Underställ

Tvättråd...

Jag har köpt ett par olika ställ och vid något tillfälle köpt syntetunderkläder som har max tvätttemperatur på 30 grader (ett par kalsonger från NewLine) respektive 40 grader (en Haglöfs kortarmad tröja).

Inte så bra tycker jag och ångrar mina köp.

Tipset är att spåna in den lilla tvättrådslappen...

Patric
 
Re: Tvättråd...

olle11; sa:
Tipset är att spåna in den lilla tvättrådslappen...

Bra påminnelse!
Underställ kan vara märkta med allt från 30 till 95.

Å andra sidan tycker jag nog att det blir rent nog vid 40 i maskinen med vanligt tvättmedel. Det är ju mest lukten man vill ha bort. Om mina långkallingar inte är bländvita, tja det kan jag leva med. :)

Viktigare är att de kan vaskas upp hjälpligt i fält. (Eller rättare sagt att de torkar efteråt)

När vi ändå diskuterar: Är det någon som vet hur eldfängda dessa syntetmaterial är?
Sånt kan det ju vara värt att tänka på innan man rör om i kaffebrasan...
 
Re: Re: Tvättråd...

GustavOh; sa:
.....
När vi ändå diskuterar: Är det någon som vet hur eldfängda dessa syntetmaterial är?
Sånt kan det ju vara värt att tänka på innan man rör om i kaffebrasan...
Ren polyester smälter direkt vid kontakt med sprättande glöd, med ett hål som följd, även om det inte är så eldfängt att det då börjar brinna. Värst ur smältsynpunkt tycker jag microfleece är. Även vanlig fleece är väldigt känslig. Yllegrejor är tåligare.
 
Ska man vara ute mer än en dag i taget så är det ull som gäller. Både för luktens skull och för att det är mycket skönare i fuktiga förhållanden.

Janus finns att köpa på nätet och i nån butik i stockholm. Kommer inte ihåg vilken, kanske nån som vet?
[Ändrat av f_lindstrom 2003-09-01 kl 15:18]
 
Jag köpte ett par yllekalsonger (Icebreaker) i somras och måste säga att de är de skönaste och mest välluktande fills jag någonsin har provat. Säg något annat som luktar hallon efter 5 dagars vandring. Nästa år blir det ett par till. Är det någon som har tips på andra märken än Icebreaker som säljer T-shirts i ylle?
 
Billigt om syntet

Vintertid föredrar jag ull. Vid vandring sommartid syntet och då kör jag med billiga ställ.

Jag har provat både dyra och billiga syntetställ. Min erfarenhet är att de alla luktar apa efter ett dygn och efter en tid och många tvättar luktar de skunk fortare ändå. Slutsatsen har då blivit att köra med billiga ställ för att kunna kassera oftare men ha samma kostnad.
 
Nät för oss som svettas!

ldemst; sa:
Jag behöver ett underställ som transporterar svett jättebra då jag svettas mycket under vandring. Samt torkar fort då jag tänkt att det ska torka under natten inför nästa dagsetapp.

Hej

Jag har samma 'problem' som du: jag svettas massor.
Jag har provat att väga mig före och efter ett löppass på en timme, jag gick ned mellan 1,5 - 2kg.

Jag har använt olika modeller av 'superunderställ' sedan MÅNGA år.
Ett av de första märkena jag provade var Craft, http://www.craft.se, men jag var aldrig riktigt förtjust i dem.
Efter det så provade jag HellyHansen Lifa som jag tyckte mycket om och fortfarande har kvar fast jag antar att den är 15 år gammal nu.
Jag har sedan dess lärt mig att Crafts undertröja, liksom de flesta andra märken, är gjord av polyester, men att Helly hansen Lifa är gjord av polypropylen. Enligt 'experterna' så skall tyg av polypropylen vara det bästa materialet att använda till tyg som skall leda bort svett från kroppen.

1986 blev jag övertalad av en kompis att prova det då nya, och dyra, norska märket Super Brynje http://www.brynje.no. Det är en nät-tröja i
polypropylen och den fungerar fantastiskt bra. Eftersom tyget till största delen består av hål(luft) så har det väldigt väldigt bra egenskaper, både när man svettas mycket och när man 'bara' behöver hålla värmen.
Visst finns det nackdelar med Brynjetröjan också, den är ju inte på något som helst sätt vindtät så man måste ha andra tröjor utanpå den.
Men under 90-talet så kom HellyHansen med en mer tätvävd nät-tröja, SuperNet.
Den fungerar väldigt bra som andralager mellan Brynjetröjan och jackan.

Jag har också provat en hel del andra märken under åren som gott tex de dyra Patagonia Capilene och även en ylleundertröja, Patagoniatröjan var väldigt mjuk och skön men var för tätvävd och ledde inte bort svetten tillräckligt bra.
Ylleundertröjan kliade när jag hade den direkt mot kroppen trots att den var i en dyr högklassig kvalite(Janus i Merinoull) men det gick bra att ha den som andra lager utanpå Brynjetröjan, men den ledde inte bort svetten lika bra som Hellyhansens nät-tröja.
Jag har läst ngn stans att 15-20% av svenskarna är allergiska mot ylle.
Slutsatsen blir för mig att nät-tröjor är de bästa och att de helst skall vara gjorda i polypropylen.

SuperBrynje säljs online hos:
http://www.sportsnet.se

Eller kolla hos generalagenten:
http://www.gerisale.se


/Håkan
 
Jag har både Craft och Patagonia. Patagonia är helt klart bäst. Jag har den näst tunaste t-shirten och den suger upp och sprider ut fukten någe enormt.
 
Jag tvättar alltid mina underställ från Craft i 60 efter rekommendation från tillverkaren och det gör skillnad.

Så till en intressant iakttagelse: Är det bara jag som tycker att de blå underställen är bättre än de grå underställen från Craft? De upplevs som något tunnare, behåller formen bättre och blir inte lika noppriga.

Efter 15 år med Craft kan man konstatera att varje årsmodell har sina karakteristiska drag. Det tycks som om trenden tyvärr går mot något tjockare material. Favoriterna återfinns bland årsmodellerna 95-97 och det är de som får äran att följa med på de fina turerna.
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
belcanto 100% merinoull i underställ? Kläder 56
vandrafjäll Jag har släppt en film om det jag skidar i, underställ Devold och Klättermusens skalkläder. Kläder 1
Chevalier Varför färre underställ med polokrage? Kläder 10
Mattias på myren Söker förslag på lager 2 underställ Kläder 0
SankaBoy Underställ i helst bambu av längre modell Kläder 31
triptrapp Fjällräven bergtagen underställ Kläder 3
Wolfred Underställ Kläder 3
Almasfar Råd om underställ Devold/Woolpower Kläder 8
Koga Signature Thermo-underställ. Kläder 11
storskogen Sökes: Underställ (baslager) med hel dragkedja Kläder 2
Tobias.H Underställ - Woolpower LITE eller 200g Kläder 7
murakami Underställ Haglöfs Kläder 7
Silver Fang Vilken underställ till vandring Kläder 18
Seebra Underställ, temperatur och fukttransport Kläder 33
skral Underställ för 4700 - nån som är sugen? Kläder 22
Moga Underställ i linne, hur bra är det? Kläder 7
staffan.rosvall Underställ med lång passform? Kläder 8
miaz onesie / one piece underställ/pyjamas i tjockt material Kläder 17
fotografiskt Riktigt varmt underställ Kläder 16
Urwaldjaeger Woolpower-underställ att sova i Kläder 14
EricG Vilket underställ? - Trött på att vela mer! Kläder 38
Foss Kläder (underställ) till Öppet spår Kläder 0
Mattias1981 Prisvärt underställ?? Kläder 11
pelka Merinoull underställ? Kläder 64
Pellepelikan Underställ, Ull eller syntet? Kläder 16
orjanraberg Underställ i Coolmax? Kläder 2
sverigeturist Underställ inaturmaterial Kläder 11
Demogorgon Underställ Kläder 9
filippus Underställ, byxa och ryggsäck Kläder 6
Oskar R. Tips på KLIFRIA underställ Kläder 5
Siggan Tips på BRA underställ? Kläder 51
AndersOleander Tvätt av underställ i merinoull Kläder 7
fuzzyl underställ sommartid?! Kläder 25
DonnieD Nytt underställ, Under Armour? Kläder 31
Sph1nx Underställ i syntet+ull Kläder 16
oberg_niklas Underställ i ylle eller delar där av Kläder 30
xtrem Ull underställ inför vintern! Kläder 2
sajberjohan Taigas Underställ Kläder 0
Gotlandrunt Mörkblått underställ med vita ränder Kläder 2
henkepenke86 Var köpa Helly Hansens underställ i Göteborg? Kläder 2
grodanbolle Ullmax underställ, vikt? Kläder 43
sverigeturist underställ - tips från tyskland - nya utveckling Kläder 5
zvalan Underställ i siden/ull kombination? Kläder 12
glanne Klättermusens ull-underställ Kläder 1
Egel Devold underställ Kläder 3
bouic Underställ i Ull Kläder 16
sajberjohan Underställ av ylle Kläder 16
cayenne Bra underställ? Kläder 19
sandwichman underställ i coolmax? Kläder 1
Picolina McKinnley som underställ Kläder 6

Liknande trådar


Fjälledarens tips: Så packar du lätt och når längre

Ibland får man ut mer av naturupplevelser när man tar ut svängarna. Fjälledaren Oskar berättar hur han hittar en större frihetskänsla utomhus.