Funkar säkert för många, men bara en liten varning för att det verkar finnas mycket stora skillnader på hur mycket vatten folks kroppar processar/avger per tidsenhet. Detta även i vila och temperaturjämvikt. Min dotter går runt med tunna nylonstrumpor i sneakers med gummisula, och är torr om fötterna; försöker jag göra samma sak det blir ymnigt fotbad inom fem minuter och skavsår inom tio. Mina egna försök med vbl föll inte alls så bra ut som jorus, se nedan.
Testa med något enklare, typ sopsäck utanpå lakanspåse, innan ni investerar i dyra system.
.
Vart tog den fukt du producerat under natten vägen? Det bör ju rimligen vara ungefär samma mängd i bägge fallen. Sov du i underställ som du fick torka/vädra på morgonen, eller fick du vända ut-och-in på hela sovsäcken?
De (få) gånger jag hade testat vbl var det snöstorm på morgonen och vi fick torka ur vb-påsen inne i tältet, och det var som sagt inga små mängder. En del "ångade ut" i tydliga rökmoln och satte sig ändå i tälttyget, men en del kunde vi torka ur med trasa eller vänta tills den frös och skaka ur. Det var ändå rätt smidigt, eftersom det bara var en lös liner, men din ångbarriär är ju integrerad i sovsäckens insida?
Det mest obehagliga var ändå att behöva komma ur sovsäcken och vb-linern på morgonen och försöka torka min sjöblöta kropp i morgonkylan, innan jag kunde ta på dagskläderna. Jag blev paniknerkyld på nolltid.
Det går säkert att vässa rutinerna, men jag ändå hade en tältkamrat som var van vid vbl och hjälpte till, så det känns inte att jag gjort något grundläggande fel. Vi är helt enkelt alla olika.