Undvika 2-mans tält?

light is right

Om du ska campa eller gillar att bära tungt låter 3 manna som en bra idé. Ska man vistas i alpin miljö är vikt en vital fråga. Visst går det att slita med tung packning, men det innebär också onödig belastning om man behöver energin till annat.

Fundera på självstadgande tält och vindtålighet om du ska tälta i skärgården. Blåser det hårt kommer ett exponerat Nallotält att antingen ligga som ett frimärke eller slitas i stycken.

Har själv ett Nallo och tycker att det är utmärkt för mindre strapatsartade turer. Enkelt att sätta upp och ta ned, stort och relativt låg vikt. Minus för vindtåligheten dock - även om tältet är nedgrävt i snö får vinden fint grepp i tältet. Har heller inte lyckats få någon riktigt tajt spänning i duken vilket påverkar vindtåligheten en del.

För solovandring anser jag att gore-tex puppa är överlägset, eller SupAir för den delen. Lägre komfort men också lägre vikt. Kan man hålla packningen runt 10 kg har man en helt annan rörlighet än om man ligger på 30 kg.
 
Nog för att det är skillnad på 10kg och 30kg men har du hört talas om den gyllene medelvägen? ;)

Har man ett Nallo 3 som väger 2,4kg så tror jag inte att totalvikten på packningen kommer att bli 30kg.... Det hoppas jag inte iaf...

Själv tycker jag åxå att light is right men jag vill inte göra avkall på komforten i tältet!!!
 
Ja, nu har du redan köpt ditt tält men jag svarar ändå. Vi brukar ta in två ryggsäckar (en på över 100 l, men en smal ramlös modell, och min på 60 l) i tältet och har dem längs sidan, där de även fungerar som vindskydd om man så önskar. Då är vi alltså två personer och två ryggor. Det blir inte trångt alls då men i fotändan går de inte att ha (jag är 160 cm).

Hoppas du är nöjd med ditt val, det är vi i alla fall! Trevliga vandringar!
 
Re: Absid..

olofforsberg; sa:
Är det någon som tycker att det vanliga absiden för Nallo är på tok för liten om man är två personer?

Jag och min sambo har använt gamla modellen av Nallo2 i 5/6 års tid och aldrig upplevt att vare sig innertält eller absid skulle vara för litet.
Inte därmed sagt att det skulle vara för stort heller:)
I innertältet, 130cm brett, får vi iaf gott om plats både för oss och all packning förutom kök/mat/ryggsäckar/skor.
Absiden rymmer kök/mat/skor med plats för matlagning och i nödfall även ryggsäckar/blöta ytterkläder.
Oftast hamnar ryggsäckarna utanför under ryggsäcksregnskydden.

Fördelen med litet innertält är att det är mindre volym att värma upp med kroppsvärmen samt i ett litet absid med mindre markyta blir det mindre kondens i jmfrt med ett stort, (sägs det).

Senast vi var ut till fjälls fick vi plats jag, sambon och 2-åriga dottern i Nallo2:t utan större problem - dock har vi pratat om att införskaffa ett 3GT nu när vi är 3 st...mest för det större absiden som kan utnyttjas som "lek"plats vid dåligt väder...

Som alltid blir det att avväga en del faktorer mot varann och försöka avgöra vad som är viktigt för just en själv:
-Pris
-Vikt
-Innervolym (ligglängd, bredd, sitthöjd mm)
-Absidvolym
-Hur många skall använda tältet? - nu och i framtiden

Lycka till!
 
Givetvis beror väsentliga parametrar på personliga preferenser. 30 kg är lätt att komma upp i om man ska medföra pryttlar för mer än själva transporten... kanske lite klätterkit, rep eller mat och bränsle för längre tid, varm sovsäck för låga temperaturer etc. För många kanske komforten är viktigare än vikten; det beror som sagt på vad man ska göra.

Strävar själv efter att alltid minimera vikten - men allt som oftast finner man att man kunde ha rationaliserat mer. Viktjagande är något som måste ske konsekvent om det ska effekt. Om man medvetet sparar säg 20% i vikt på alla prylar brukar man också inse att man kan vara helt utan en stor del av arsenalen - t ex att man inte behöver ett tält med sitthöjd, stor golvyta och absider.

Har man inga extrema krav fungerar Nallo fö utmärkt för t ex vandring.
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
fredrik.lillbacka Undvika att få blöt sovsäck Bo och sova 3
SafeSurfer Hur undvika repor i tältstänger som ska skjutas in i bågkanalen? Bo och sova 8
turbo100 Bra köp på tält får 2 pers (tänker använda som 1-mans) Bo och sova 7
bengtolovlarson Vilket är bästa 2 mans kupoltält? Bo och sova 24
magnusk750-2 Fjällmark-Vaude? 3-mans budgettält Bo och sova 5
Vintervilan Födelsedagspresent - vilket 1-mans tält? Bo och sova 75
emil.s Sökes: Kupoltält, 1-2 mans, "smidigt", 2-3000kr Bo och sova 5
claeshugo Nytt tält 2 mans kupol Bo och sova 17
Tobbe3214 Köpa 2 mans tält Bo och sova 27
Gun-valld 2-mans tält Bo och sova 12
desireman Varför finns det så få 4 mans tält att köpa? Bo och sova 6
peter1969 Söker 2-mans tält där gåstavarna går att använda! Bo och sova 45
colan 2 mans tält? Bo och sova 9
Helmetrock Hilleberg vs. Hilleberg, som omväxling :-) (2 mans tunnel/kupol) Bo och sova 9
SUPERENDURO lätt 2-mans tunneltält med raka gavlar sökes. Bo och sova 5
avslut0908 2 mans fjälltält Bo och sova 2
avslutad130206 Kupoltält 1-2 mans Bo och sova 9
lokatten Behöver tips på nytt 2-3 mans tält Bo och sova 4
thomalin 1 mans tält Bo och sova 18
Mezzner Billigt och lätt 1-mans bivacktält? Bo och sova 24
bergholm Lätt 2-mans tält Bo och sova 15
joan019 Mckinley Manitu 3-mans tält Bo och sova 0
grawin 1-mans tält till Sarek? Bo och sova 4
Strmbrg Salewa Micra 1 1/2 mans-tält! Bo och sova 6
tierp69 Försvarets 4 Mans Tält Bo och sova 14
Kroppe 3-mans kupoltält? Bo och sova 3
medlättasteg_24 Tält till Gröna Bandet i sommar Bo och sova 103
Apelsinjos Durston eller MSR eller annat... välja tält till fjälltur Bo och sova 6
peterfuchs Uppgradera till två tält - tvåbarnsfamilj Bo och sova 3
outdoor_alle UL tält för 4 Bo och sova 4
Weox Kondens på innertält ? Bo och sova 18
holetaker Tips på lättare tält - Lanshan? Bo och sova 19
Jejina Problem med msr tält Bo och sova 5
Hajknisse Tält för 1 person vandring. Bo och sova 25
Meldrum Vandringstält för novis familj Bo och sova 11
Marsko6647 Köpa enstaka tält-peg till Hilleberg tält Bo och sova 7
Litensvamp Vilket tält ska vi titta på/köpa för camping? Bo och sova 9
jonathanSollen Tips för att minska ljud mellan liggunderlag och tält? Bo och sova 4
ElinR Isolerande underlag tält, Bo och sova 9
JeeyBee Mögligt tält? Bo och sova 17
jakeplisken Har jag ett bra tält? Bo och sova 16
Jänis Biltema tält Bo och sova 9
Jesper1972 Andrahandsvärde på tält ? Bo och sova 19
Heikkinen Fjällrävens kvalitet på tält? Bo och sova 1
vandrafjäll Resa tält i storm Bo och sova 10
Friluftsknutten Dags att uppgradera utrustning! (tält + sovsäck) Bo och sova 7
holetaker Tips på prova-på-tält Bo och sova 31
Henket Tält till fjäll med barn Bo och sova 9
bundu Bör jag vara bekymrad över dessa skador i mitt tält? Bo och sova 15
RikCar Ett mindre tält är varmare Bo och sova 12

Liknande trådar


Fjälledarens tips: Så packar du lätt och når längre

Ibland får man ut mer av naturupplevelser när man tar ut svängarna. Fjälledaren Oskar berättar hur han hittar en större frihetskänsla utomhus.