UL på fötterna?

Tycker inte att jag haft problem med fäste, men mina är inte så himla gamla ännu. Kanske kommer när gummit blivit lite avslitet?

Sen torkningen är väl det enda som är "negativt", det är ju tyg och inte nylon ;)

Använder mina när jag orienterar i skog och mark och då har de varit alldeles utmärkta.

Min packning landar någonstans på 9,5-10 kg för en vecka exkl mat, men inkl ryggsäck, skor, kläder jag har på mig osv. Så runt 13-14 kg borde jag landa på och då tycker jag att kängor känns lite overkill (undantaget snöproblemet).

Lista med gram kommer för den som vill ha det.. verkar vara ont om folk som väger sin utrustning :)

// Jocke

Joakim Ambrosson; sa:
Lista med gram kommer för den som vill ha det.. verkar vara ont om folk som väger sin utrustning :)

// Jocke

Oj! Vad händer efter detta?? :) Kan nämna att min nyinköpta spork i titan väger 16 gram. 9,5-10 kg är bra bantat.

Peter P.
[Ändrat av pal2 2006-04-29 kl 14:30]

Ändå väger ryggsäck 1,7 kg och sovsäck 1,1 kg, vilket kan minskas med åtminstone 1 kg totalt.

Pjux är just nu Pumorna på 571 gram, med mina Lundhags högskaftade stiger detta rejält tyvärr, därav frågan i början :(

// Jocke

Joakim Ambrosson; sa:
Ska se om jag kan sålla bort mina kängor genom att ta med tex ett par gympadojor och ett par sandaler vid regn.
Tycker det låter kallt att gå i sandaler i fjällen när det regnar. Borde finnas kängor som väger ungefär lika mycket som ett par gympadojor + ett par sandaler.

F ö, var rädd om fötterna de är bra till mycket och svåra att laga.

Jo, exakt, snö och sandaler/gympapjux är ingen höjdare. Då är ju kängor det enda rätta eller möjligtvis vadderade stövlar.

Mina Lundhags Professional väger som sagt massor, men det kanske är nödvändigt på vissa turer..

// Jocke

Aktuellt

Månadens fråga: Hösten är här – vad lockar mest?

Är hösten en tid för svampplockning runt knuten – eller lockar äventyren? Vi tar pulsen på Friluftssverige hösten 2025.

Upplev Halmstads kust: Vandra Prins Bertils stig

Leden som på 18 kilometer förenar stadspuls, rogivande natur och slående vyer över havet.

20 år av diskussioner om torkad mat – och 10 tips!

I år har en av Utsidans populäraste forumtrådar, "Torka mat", varit aktiv i 20 år. Här bjuder vi på tips till dig som vill börja torka egen utemat!

”I nivå med luften vid flerfiliga motorvägar”

Ny forskning visar att klätterskornas skosulor släpper ut riskfyllda kemikalier i luften när de nöts. Nu växer trycket på branschen att agera.
Joakim Ambrosson; sa:
Jo, exakt, snö och sandaler/gympapjux är ingen höjdare. Då är ju kängor det enda rätta eller möjligtvis vadderade stövlar.

Mina Lundhags Professional väger som sagt massor, men det kanske är nödvändigt på vissa turer..

// Jocke

För att vara exakt 902 gram för höger och 882 gram för vänster ;) Kul att det skiljer en del..

// Jocke

Joakim Ambrosson; sa:

// Jocke
Men, så låt bli områden med snö när du är ute med gympadojjorna. Jag har nog inte tvingats korsa snöfält alls de senaste årens fjällvandringar (bara gjort det på kul).

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg

Lästips