Ultamid 4p Vinter Recension: Är det värt Hypen?

Håller med. Bild från förra sommarn på en bekants nya tält (inte samma modell som TS men dcf-tyg). Shit happens.
Visa bilaga 43965

Tycker TS tält trots allt är lite ballt. Känns som ett tältens Lamborghini -- låg vikt och svindyrt med tveksam kvalitet och användbarhet. Nischat mot de som uppskattar höga signalvärden.
Hej igen. Kan du få reda på vad det är för tältmodell? Då får man koll på tältets storlek, antalet markfästen och tjockleken på DCF:en (det finns olika).

De två förra kan göra stor skillnad på belastningen i denna punkt.
 
Jag blir inte så förvånad att en duk som verkar va såpass statisk, inte pallar samma krafter som en som flexar mer. I flexet dämpas väl krafterna, som fjädringen/stötdämpningen på en cykel eller bil tänker jag.
 
Hej igen. Kan du få reda på vad det är för tältmodell? Då får man koll på tältets storlek, antalet markfästen och tjockleken på DCF:en (det finns olika).

De två förra kan göra stor skillnad på belastningen i denna punkt.
Det kan ha varit HMG Unbound 2p.

Obs! Bilden var alltså till för att illustrera att allt kan gå sönder ('shit happens'), inte för att starta debuggning av en tältmodell annan än den TS diskuterar. Det blir rejält OT det.
 
Det kan ha varit HMG Unbound 2p.

Obs! Bilden var alltså till för att illustrera att allt kan gå sönder ('shit happens'), inte för att starta debuggning av en tältmodell annan än den TS diskuterar. Det blir rejält OT det.
Ingen fara, och det vore inte så meningsfullt heller; tälten har varken jämförbar storlek, samma arkitektur eller samma tjocklek på DCF:en.
 
I den här videon tar jag en närmare titt på Ultamid 4P, det är ju ett ganska omtalat tält som många säger är boombproof. Tillverkaren säger att det klarar extremväder och klassar det som ett ultralätt 4-säsongs-tält.
Jag har testat och recenserat tältet inne i Sarek nu I februari.
Så om ni är nyfikna så kika gärna🙂
Mycket intressant och lärorikt! Jag undviker dcf i tält eftersom jag inte tror att det är lika stryktåligt som silnylon. Som segelduk är den fantastisk men där förvandlas vindtrycket till fart och då vill man ju ha så stum duk som möjligt.

I tält, njaa...när krafterna blir tillräckligt stora så måste något ge efter och den stumma väven blir tillslut deformerad eller brister.

...också väldigt trist med HMG:s brist på engagemang. Riktigt dåligt.

//J
 

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.