UL Bågar till tält.

Lästips

Paddla i sommar: Tips och inspiration från Utsidans medlemmar

Utsidans redaktion tipsar om fem bloggar och forumtrådar som får oss att längta efter att färdas fram på vattenytan.

Stabil sikt för skarpa naturupplevelser – Nikons nya kikare lyfter blicken

STABILIZED S ger stadig bild i varje ögonblick. Skarp optik, låg vikt och lång batteritid gör dig redo att se mer.

De liftar och ploggar igenom Europa: ”Alla hjälpsamma får oss att orka”

Utsidan mötte upp Michaela och Jiří Dolan under deras Stockholmsbesök, och plockade skräp på ett lite annorlunda sätt – från kajak.

Vinn skor och startplatser till Merrell Göteborg Trailrun för två!

Delta i Göteborgs stora trailfest den 6 september! Nu har du chansen att vinna både startplatser och nya MTL ADAPT från Merrell åt dig och en vän.
En Aktobåge vägde ju 3 oz, det är 85 gram typ.
Väg din aktobåge så får vi se vad viktminskningen blir.

Tittar man i tabellen så verkar det som att kolfiberbågarna väger ungefär halva vikten av orginalen..

Stämmer bra

Bågen till mitt akto väger ca.160g på min gamla köksvåg.
På ett tält med flera bågar skulle ju "viktvinsten" bli större.. ex. nallo3 gt borde minska från 2,7kg till ca. 2,5kg .Inte så illa, men det kostar ju en slant..

Alltid mycket trevliga med viktminskning, men dyra som attans!! Kostar nästa halva priset av hela tältet.
Ska man ligga på topp kostar det.. =D

XmadiceX; sa:
Alltid mycket trevliga med viktminskning, men dyra som attans!! Kostar nästa halva priset av hela tältet.
Ska man ligga på topp kostar det.. =D

Ja, det finns ju faktiskt viktigare saker här i livet än pengar. Lätta prylar, till exempel.
Kolfiberarmerad plast höjer dessutom prylindex med 1,8 jämfört med aluminium. :D

(Bågar av titan höjer med 2,3, och bågar av laser skulle höja med 14,8)

Jag har fibraplexbågar i kolfiber till mitt Black Diamond Firstlight-tält. Med titaniumtältpinnar och lättare snören pressade de ner totalvikten för detta trånga 2-mans självstagande kupoltält som klarar alpint bruk till precis under 1 kilo. Beställning och leverans (till England) gick utan problem. Inte helt billigt dock.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg

Lästips