Urberg Sovsäckar

Urberg är friluftsbutiken Outnorths eget märke och säljs enbart av dem.
Är det någon som har erfarenhet av Urbergs sovsäckar?

Håller de vad de lovar gällande temperatur gradering?

Erfarenheter gällande märket i allmänhet uppskattas också :)

Tack på förhand

Vi har deras barnsovsäck och är nöjda, den fyller sin funktion och har hittils inte visat några brister i kvalitet eller funktion. Den har relativt stor packvolymen dock. Den är definitivt prisvärd.

Jag har även deras plånbok och nu efter två års daglig användning börjar kardborren att ge sig, i övrigt inga problem alls. Även denna anser jag vara prisvärd.

Lästips

Paddla i sommar: Tips och inspiration från Utsidans medlemmar

Utsidans redaktion tipsar om fem bloggar och forumtrådar som får oss att längta efter att färdas fram på vattenytan.

Stabil sikt för skarpa naturupplevelser – Nikons nya kikare lyfter blicken

STABILIZED S ger stadig bild i varje ögonblick. Skarp optik, låg vikt och lång batteritid gör dig redo att se mer.

De liftar och ploggar igenom Europa: ”Alla hjälpsamma får oss att orka”

Utsidan mötte upp Michaela och Jiří Dolan under deras Stockholmsbesök, och plockade skräp på ett lite annorlunda sätt – från kajak.

Vinn skor och startplatser till Merrell Göteborg Trailrun för två!

Delta i Göteborgs stora trailfest den 6 september! Nu har du chansen att vinna både startplatser och nya MTL ADAPT från Merrell åt dig och en vän.
Vi har två av deras tre-säsongsäckar som vi köpte på rea för 400kr stycket. De har använts av barnen, är av bra kvalitet. De är dock väldigt tunga och har stor packvolym. Men vi har varit nöjda med dem. Nu funkar de som lånesäckar då äldsta dottern (i alla fall tidigare) gärna tältade i trädgården med kompisarna.

Vi har två av deras tre-säsongsäckar som vi köpte på rea för 400kr stycket. De har använts av barnen, är av bra kvalitet. De är dock väldigt tunga och har stor packvolym. Men vi har varit nöjda med dem. Nu funkar de som lånesäckar då äldsta dottern (i alla fall tidigare) gärna tältade i trädgården med kompisarna.

Har också tittat lite på deras tre-säsongssäckar med de verkar nästan lite för billiga för vad de lovar. Sovsäckar med liknande temperatur gradering (T-Lim -8,5) från andra tillverkare kostar nästan dubbelt så mycket. Kan verkligen volym och vikt ha så pass stor inverkan på priset?

Tror det. Jag hade en Marmot syntetsäck med ungefär samma temperaturgräns som Urbergs, och loftet var ungefär samma. Dock var Urberg 350g tyngre och tog mer plats.

De billigare märkena som Urberg och Everest använder sig ofta av material som var top of the line för 20+ år sedan, helt funktionella men tyngre, mer skrymmande och lågt pris. Har för mig att min Ajungilak sovsäck ansågs väldigt avancerad med sina 7-hålsfibrer när jag köpte den 1996, den används fortfarande ibland.

Barnsovsäcken vi har klasar de som 3-säsongs och det håller jag med om, kompletteras den med en tunn sommardäck utanpå klarar den fyra säsonger och närmare 10 minusgrader utan problem. Men visst är över ett kilo ganska mycket för en barn/juniorsäck, packvolymen är större än motsvarande vuxensäckar av "finare" märken så visst märks det att den är enklare i konstruktionen. Fortfarande ett bra alternativ, framförallt för den som inte är beredd att köpa allt för dyr utrustning.

Följer

Följer med spänning då jag själv just köpt två st Urberg Microtech ultra :)
Hoppas på att kunna använda dom på Kungsleden i Juli.

Följer med spänning då jag själv just köpt två st Urberg Microtech ultra :)
Hoppas på att kunna använda dom på Kungsleden i Juli.

Planerar själv en tur till Kebnekaises fjällstation med omnejd och tittar lite på säckar till det. Kollade Urberg Microtech ultra och såg att den bara har t-lim på 9,7 grader, räcker det verkligen? Rätta mig gärna om jag har fel men som om jag förstått det så kan temperaturen krypa ner mot nollan om nätterna även på sommaren.

Planerar själv en tur till Kebnekaises fjällstation med omnejd och tittar lite på säckar till det. Kollade Urberg Microtech ultra och såg att den bara har t-lim på 9,7 grader, räcker det verkligen? Rätta mig gärna om jag har fel men som om jag förstått det så kan temperaturen krypa ner mot nollan om nätterna även på sommaren.

Du är korrekt, till fjällen rekommenderas en sovsäck med åtminstone T-lim 0 eller lägre. Den går utmärkt att använda om man sover inne i fjällstationen, men jag hade aldrig använt den i ett tält.

I fjällvärlden skulle jag inte ta med nåt annat än en 3-säsongs-sovsäck. Urbergs Microtech Ultra skulle jag verkligen inte chansa på där uppe, men han kanske skulle ha dubbla?

Min säck har komforttemp på ett par minus.

Hejsan!
Ni har helt rätt, efter lite eftertanke så kommer jag köpa nya sovsäckar till vandringen på Kungsleden. Jag är förvisso färdigt varm och fryser sällan men vill inte chansa med att ligga och frysa och få sömnlösa nätter. Tittar nu på Marmot Treatles 30 eller Haglöfs Tarius -5
Urberg får duga här nere på upplandsleden :)

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg

Lästips