udda ekerlängder

Jag står i begrepp att bygga ett par (excentriska, koncentriska, vet inte riktigt vad det heter) hjul med navet förskjutet från centrum. Det blir två 24" till att börja med, till barnen naturligtvis :) Hursomhelst verkar det vara lite svårt att få tag på rätt ekerlängder utan att köpa flera tusen ekrar. Så mina frågor är. Finns det någon i sverige med ett jättesortiment, som säljer enstaka ekrar i längderna 202 - 320mm i 2-5mm intervaller? Eller någon som tillverkar ekrar? Eller gängsnitt etc. för ekergängor, hållfastheten är ju inte så viktig i det här fallet.
 
Förstår inte riktigt frågan - alla cykelhandlare med verkstad har ju ekrar. Om och var man får tag i ekrar billigare vet jag inte.
 
I och med att navet inte sitter i centrum av hjulet blir ekrarna olika långa 18 olika längder för framhjulet i detta fall, de cykelhandlare jag pratat med har mycket ekrar men det blir stora glapp i sortimentet mellan de vanligaste 20",24",26" och 28" längderna och då får man i allmännhet köpa hem en hel förpackning. Grossisterna har i stort sett alla längder i 2mm intervaller, men säljer bara hela förpackningar. priset är inte så kinkigt, bara det är rimligt.

Jag vet inte om det är någon racer men...http://www.bikeforest.com/hularent.html



[Ändrat av omdetdar 2003-10-03 kl 16:02]
 
Cyclecomponents.com har massor av ekrar, och de kan ordna fram ännu fler än vad de har i sin lista. DE är prissatta styckevis, så det borde inte heller vara något problem. Annars lär gångan vara M2, ta med dig en eker till en duktig järnhandlare så borde han kunna ta hem ett gängsnitt åt dig. Men om inte styrka är så kritisk så skulle du kunna överväga att kapa och löda ekrar också. Silverlod fäster på rostfritt, går att löda med gasol och blir imponerande starkt. För "enkelhets" skull kan du börja med att att plundra ett gäng "sockerbitar" på deras skarvrör och hålla ihop ekerändarna med dessa först, då får du en bra möjlighet att justera längderna innan du löder.
 
Då förstår jag. Jo, det stämmer att skillnaden mellan de båda sidorna inte är stor (ca 2 mm). Samtidigt verkar det på dig som att cykelhandlarna bara skulle ha "standardlängder" för de olika hjulstorlekarna. Det vore ju underligt eftersom längden beror på nav- och fälgtyp. Du har nog mest haft otur (eller åtminstone inte haft tur ;-) då du inte fått tag i rätt ekrar.
 

Aktuellt

Månadens fråga: Hösten är här – vad lockar mest?

Är hösten en tid för svampplockning runt knuten – eller lockar äventyren? Vi tar pulsen på Friluftssverige hösten 2025.

Upplev Halmstads kust: Vandra Prins Bertils stig

Leden som på 18 kilometer förenar stadspuls, rogivande natur och slående vyer över havet.

”I nivå med luften vid flerfiliga motorvägar”

Ny forskning visar att klätterskornas skosulor släpper ut riskfyllda kemikalier i luften när de nöts. Nu växer trycket på branschen att agera.

På två hjul genom Karelen: Grusvägar, bastur och möten för livet

Två irländska cyklister reser till finska Karelen för att utforska områdets “grå guld” – alla övergivna, slingrande grusvägar.
Hoppsan - jag hade visst missat vad det hela handlade om. Vanliga bakhjul för utanpåliggande växlar har ju navet förskjutet i sidled...
 

Få Utsidans nyhetsbrev

  • Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg

Lästips