliteten också kan diffa lite grann.
 
Bergans Trysil 3-mans finns för 1799:- på Xxl.
Ett mycket bra tält för det priset, och rejält rymligt för två vuxna eller två vuxna och ett barn. Jag har ägt en tidigare generation av tältet ( Compact light 3) som jag recenserat. Skillnaden i mått och material mellan dessa olika generationer av Bergans tält är ganska liten.
 
För framtida obeslutsamma tältjägare.

Med risk för att vara sent ute så införskaffade jag Urbergs 3-personstält som länkades ovan. Är kanske inget jag skulle rekommendera på nå långa vandringar pga vikt och volym (är man 2-3 personer och kan dela upp vikten så visst men annars...). Jag använder det för fjällfiske där vi far upp med helikopter och sedan sätter upp basläger. Perfekt för det skulle jag säga. Har stått stadigt även i relativt starka vindar (20 m/s) på kalfjället och regn har inte varit några problem. Ska tillägga att jag även kör tältet med ett footprint.

Rymlig absid där jag fått plats med allt för 2 veckors fiske (proviant, utrustning osv).

5/5 med tanke på pris osv. Givetvis finns det bättre tält där ute men är man inte sugen på att köpa ett Hilleberg/fjällräven eller dylikt så är det ett fullvärdigt alternativ!
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
srimpila Urberg Rapadalen 3 p eller Bergans Compact 3 p Bo och sova 8
coffeegeek Urberg tält eller något annat? Bo och sova 33
Person93 Urberg 1-person UL Bo och sova 3
Schnorvel Urberg dome G2 Bo och sova 2
Fabrikörn Urberg Sovsäckar Bo och sova 11
MarkusF Urberg familjetält Bo och sova 7
statemachine Urberg tarp Bo och sova 3
Topi Tältpinnar Y-peg Urberg vs Hilleberg Bo och sova 26
TomasTöråsen URBERG - Rapadalen 3-Person Tunnel Tent Bo och sova 12
Polar300 Erfarenheter av Urberg Rapadalen? Bo och sova 8
dennis.at.b Erfarenhet av Urberg Öland? Bo och sova 13
Purre84 Urberg tält (Outnorth) Bo och sova 8
Meldrum Vandringstält för novis familj Bo och sova 11
Zeeker0 Har jag köpt fel? Bergans Romsdal vs Trysil Bo och sova 5
hsp Bergans Extreme skador Bo och sova 1
Larsn1d Jack wolfskin Gossamer II eller bergans Hardangervidda Bo och sova 3
JohnMacQueen Någon som har erfarenhet av bergans Trillemarka? Bo och sova 4
Bearik Footprint till Bergans Trollhetta 3 Bo och sova 0
KarinAH Footprint Bergans Romsdal 3p Bo och sova 1
xstealx Hilleberg Nallo 4GT vs Bergans Romsdal 4-pers Bo och sova 1
Joell Bergans-tält Bo och sova 7
Farbror Bergans Trollhetta Tunnel 1, resa och justera Bo och sova 22
Daniel___ ev dumsnålhet och Bergans Trysil Bo och sova 20
C Sanglert Bergans Tight & Light Bo och sova 3
Johan_olsson Bergans lavvu 4-6p Bo och sova 1
Emmelin Skillnad på Bergans tält? Bo och sova 1
Kierkai Bergans Trollheta 2 eller 3P? Bo och sova 10
Roddan76 Bergans Compact 2 vintertid Bo och sova 8
Magnus_N Bergans Trollhetta 3p Bo och sova 3
Tundraman Bergans compact Light vs compact winter Bo och sova 2
johanzell Tält Bergans Trollhetta 3p Bo och sova 5
robinlu Bergans Compact light 2 Bo och sova 12
såg Eld i Bergans Lavvo. Bo och sova 3
Osterberg Bergans Compact light 2 Bo och sova 8
anders998 Bergans tältkåta Bo och sova 10
Didgeridoohan Bergans Rondane Tält Bo och sova 13
Sezziyanen Bergans Kompakt Light 3 Bo och sova 31
Micke_k_d Bergans tält? Bo och sova 12
Topi Bergans Wiglo LT4 - familjetält i fjällen? Bo och sova 11
utesälen Hilleberg eller Bergans...? Bo och sova 41
vane505 Hilleberg Nallo och Bergans Compact Light. Skillnader? Bo och sova 4
desireman Är Bergans kompakt 4 ett bra tält? Bo och sova 4
KristoferE Innermått på WBT 2 och Bergans Compact Light 2 Bo och sova 4
Naturtjejen Bergans Compact 2 el 3 Bo och sova 13
Kroppefjäll Bergans kompakt 3, skyddsgolv? Bo och sova 2
meringa Bergans Kompakt eller Vaude Taurus? Bo och sova 2
forslund Golv till bergans kompakt Bo och sova 5
Kroppefjäll Tält, Bergans kompakt 3 Bo och sova 6
pelle.k Bergans Compact 2 Bo och sova 3
trekk Bergans Arctic Extreme 4220 Bo och sova 5

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.