Ungdomar på toppbestigning?

Statistiken talar för ungdomarana. Rätt krasst talat, det är ganska få som dör i svenska fjällen och det är rätt mycket folk runt ikring kebnekaise. Men ...
Jag är helt övertygad om att vare sig de föreställnigar förvänningar som du eller diin dotter har stämmer eller kommer att träffa in.

Kanske kommer de nå målet upp kanske inte men om ;-) jag menar när de kommer tillbaka kommer de vara större. Och ja, en guidad tur ökar nog möjligheten och är tryggare .... för föräldrarna.

Jag förstår inte frågan - jag gick ensam i Sarek när jag 16 år gammal första gången gick långtur i fjällen ;-).

Om man tältar i närheten av Kebne har man ju nära till hjälp och mobilen fungerar lite här och där.
Se till att de har råd att gå in om allt blivit vått, och tipsa om att det är bra att ha med mer än en kexchoklad om de går västra leden - det finns ju risk för övernattning i toppstugan har jag noterat (som aldrig gått just den vägen till toppen).

Lästips

Vinn skor och startplatser till Merrell Göteborg Trailrun för två!

Delta i Göteborgs stora trailfest den 6 september! Nu har du chansen att vinna både startplatser och nya MTL ADAPT från Merrell åt dig och en vän.

Stabil sikt för skarpa naturupplevelser – Nikons nya kikare lyfter blicken

STABILIZED S ger stadig bild i varje ögonblick. Skarp optik, låg vikt och lång batteritid gör dig redo att se mer.

Prisade prylar: här är vinnarna av Scandinavian Outdoor Award

Bland de vinnande produkterna finns bland annat en slittålig lättviktsryggsäck och en designklassiker i rostfritt stål.

Tänk säkert i Sarek – fjällräddarens bästa råd

Sareks vackra natur lockar många. Men här är civilisationen långt borta. Utsidan har frågat fjällräddaren Mikael Oja om råd för en säker Sarektur.
Nyttig erfarenhet att planera och genomföra med en bra beredskap att vända om vädret eller annat lägger hinder i vägen. En mentor kan vara bra att diskutera upplägget med ett par gånger t ex ett par månader före och veckan innan avfärd.

Thure

Jag förstår oron om du är oinvigd i friluftslivet. Men jag kan ärligt säga att om jag hade en dotter i din ålder som vill fjällvandra skulle jag hoppa av glädje ! Tycker du ska uppmuntra henne och se till att hon är så bra förberedd som möjligt. Den stora faran med att fjällvandra så tidigt är att hon fått ett intresse för livet ! Och sämre intresse kan man sannerligen ha !

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg

Lästips