Hej! Annonser är vår inkomstkälla för att kunna driva Utsidan.
Om du inte vill slå av annonsblockering kan du istället stödja oss genom att
teckna ett Plusmedlemskap -
då kan du dölja alla annonser och slipper denna text!
Du använder en föråldrig webbläsare. Det får inte visa dessa eller andra webbplatser korrekt. Du bör uppgradera eller använda en alternativ webbläsare .
I tv programmet "gör det själv" på SVT hängde dom upp en cykel i taket i hallen mha linor, några rulltrissor och en motvikt. Det kanske kan vara något.
finns även variant med en 'stolpe' från golv till tak med krokar för två cyklar och två par skidor. Himla smart. Såldes på designtorget innan men skall tydligen finnas på Stadium nu för tiden (har dock inte sett den där).
Jag kan varmt rekommendera den stolpen som ngn annan nämnde här. Jag hade för en gångs skull vett att slå till med en gång när jag såg den på Designtorget på Götgatan Sthlm. Den är av expandermodell och står mellan tak & golv. Den håller två cyklar och en del annat om man köper de extra tillbehör som fanns att tillgå. Ca pris för allt var 1100:-. Den tar med cykla på drygt en kvm. golvyta.
Hej! Tänkte inte skriva förrän jag den är klar men jag håller på med en sådan.
Vill inte borra i väggen och skruva fast en massa saker så en hållare att spänna mellan tak och golv är en enkel och praktisk lösning. Minoura har en modell som heter BikeTower men jag tror inte den importeras till Sverige. Nedan ligger dock en länk.
Lätt att tillverka själv av två rör(gärna alu), det ena aningen mindre i diameter, slangklämmor och biltemas billiga cykelhållare. I det större röret sågas ett kryss i ena änden(putsa!), på med en slangklämma, trä det mindre röret i och spänn mellan golv och tak. Helst bör även man fästa någon typ av runda plattor i ändarna. Järnhandeln har flera typer beroende på val av rör(runda/fyrkantiga etc). Hängarna poppnitas eller skruvas fast på ett metallbleck och spännes fast med två slangklämmor på stolpen så man kan reglera cyklarnas höjd. Det får plats 4(2bak och 2 framför stolpen) på en sådan här hållare.
En enklare/billigare typ av hängare får man genom att borra hål upptill i stolpen och trä ett rör rakt igenom. Cykeln hänges då upp i framhjulet. Borde klara upp till 4 cyklar. Ändplattorna bör då vara väl tilltagna så att stången inte kommer på glid vid ojämn belastning.
Fördelen med en horisontell hängare är att den dubblerar som primitivt mekställ! Är man dessutom trångbodd kan man spänna upp den bakom en möbel mot väggen och hänga upp en cykel under taket ovanför möbeln. Dessutom är cyklar i mina ögon mekaniska konstverk som jag gärna vilar ögonen på!
Matrialkostnad ca 100-300kr beroende på matrialval. http://www.minoura.co.jp/display-e.html
Lite större bild: http://www.deanwoods.com.au/Store/prod158.htm http://www.nashbar.com/profile.cfm?sku=2075
Det är när mobilen sätts i flygplansläge inför 9 dagars batterispar som det slår till. Jag lämnar världen nu. Det är ett avsked som skrämmer, smärtar ...
3 kommentarer
En fjällvandring kanske flyktigt bara handlar ofta om att förflytta sig mellan punkt A. till punkt B. och vad som händer däremellan. Om man däremot ...
4 kommentarer
Vi från Skåne Vandring Community har vandrat längs West Highland Way (WHW, även kallad) under vår årliga långresa. Den klassiska leden längs med de ...
Hold your horses…eller Sakta i backarna!
Jag sitter vid jokken Njabbejokkå vid backen ned till Suorva. Jag sitter här och pustar efter den mycket ...
6 kommentarer
Norra Mora vildmark är ett stort naturreservat i det nordvästra hörnet av Mora kommun, drygt 6 mil norr om Mora. Stora delar av området ligger mer än ...
2 kommentarer
Kilimanjaro-dagboken, del 3
”Jag mår lite bättre idag”, sa Richard när vi alla samlades i mattältet för frukost. ”Jag tog en paracetamol och tro ...
1 kommentar
Allt började med en fråga: ”Vad ska du göra efter det här?” Det var efter att jag fått utmärkelsen ”Årets näräventyrare 2012” och mina äventyr börjat ...
Sommaren 1811 var det revolutionär stämning bland allmogen. Tvångsutskrivningar till Sveriges deltagande i Napoleon-krigen var minst sagt populärt. ...