UL Bågar till tält.

En Aktobåge vägde ju 3 oz, det är 85 gram typ.
Väg din aktobåge så får vi se vad viktminskningen blir.

Tittar man i tabellen så verkar det som att kolfiberbågarna väger ungefär halva vikten av orginalen..

Stämmer bra

Bågen till mitt akto väger ca.160g på min gamla köksvåg.
På ett tält med flera bågar skulle ju "viktvinsten" bli större.. ex. nallo3 gt borde minska från 2,7kg till ca. 2,5kg .Inte så illa, men det kostar ju en slant..

Alltid mycket trevliga med viktminskning, men dyra som attans!! Kostar nästa halva priset av hela tältet.
Ska man ligga på topp kostar det.. =D

XmadiceX; sa:
Alltid mycket trevliga med viktminskning, men dyra som attans!! Kostar nästa halva priset av hela tältet.
Ska man ligga på topp kostar det.. =D

Ja, det finns ju faktiskt viktigare saker här i livet än pengar. Lätta prylar, till exempel.
Kolfiberarmerad plast höjer dessutom prylindex med 1,8 jämfört med aluminium. :D

(Bågar av titan höjer med 2,3, och bågar av laser skulle höja med 14,8)

Aktuellt

Månadens fråga: Hösten är här – vad lockar mest?

Är hösten en tid för svampplockning runt knuten – eller lockar äventyren? Vi tar pulsen på Friluftssverige hösten 2025.

Upplev Halmstads kust: Vandra Prins Bertils stig

Leden som på 18 kilometer förenar stadspuls, rogivande natur och slående vyer över havet.

”I nivå med luften vid flerfiliga motorvägar”

Ny forskning visar att klätterskornas skosulor släpper ut riskfyllda kemikalier i luften när de nöts. Nu växer trycket på branschen att agera.

På två hjul genom Karelen: Grusvägar, bastur och möten för livet

Två irländska cyklister reser till finska Karelen för att utforska områdets “grå guld” – alla övergivna, slingrande grusvägar.
Jag har fibraplexbågar i kolfiber till mitt Black Diamond Firstlight-tält. Med titaniumtältpinnar och lättare snören pressade de ner totalvikten för detta trånga 2-mans självstagande kupoltält som klarar alpint bruk till precis under 1 kilo. Beställning och leverans (till England) gick utan problem. Inte helt billigt dock.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg

Lästips