UL-kniv!?

Hej,

Håller fortfarande på fällknivens U2. Den är riktigt stark och håller! (inte bryta och bända, det pallar ingen fällis). Att skärpa den i fält kan man glömma. Det varken går eller behövs. (sådär, där sparades den vikten och prylen in..) Stålet är verkligen super!

(Men visst, diskussionen blir lite som att jämföra Rustas tält med Hilleberg, och båda funkar ju,,,)

Lästips

De liftar och ploggar igenom Europa: ”Alla hjälpsamma får oss att orka”

Utsidan mötte upp Michaela och Jiří Dolan under deras Stockholmsbesök, och plockade skräp på ett lite annorlunda sätt – från kajak.

Stabil sikt för skarpa naturupplevelser – Nikons nya kikare lyfter blicken

STABILIZED S ger stadig bild i varje ögonblick. Skarp optik, låg vikt och lång batteritid gör dig redo att se mer.

Vinn skor och startplatser till Merrell Göteborg Trailrun för två!

Delta i Göteborgs stora trailfest den 6 september! Nu har du chansen att vinna både startplatser och nya MTL ADAPT från Merrell åt dig och en vän.

Prisade prylar: här är vinnarna av Scandinavian Outdoor Award

Bland de vinnande produkterna finns bland annat en slittålig lättviktsryggsäck och en designklassiker i rostfritt stål.
dePaul; sa:
1. Självklart. Men jag tycker att man ofta i jakten på den ultimata UL prylen går miste om funktionen.

Tanken är att man ska gå miste om vikten av funktioner som man inte behöver. Som bivackbygge, konservburkshuggande och snoppförlängning. :)

Det är inte funktionellt om 90 % av föremålets vikt och pris går åt till funktioner som man behöver 1 % av alla användningstillfällen.

dePaul; sa:
Du får hoppas att lök är det enda du kommer att skära i! Skulle vara jobbigt att bygga en bivack med en sådan

Min SRK skulle inte heller funka särskilt bra för att bygga bivack av krypljung. Den är dessutom inte rolig att skära lök med.

Men vi får se - om en brytbladskniv är för skör för att skära morötter så kör jag nog vidare med min Victorinox på fjället.

-PaTRiC-; sa:
jag förstod det.. tog bara chansen att vara lite dryyyyg.. eller som det står på diskmedlet.. drygare än någonsin..
OK,
laughing-smiley-001.gif

~Paul~

Nordesjö; sa:
Men vi får se - om en brytbladskniv är för skör för att skära morötter så kör jag nog vidare med min Victorinox på fjället.
Ja, det finns en hel del Vicar som skulle passa för ändamålet.

Man kan t o m skräddarsy sin egen Vic om jag har uppfattat det rätt. Man ringer ner till Schweiz och komponerar ihop sin egen kniv. Det kostar naturligtvis något mer men kan vara värt besväret.

~Paul~

dePaul; sa:
Man kan t o m skräddarsy sin egen Vic om jag har uppfattat det rätt. Man ringer ner till Schweiz och komponerar ihop sin egen kniv. Det kostar naturligtvis något mer men kan vara värt besväret.

Woo... nu börjar du prata mitt språk. Skräddarsytt är ju fränare än UL. :D

(Jag ser redan framför mig en 20-sidorstråd och vilka verktyg man vill ha i en sån)

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg

Lästips