Uppblåsbart liggunderlag

Jag gick igenom min lista över bokmärken och upptäckte att jag hade lagt till även det här liggunderlaget http://www.beli.se/liggunderlag/jr-gear-traverse-core-primaloft-xl
Jag returnerade mitt Vaude underlag och beställde detta istället, inkl pump. Det var samma mått i långd och bredd men nästan 4 cm tjockare. Vaude Norrsken var 5,5, detta 8,9. Plus att det var något lättare. Marginellt (15g), men ändå :)
Hoppas jag inte gjort bort mig bara och att detta också håller hyfsad kvalitet.
 
Har en ny fråga kring liggunderlag. Fick hem det från Beli idag. Var verkligen superskönt. Men jag upplevde det som halt. Jag provade det med sovsäcken och upplevde att jag mest nästan halkade omkring. Är alla liggunderlag typ "hala"...
Kanske en dum fråga, men jag är ju ny på det här med uteliv.
 
Har en ny fråga kring liggunderlag. Fick hem det från Beli idag. Var verkligen superskönt. Men jag upplevde det som halt. Jag provade det med sovsäcken och upplevde att jag mest nästan halkade omkring. Är alla liggunderlag typ "hala"...
Kanske en dum fråga, men jag är ju ny på det här med uteliv.

Det här problemet är enkelt löst genom att dutta på lite silikon eller liknande.
 
Har skaffat mig ett uppblåsbart liggunderlag, Vaude Norrsken.
När jag fick hem det kom jag på att jag måste blåsa upp det själv. Ringde då lite klockor om att det inte alltid är bra då det kommer in fukt i liggunderlaget. Hur illa är det? Om jag börser upp det nu för att prova, är det kört då?

Har sökt på nätet men hittar ingen pump. De flesta verkar ha utgått ur sortimentet, om det inte är så att det är någon slags universallösning på ventilerna, alltså att jag kan använda expeds minipump. Men så bra kan det väl ändå inte vara.

Så vad gäller? bör jag ha pump eller är det lugnt ändå?
Av bekvämlighetsskäl kan jag förstå att jag bör ha det, men annars?

Här är exempel på en exped som börjat mögla efter att användaren blåst upp den med munnen:

https://www.youtube.com/watch?v=3rIK2jc2cpA&feature=youtu.be&t=290
 
Hej

Lånar denna tråd med att fråga om någon av erfarenhet av det uppblåsbara liggunderlag som det just nu görs väldigt mycket reklam för. Många olika företag säljer detta liggunderlag och priset är alltifrån c:a 350 kr (det billigaste jag har sett) till 600 kr. Alltid med stor rabatt 50-70% och i princip 100% nöjda kunder osv. Jag är mycket skeptisk till sättet som produkten säljs på men är ändå lite nyfiken på om detta är en bra produkt. Jag undrar således om någon har köpt och har egen erfarenhet.

Nedan är lite länkar till olika sidor som säljer detta underlag.





Finns många många fler som säljer den så jag misstänker att det i grunden är samma produkt som marknadsförs av olika företag (eller om det rent av är samma men under olika namn).

// Conny
 
De funkar säkert men inget jag skulle vilja ha med på en fjällvandring. De har ingen isolering och kommer bli för kalla i fjlällen även sommartid. Det går att kompletera med ett cellplast men då blir packvikt och volym inget vidare och du får lägga på några hundra för ett cellplastunderlag.

Jag kunde inte se någon garanti, i så fall gör det att du redan efter 6mån måste bevisa att det är ett ursprungligt fel för att nyttja 3årig reklamationsrätt vilket ofta är mycket svårt.

Konstruktionen med genomsvetsning är klart klenare än bafflar, vet inte hur det påverkar isoleringen.

Exped DownMat (ca 1400kr) eller SynMat (ca 1000kr) Lite 5 M kostar visserligen mer men du får nog betydligt mer för pengarna där och en 5årig garanti.
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Heldottir Liggunderlag för XTRA stora människor Utrustning allmänt 4
Wotan88 Liggunderlag och R-Värde Utrustning allmänt 1
Gettan Liggunderlag längre än tält. Utrustning allmänt 13
Kanii Hållbara slutna cell-liggunderlag? Utrustning allmänt 11
hgo Halkiga liggunderlag. Utrustning allmänt 9
Airfoil Liggunderlag - en djungel? Utrustning allmänt 7
mied93 Fjällmark Airbed Lite Utrustning allmänt 7
salvion Råd sökes om, Liggunderlag, Sovsäck för nybörjare Utrustning allmänt 20
Sverker G Hjälp med sovsäck och liggunderlag Utrustning allmänt 5
Askel Sy ett delaminerat liggunderlag, går det? Utrustning allmänt 1
danisko Funderingar kring ryggsäck och liggunderlag Utrustning allmänt 43
Kajsa-Warg Liggunderlag, pris kontra komfort Utrustning allmänt 7
henke.lofgren Försvarets liggunderlag, var köpa?? Utrustning allmänt 5
avslutatmedlemskap160620 Liggunderlag bår Utrustning allmänt 9
seved1 Liggunderlag Utrustning allmänt 11
mxsr Bekvämt liggunderlag Utrustning allmänt 18
HåkanW Läckande Exped liggunderlag Utrustning allmänt 6
hiko liggunderlag Utrustning allmänt 2
fnöskticko Osäkerhet med uppblåsbara liggunderlag och vätskesystem? Utrustning allmänt 38
Grisstian Liggunderlag på löpmeter Utrustning allmänt 2
KillerKaninen Liggunderlag Utrustning allmänt 6
miklagard Gult Liggunderlag?? Utrustning allmänt 3
Onedge Isolerande Liggunderlag ! Utrustning allmänt 13
pappamys isoleringsförmågan hos liggunderlag? Utrustning allmänt 8
loving Själv uppblåsande mot standard liggunderlag Utrustning allmänt 23
valiant Liggunderlag Utrustning allmänt 1

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.