Ungt par saknas i fjällen.

öringen; sa:
Vi får väl hoppas att de ligger och trycker i tältet och har det bra.

De verkar iofs inte trycka i tältet om detta stämmer, men de kan ju ha det bra ändå:

"Sent igår eftermiddag kunde dock de anhöriga ta mot ett SMS skickat från parets telefon. I meddelandet skrev de att man tvingats lämna sitt tält och sökt skydd i en stuga.
- Var den stugan finns vet vi inte och de går inte att nå via telefon, säger man från polisen.
Ytterligare ett SMS dök senare på kvällen upp från paret. Enligt detta skulle de befinna sig i en stuga någonstans mellan Storskarven och Svalåtjärn.
- Detta skulle innebära att de finns ungefär 8 kilometer från Tänndalen, säger Thomas Alexi, en av fjällräddarna."

http://www.op.se/parser.php?level1=2&level2=7&id=629451

Låter som en riktigt trevlig tur. Snöskovandring med tält är kul men man är rätt långsam, särskilt så här års med lös pudersnö.
 
crazy; sa:
Mediea har uppenbart hängt upp sig på att de syns bra. En tre meter lång käpp lär väl synas även om det snöat några meter.
Va, det där förstår jag inte alls?



Utifrån de senaste rapporterna låter det ändå som att deras kunskap och kanske andra prylar än röda pinnar grejat biffen, vilket skulle vara skönt att höra!
 
Röda käppen ska de förstås ha till att sända sms.

Själv brukar jag ha telefon med till ställen utanför täckningen och då stöter man ibland på små områden med hyfsad kontakt, varvid man kan prata.

I andra fall går det inte att prata, men att sända sms. Antingen går det iväg när man håller upp telefonen i luften, eller så kan man hålla upp den med en lång pinne (typ metspö).
 
Strykarräven; sa:
Utifrån de senaste rapporterna låter det ändå som att deras kunskap och kanske andra prylar än röda pinnar grejat biffen, vilket skulle vara skönt att höra!

Jo skönt att de verkar vara ok :)

crazy; sa:
Mediea har uppenbart hängt upp sig på att de syns bra. En tre meter lång käpp lär väl synas även om det snöat några meter.

Beror väl på va, ligger den ner gör den inte särskilt stor nytta va? ;). Ska förresten bli intressant att höra deras egen reseberättelse samt att få höra sanningen om den numera så berömda k ä p p e n :)
 
En del av tidnings rubrikerna fick mig att reflektera. På några ställen stod att de saknades på andra att det var vilse.

Det sistnämnda kan man ju inte veta föränn de kan berätta. Om det verkligen var risigt väder och de tog sig till en stuga, vissde de ju snarare sin position än var vilse.

Jag hoppas att de klarat sig utan förfrysningar och kanske rentav vill berätta om sitt äventyr lite senare.
 
öringen; sa:
Ska förresten bli intressant att höra deras egen reseberättelse samt att få höra sanningen om den numera så berömda k ä p p e n :)

Mezzner; sa:
I andra fall går det inte att prata, men att sända sms. Antingen går det iväg när man håller upp telefonen i luften, eller så kan man hålla upp den med en lång pinne (typ metspö).

Sanningen om den berömda käppen är enkel: De använde den förstås till att SMS:a med!!!

Fast, de får gärna berätta själva, gärna om något mer än bara insnöade-nätterna. Media lär ju bara fråga om de senare och åck åck åck, sanna mina ord, man ska läsa Fjällsäker och stanna inne, åck åck åck...
 
Strykarräven; sa:
Sanningen om den berömda käppen är enkel: De använde den förstås till att SMS:a med!!!

Okej, det där skulle jag kanske köpa om jag visste att jag på min fjälltur kommer passera områden där det behövs att jag kommer EXAKT 3 meter upp i luften för att sms:a. Men tänk om det behövs 4 meter då? ;)
 
Då har du ett antal ekunder på dig att springa runt och hitta en 3-meterspunkt innan sändningsförsöket avbryts.

OK, jag är inte S Ä K E R på att det är därför de ha käppen med sig. ( :) )
Fast helt klart är det så att man kan hamna i lägen där man lyckas få iväg sms när det inte går att ringa.

Det kan vara bra att veta. För de anhöriga känns det nog rätt ok att få ett sms där det står att man lever även om man inte kan få sig en pratstund.
 
När jag är i fjällen tar jag med nallen och hoppas på täckning. Funkar det inte så funkar det inte... folk gick ju faktiskt på tur i fjällen innan mobiltelefonernas tid, tro´t eller ej :)
 
Men om man fäster sin telefon på sin röda* tremeterskäpp, hur ska man komma åt att trycka på knapparna?


(*helt underbart att de till och med berättar vilken färg det är)
 

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.