Uppdateringsfrekvens för spår

Hej på er,

jag är ute efter en GPS ur vilken jag enkelt kan ladda ner till min PC efter jag varit ute och sprungit / cyklat / åkt motorcykel, Jag vill efterbehandla spåren med PC för att kunna räkna ut varvtider och dylikt. Någon som vet hur ofta man kan få ut spårpunkter ur GPS:en? Skulle helst vilja ha en punkt varje sekund... Går det att starta/stoppa spårning enkelt på GPS:er?
Skiljer det mellan GPS:er i updateringsfrekvens på spår?
Köpte för en tid sedan en delorme BlueLogger för ändamålet. Med denna får man en spårpunkt varannan sekund då den funkar, vilket tyvärr inte är så ofta, så nu är jag ute efter något stabilare, helst med kartvisning. Funderar på en Garmin Quest ifall spårfunktionen är "tillräckligt" bra.

Per

Många Garmin tillåter att man konfigurerar lagringen av spår till att spara en punkt per sekund.
De mer "biltillvända" har inte alltid den möjligheten, så kolla innan du köper. Du kan hitta bruksanvisningarna på Garmins websida.

Anders

Lästips

Månadens fråga: Värmebölja under vandringen - hur gör du?

Hur tänker du om höga temperaturer väntar under din planerade långtur: genomför vandringen, planerar om – eller ställer in?

Ryggsäcken för långa fjällturer – testa deuters toppmodell Aircontact Pro

Aircontact Pro är byggd för ambitiösa vandringar med tung packning och varierad terräng. Slitstark, bekväm och genomtänkt in i minsta detalj. ...

Helgelandskusten – Tio äventyr längs Norges dolda pärla

Helgelandskusten räknas till världens främsta destinationer för havskajak. Här är tio höjdpunkter för dig som vill utforska den norska kustskatten.

Paddla i sommar: Tips och inspiration från Utsidans medlemmar

Utsidans redaktion tipsar om fem bloggar och forumtrådar som får oss att längta efter att färdas fram på vattenytan.
Jag har kollat manualerna på både Quest och 60:an. Det står att man kan ställa in triggning på tid, avstånd eller auto, men inte vilka tidsintervallerna är. Är det någon som har en Quest reps 60:a som kan svara på vilket kortaste tidsintervallet är ?

Annars är autofunktionen utmärkt. Den sätter punkterna så tätt som det behövs, d.v.s. rör man sig rakt och med jämn fart så blir det glest mellan punkterna, ändrar man riktning eller fart så sätter den punkterna tätare. Man kan ställa in hur känslig den ska vara för förändringar. Med autofunktionen använder man spårminnet effektivast. GPS 60 har ett spårminne på 10.000 punkter. Sätter du en punkt varje sekund så fyller du alltså upp minnet på mindre än tre timmar.

3 timmar är ett långt träningspass :) Men det där med autofunktionen låter ju väldigt lovande, särskilt om man kan ställa in känsligheten. Det börjar luta åt en 60:a...

Per

I förhoppning om att ämnet är tillräckligt belyst för den ursprunglige frågeställaren vill jag bara nämna att senaste versionen av GPSproxy (1.15d beta)innehåller en egen spårlogg som kan bli så stor som minnet tillåter - detta utan att man behöver förlita sig på Garmin Que's tracklog. Med en BT GPS som ger en punkt per sekund fås tillräckligt bra spår för att göra hemgjorda vägkartor vilket är syftet.

Det finns fortfarande några olösta problem med hängningar. Osäkert om det beror på SiRF III v.3.1.... eller är någon otillräcklighet i GPSproxy. För en del fungerar det dock utan problem.

En snygg spårbild från en rondell finns i denna tråden (man ser att de kör vänstertrafik på hastighetsförändringen):

http://www.malsingmaps.com/modules....topic&t=2153&postdays=0&postorder=asc&start=0

(Förklaring: GPSproxy översätter NMEA protokoll från t ex en SiRF III BT GPS till Garmin protokoll så att en sådan GPS kan användas med Garmin Que för PPC. Om någon har en aning om hur man gör en virtuell port i Palm OS så kan det komma till en GPSproxy för Palm OS också - nu när Que för Palm kommer).
[Ändrat av jonasolof 2006-01-14 kl 11:03]

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg

Lästips