Udda maträtter från trafikdödade djur

I sista avsnittet av programmet Outsiders i Kanal 5 igår visades ett inslag med Arthur Boyt från Cornwall som letar upp trafikdöda djur och äter. Han äter allt från fåglar (alla sorters fåglar) till alla former av däggdjur (kanin, grävling, räv etc) . Om inte annt så ger det i alla fall lite perspektiv på hur begränsat de flesta av oss ser på mat råvaror. I sverige är det inte många som skulle tänka sig att äta kanin eller bäver, knappt ens de som jagar dessa djur.

"As a vegetarian, Arthur's wife Sue doesn't share his taste in meat - let alone roadkill - but she agrees with Arthur that it's a natural and environmentally friendly way to dispose of animal carcasses."


http://www.kanal5.se/templates/page.aspx?id=12900
http://www.bbc.co.uk/insideout/southwest/series6/roadkill.shtml
 
Det handlar bara om rutin. När en Stockholmare ser en tjäder stannar han upp. Norrländaren trycker på gasen. Men jag vet inte om jag skulle äta djur som andra har kört på.

Dock har jag bott här i södra Sverige alltför länge (Umeå), så jag har blivit mjäkig. Strax öster om Fredrika stod en Järpe och beundrade utsikten när jag kom körande dagen efter valborg. Eftersom han verkade ung och dum, så undvek jag honom (han stod kvar tills jag hade passerat). Men vad får man för denna välgärning? När jag körde förbi på samma plats mindre än en vecka senare återfanns järpen som ett kadaver.
 
Mer principiellt så ser jag inget fel i att äta trafikdödade djur. Fast det innebär ju inte att man vill ta reda på nåt som nån annan kört över vid okänd tidpunkt. Dessutom får man ju inte det hur som helst.

Men om jag tänker mig att jag på egen mark får in en "fin träff" på en vildgris eller ett rådjur, så att inte djuret går fullkomligt sönder osv. så känns det väl som om det vore helt OK att ta reda på köttet.

Skulle det ske på grannens mark, och det i övrigt är bra förutsättningar så kunde man ju fråga grannen om han ska ha djuret eller om man ska ta hand om det själ. Egentligen är väl detta inte i konflikt med den polisanmälan som ska göras vid viltolycka osv.
 
Han sa i programmet att han ätit döda djur med larver i, ibland hade han även ätit larverna !

Verkar som att "hjulet snurrar ,men hamstern är död" !

(den har han väl ätit upp)


Johnny
 
Hm...
Bara för att det går att äta nåt så måste man ju inte äta det...




[Ändrat av Mezzner 2006-05-09 kl 13:52]
 
Vad man äter

I USA hade jag grannar som åt friskt på roadkills. Ända tills fem av dem åkte in på sjukhus med förgiftnings symptom. Vidsvinet det hade satt i sig hade levt på en industridump i närheten och arsenikvärdena var obra höga..... Har även hört talas om en familj som käkade upp en större orm som någon galning injicerat med LSD...verkar lite väl riskfyllt... men äventyret börjar...

Tar mig en fika
 
KLAGER; sa:
"As a vegetarian, Arthur's wife Sue doesn't share his taste in meat - let alone roadkill - but she agrees with Arthur that it's a natural and environmentally friendly way to dispose of animal carcasses."
Aaahhh, dessa människor som vet vad som är "naturligt". Det är förstås mindre naturligt att låta kadavren ligga åt korparna. Nä, aldrig får våra sorgfåglar ha något roligt.

Dessutom har jag för mig att Fält/Sepp skriver i sin "Överleva på naturens villkor" att rävkött är exceptionellt segt, och måste kokas i mer än fyra timmar för att ö h t gå att äta. Man kan ju undra hur det är med grävling?

Själv brukar jag skrapa av insekterna från grillen på min hallickröda Camry -91 och göra en varm sallad med cous-cous. Jättegott, jättegott [tillgjord skånsk röst].
 
Strykarräven; sa:
... Man kan ju undra hur det är med grävling?

Grävling behöver inte kokas sâ länge för att köttet ska bli mjukt. Problemet är att det luktar hemskt när man gör en grävlingsoppa. Har gjort det men lyckades inte äta upp den utan det blev att ta tillvara skelletet istället frân grävlingen. Mullvad luktar värre...

/Stellan
 
Om smaker

Orm kan smaka som kyckling, om man har tur och skorpion som räkor, ungefär, men inga av dem var roadkills....
Flugor som man får i sig när man åker mc är inget vidare...

Go tur
 
Re: Om smaker

johankse; sa:
Orm kan smaka som kyckling, om man har tur och skorpion som räkor, ungefär, men inga av dem var roadkills....

Huggorm och pyton smakar gott och ungefär som kyckling dvs inget speciellt. Därimot sâ har snok en konstig smak som jag inte gillar.
Friterad eller grillar skorpion är helt ok och smakar ungefär som vilket annat skaldjur ex räkor, kräftor och spindlar. Det som ger smak är vilka kryddor som används.

Där jag bor finns det mânga kaniner och de är bra roadkills...

/Stellan
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Strykarräven Mest udda maten ute? Friluftsmat 66

Liknande trådar


Glöm allt du lärt dig om vandringsskor

Sneakers och löparskor kan vara bekväma för enklare promenader, men de är inte designade för de utmaningar som vandring kan erbjuda. Ojämn terräng, ...